اپراتورها

تلفن همراه

November 15, 2015
8:36 یکشنبه، 24ام آبانماه 1394
کد خبر: 74414

2راهکار بورس‌ برای‌ حضور ایرانسل‌ در تالار شیشه‌ای

2راهکار بورس‌ برای‌ حضور ایرانسل‌ در تالار شیشه‌ایاخبار پولی مالی- درحالی جلسات برای حضور ایرانسل در بازار سرمایه ادامه می یابد که داستان ورود اپراتور دوم به بورس به تدریج نخ نما می شود.
  
عمده نگرانی شرکت هایی نظیر ایرانسل در بورس، از دست دادن بخشی از مالکیت و کنترل شرکت بوده و هست، بیم اینکه اگر سهامدارعمده، سهامش را عرضه کند، سهام عرضه شده توسط دیگر سهامدار عمده خریداری شود در نتیجه از درصد یک سهامدار عمده کاسته و به دیگری اضافه شود.
 
این اپراتور حاصل سرمایه‌گذاری مشترک گروه MTN آفریقای جنوبی و شرکت گسترش الکترونیک ایران بود، شرکت گسترش الکترونیک نیز دو سهامدار عمده دارد؛ یکی صاایران که وابسته به وزارت دفاع است و دیگری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.
 
امیرحمزه مالمیر معاون نظارت بر ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار در گفتگو با اخبار پولی مالی با اشاره به وضعیت شرکت ایرانسل گفت: پیگیری برای حضور ایرانسلی ها در بورس ادامه دارد. این پیگیری در مرحله مکاتبه بود و ایرانسل اعلام آمادگی خود را برای حضور در بورس با درخواست برای پذیرش اعلام کرده است.
 
مالمیر در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای رفع نگرانی سهامداران عمده ایرانسل اندیشیده شده است، ابراز داشت: شرکت بورس برای ورود شرکت هایی نظیر ایرانسل که با ابهاماتی درخصوص عرضه سهام مواجه اند، دو راهکار و پیشنهاد را به بورس ارسال کرده است.
 
به گفته مالمیر بهره گیری از یکی از تبصره های دستورالعمل پذیرش در قالب پیشنهادی به بورس ارائه شده است طبق این بند و با تائید این هیات، بخشی از سهام به عادی و سهام ممتاز تقسیم می شود که سهامدار عمده بتواند بدون نگرانی های ذکرشده عرضه را انجام دهد. در واقع سهامی که عرضه می شود سهام عادی است که با داشتن حق رای، دارنده آن دخالت کمتری در مدیریت شرکت خواهد داشت.
 
لازم به اشاره است تبصره بند 2ماده 6 دستور العمل پذیرش اوراق بهادار در بورس آمده است: تبصره: سهام شرکت‌هایی که بخشی از سهام آنها دارای شرایط ویژه باشد، در صورت تأیید هیئت پذیرش، با رعایت مقررات مربوطه قابل پذیرش خواهد بود.
 
به گفته این مقام مسئول نگرانی سهامداران عمده شرکتهایی نظیر ایرانسل ، ازدست دادن بخشی از مالکیت به همراه کنترل  است که با این پیشنهاد در صورت موافقت سازمان بورس از بین می رود.
 
معاون نظارت بر ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار راهکار دیگری را هم برای رفع نگرانی سهامداران عمده شرکت هایی نظیر ایرانسل عنوان کرد، وی گفت: ETF تک سهم راهکار دیگری است که می تواند برای عرضه سهام این شرکت ها کمک کننده باشد. به گفته وی بخشی از سهام در یک صندوق قرار می گیرد و برای عرضه نیز این صندوق است که عرضه می شود.
 
خاطر نشان می شود که بهره گیری از صندوق تک سهم ابهام دیگری را هم در دل دارد، نکته مهم این است که مدیریت صندوق می تواند محل چالش دیگری برای نگرانی سهامداران عمده محسوب شود که به نظر می‌رسد بورس باید برای انی مهم نیز راهکاری داشته باشد.
 
ماجرای ورود اپراتور دوم به بورس به سالها قبل بازمی گردد، داستانی که ظاهرا همچنان هم ادامه دارد.
 
ایرانسل بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی که در سال 84 به تصویب رسید، می‌بایست برای انطباق با شرایط و روال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، میزان 21درصد کل سهام دارنده پروانه را طی سه سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قرارداد از طریق بورس عرضه عمومی می‌کرد. اما این مهم با گذشت بیش از 7سال هنوز هم ادامه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.