رگولاتوری

November 11, 2015
18:33 چهارشنبه، 20ام آبانماه 1394
کد خبر: 74357

معاون رگولاتوری: اپراتورهای مجازی موبایل دارای سیم‌کارت اختصاصی هستند

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری گفت: شبکه اپراتورهای مجازی از پشت آنتن‌های رادیویی و BTSهای کنونی اپراتورهای اصلی شروع می‌شود و می‌توانند با شماره و سیم‌کارت‌های مختص خود اقدام به بازاریابی مشترکان جدید کنند.
 
صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه بعد از پروانه‌های ارتباطات ثابت و تعیین تکلیف باندهای فرکانسی خدمات TD-LTE نوبت آن رسیده تا سراغ تعیین تکلیف اپراتورهای مجازی موبایل برویم، درباره ضرورت این کار اظهار کرد: اکنون تعدادی متقاضی برای دریافت پروانه‌های MVNO (اپراتورهای مجازی) آمده‌اند و ما هم درصدد بررسی صلاحیت آنها هستیم.
 
وی عنوان کرد: اکنون سه اپراتور اصلی و فعال موبایل در کشور داریم که جهت ایجاد فضای رقابتی بین آنها مجبور به پیاده‌سازی راهکارها و اقداماتی هستیم. یک راهکار این است که پروانه اپراتور دیگری را تهیه و اعطاء کنیم که هزینه و سرمایه‌گذاری بسیار زیادی می‌طلبد.
 
او افزود: اما راهکار دیگر که در دنیا نیز مرسوم است، اعطاء پروانه‌های اپراتورهای مجازی موبایل است. اپراتورهای مجازی به این معنی که دارای شماره و سیم‌کارت مستقل خود هستند اما شبکه آنها از پشت آنتن‌های رادیویی و BTSها شروع می‌شود.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری با تأکید بر اینکه MVNOها حق انتخاب بیشتری به مشترکان موبایل می‌دهند، اذعان کرد: MVNOها به دلیل تعاملات مستقیم با اپراتورها و از آن جهت که بخشی از ظرفیت شبکه‌ آنها را فعال می‌کنند، همواره کیفیت بهتری از شبکه اپراتور اصلی دریافت کرده و در اختیار مشترکان قرار می‌دهند.
 
عباسی شاهکوه با بیان اینکه به این ترتیب حق انتخاب مشترکان بالا می‌رود، درباره برخی سرویس‌های این اپراتورهای نوظهور گفت: ممکن است یک اپراتور مجازی فقط به ارائه خدمات سلامت بپردازد، دیگری به فکر ارائه خدمات پس از فروش برای خودروها باشد و یکی در حوزه بانکی فعالیت کند.
 
وی با بیان اینکه MVNoها دغدغه شبکه ندارند، در پاسخ به این سوال که چرا اجازه راه‌اندازی سایت‌های BTS را به آنها نمی‌دهید؟ گفت: آنتن‌های رادیویی و فرکانس‌ها جزو سرمایه‌های ملی یک کشور به حساب می‌آیند و اگر دقت کرده باشید اپراتورهای کنونی نظیر همراه اول، ایرانسل و رایتل را نیز مجبور می‌کنیم در جاهاییکه امکانش وجود دارد از BTSهای مشترک استفاده کنند.
 
معاون رگولاتوری در پاسخ به این سوال که چنین اجباری ناشی از آسیب‌زا بودن این آنتن‌ها برای مردم شهر است؟، گفت: قدرت و توان آنتن‌های BTS ما در حد استاندارد GSM دنیاست یا به عبارتی در همه جای دنیا استفاده می‌شود.
 
وی عنوان کرد: کسی که توان و تشعشعات رادیویی این آنتن‌ها را تست می‌کند سازمان انرژی اتمی است که هیچگونه منافع خاصی در حوزه ICT ندارد. تلاش ما همواره این بوده که توان این آنتن‌ها از سطح استاندارد جهانی نیز پایین‌تر باشد.
 
او درباره اینکه کلا احتمال خطر توسط این آنتن‌ها وجود دارد؟، گفت: شما هر چیزی را در نظر بگیرید می‌توانید احتمال خطری برای آن متصور شوید مثلا خودرو می‌تواند وسیله‌ای خطرناک باشد اما با توجه به اینکه جزوی از زندگی مردم شده، نمی‌توانیم آن را حذف کنیم یا نادیده بگیریم.
 
اپراتورهای مجازی تلفن همراه عملا امکانات فیزیکی شبکه برای ارسال مکالمات، پیامک‌ها و داده‌ها را ندارند و از این حیث ملزم به انعقاد قرارداد با یک اپراتور موبایل (MNO) هستند تا امکانات فیزیکی برای ارسال محتواهای مذکور را به صورت عمده خریداری کرده و با نشان تجاری خود اقدام به فروش آن در بازار خرد کنند.
 
مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز از سال گذشته و هم‌زمان با ارتقای پروانه اپراتورهای اول و دوم ارتباطی، تدارک ورود اپراتورهای مجازی به ایران را دیدند و امسال نیز حق امتیاز پایه این اپراتورها در جلسه هیأت دولت با حضور رئیس جمهور به میزان 50 میلیارد ریال و پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه نوع دوم 20 میلیارد ریال تعیین و تصویب شد.
 
در آن جلسه عنوان درآمد پیش‌بینی شده در طرح تجاری این اپراتورها بیش از 200 میلیارد ریال عنوان و مقرر شد به ازای هر 50 میلیارد ریال 10 درصد به حق امتیاز اضافه گردد.
 
تاکنون نیز 51 متقاضی دریافت این پروانه‌ها، درخواست خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه داده‌اند که شامل 31 شرکت خارجی، 13 شرکت سرمایه‌گذاری و 7 بانک می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.