اپراتورها

تلفن همراه

November 11, 2015
12:00 چهارشنبه، 20ام آبانماه 1394
کد خبر: 74344

نظر واعظی درباره واگذاری فیبرنوری ایران به MTN آفریقایی

بعد از تمدید یکباره انحصار اپراتور فیبرنوری ایران با نام تجاری ایرانیان‌نت، احتمال فروش سهام دولت از این پروژه قوت گرفت و اکنون نیز پای وزیر ارتباطات به این سناریو باز شده است.
 
یک هفته پیش و هم‌زمان با اعطای پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) توسط وزارت ارتباطات، به ناگاه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمال تعجب و ناباوری خبر از تمدید سه ساله انحصار اپراتور فیبرنوری ایران با نام تجاری "ایرانیان‌نت" داد.
 
بعد از آن تسنیم خبر از احتمال حضور اپراتور خارجی در این پروژه داد که تجربه حضور در بازار اپراتوری ایران را دارد و پیش از این محمود واعظی –وزیر ارتباطات- گفته بود که ضامن سرمایه‌گذاری‌های آن در ایران هستیم.
 
اپراتور چهارم ارتباطی با نام تجاری ایرانیان‌نت با هدف ایجاد، توسعه و مدیریت شبکه ملی، دسترسی فیبرنوری و ارائه سرویس‌های ارزش افزوده بر روی آن تأسیس و شروع به فعالیت نمود.
 
مجوز فعالیت این شرکت مورخ 89/11/14 توسط معاون اول رئیس جمهور دولت قبلی صادر شد.
 
کنسرسیوم ایرانیان‌نت با اخذ پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و دسترسی فیبرنوری در ایران را از آبان ماه سال 1391 آغاز کرد.
 
این اپراتور بر اساس پروانه موظف شد تا در سال دوم فعالیت خود یک میلیون و در سال سوم 3 میلیون پورت پرسرعت راه‌اندازی و همچنین تا پایان سال هشتم تعداد 6 میلیون و 870 هزار درگاه فیبرنوری برای اتصال منازل به اینترنت پرسرعت منصوب کند.
 
با در نظر گرفتن اینکه ایرانیان‌نت در تاریخ 90/4/4 تحت شماره 407332 و شناسه ملی 10320582435 در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک ایران به ثبت رسید، بنابراین پایان انحصار آن سال 95 خواهد بود.
 
محسن باقری‌ چناری -مدیر عامل اپراتور چهارم- هم صراحتا گفته بود که تا پایان شش ماه اول سال 1395 مجوزهای ما برای فعالیت انحصاری ادامه دارد.
 
اما وی این را هم گفته بود که پروانه ما داده شد 18 ماه مهلت انحصار برای ما در نظر گرفتند که البته این دوره انحصار پس از ثبت شرکت خواهد بود؛ ما مجوز رسمی شرکت برای فعالیت را از پایان سال 1391 دریافت کرده‌ایم.
 
با این حساب اگر زمان ثبت این شرکت در سازمان ثبت اسناد و املاک ایران را طبق گفته باقری چناری سال 91 در نظر بگیریم هرچند که این کار در سال90 انجام شد، بنابراین گارانتی ایرانیان‌نتی که برای ارائه اینترنت 20 مگابایتی، ایجاد شبکه فیبر نوری و نصب 6.8 میلیون پورت پرسرعت طبق گفته مسئولانش بالغ بر پنج میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد، سال 96 به اتمام می‌رسد.
 
نکته عجیب در صحبت‌های روز گذشته وزیر ارتباطات، احتمال وقوع تغییری اساسی و بنیادین در ساختار ایرانیان‌نت را وعده می‌دهد.
 
تسنیم در گزارش "تمدید انحصار ایرانیان‌نت و ارتباط آن با MTN" با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و اتفاقاتی که در حوزه ICT به چشم می‌خورد، پرده از حضور احتمالی ام‌تی‌ان در پروژه فیبرنوری ایران برداشت.
 
در آنجا عنوان شد که دولت با تمدید زمان انحصار ایرانیان‌نت در نظر دارد تا ارزش سهام خود را افزایش داده و در نهایت آن را به فروش رساند و این کار بابت عدم خروج سرمایه‌های ام‌تی‌ان از ایران بابت پروژه ایرانسل انجام می‌شود تا بلکه از این طریق توسعه در بخش فیبرنوری که تاکنون هیچ اقدامی در آن صورت نگرفته، حاصل شود.
 
این گزارش و خبر از احتمال حضور MTN در پروژه ایرانیان‌نت نگاه فعالان حوزه زیرساختی و شرکت‌های بزرگ اینترنتی و FCP را به خود دوخت تا جاییکه محمدحسن شانه ساززاده – رییس هیات مدیره شاتل- صراحتا گفت: اگر پای اپراتور چند ملیتی MTN نیز به فیبرنوری ایران باز شود ممکن است تعداد بازیگران FCP کمتر از سه چهار مورد شود.
 
وی با بیان اینکه بحث خرید ایرانیان‌نت توسط MTN اخیرا داغ شده است، ابراز کرد: قطعا مسئولان رگولاتوری با مطالعه طولانی که در ارتباط با پروانه‌های FCP داشتند، تمامی زمینه‌ها و جوانب چنین کاری را در نظر گرفتند و قطعا می‌توانند به سوالات پاسخگو باشند. احتمالا شرایطی در نظر گرفته می‌شود تا در صورت فروش ایرانیان‌نت هم سایر فعالان حوزه FCP بتوانند به این حوزه ورود کنند.
 
در حالیکه شخص وزیر ارتباطات در مراسم اعطای پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت صراحتا عنوان کرد تمام دریافت کنندگان پروانه‌های FCP موفق نمی‌شوند، باید منتظر آینده‌ پر ریزشی در این عرصه باشیم.
 
محمود واعظی همچنین گفت: اینجا ایران است و همه دنبال این هستند تا اسم خود را جلوه دهند. در گذشته پروانه‌های متعددی برای تلفن ثابت داشتیم اما همه آنها موفق نشدند الان هم شرایط همین است و تنها دو سه شرکت قوی موفق به ادامه فعالیت می‌شوند.
 
وی با تأکید بر اینکه دریافت کنندگان پروانه‌های FCP باید شاخص‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری سالانه در این پروانه را به عنوان کف شاخص‌ها در نظر بگیرند، تصریح کرد: اگر این شرکت‌ها دنبال بازگشت سرمایه خود هستند باید پای را فراتر از شاخص‌های در نظر گرفته شده بگذارند.
 
با این حال، پای گزارش احتمال حضور MTN در پروژه تجاری ایرانیان‌نت به صفحه اجتماعی وزیر ارتباطات هم باز شد و کاربری برای واعظی نوشت: " آقای واعظی بعضی از این اپراتورهای اینترنتی از الان شروع کردند به مخالفت کردن با ورود شرکت‌های اینترنتی بزرگ دنیا؛ می‌گویند نباید سهام اپراتور فیبر نوری به MTN فروخته شود زیرا آنها دانش و پول دارند و  بقای ما را به خطر می‌اندازند.
 
ظاهرا کسی نیست که به این دوستان بگوید هدف از راه‌انداری اینترنت چیست؟ خب شما هم دانش‌تان را بالا ببرید. لطفا شما جلوی آنها بیستید."
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به این کاربر گفته است:
 
"در این زمینه هیچ گزارش رسمی به بنده نرسیده است.
 
فقط باید بگویم رشد ICT در کشور و نقش و جایگاه آن در زندگی روزمره مردم و تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به بازگشت مناسب سود، منجر به نگاه ویژه شرکت‌های خارجی جهت حضور در این بازار می‌گردد و در نتیجه بازار ICT کشور طی چهار سال آینده شاهد افزایش حجم تا حدود 50 میلیارد دلار خواهد بود.
 
حضور پررنگ بخش خصوصی داخلی و تدوین سیاست‌های مناسب بویژه تدوام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال مناسب، زمینه استفاده از منابع انسانی متخصص داخلی را مهیا نماید.
 
هر چند قطعا حضور بی‌محابای شرکت‌های خارجی و صرفا واردات محصولات منجر به رونق اقتصادی نخواهد شد که با تصویب برخی قوانین و تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خاص زمینه توجه به تولید داخلی و بومی‌سازی فناوری‌های نوین ارتباطی را نیز فراهم خواهیم ساخت.
 
هدف ما رفاه مردم و استفاده از خدمات به روز دنیاست"
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.