اپراتورها

تلفن همراه

November 15, 2015
15:10 یکشنبه، 24ام آبانماه 1394
کد خبر: 74430

راه‌هایی برای جلوگیری از نقره‌داغ شدن از بسته‌های اینترنت موبایل

طی ماه‌های گذشته با وجود گلایه‌های متعدد کاربران مبنی بر پایان زودهنگام بسته‌های اینترنت موبایل، مسوولان وزارت ارتباطات تاکید داشتند که در این زمینه مشکلی از سوی اپراتورها وجود ندارد.
 
استفاده از اینترنت موبایل همواره از گذشته و اکنون با روی کار آمدن نسل‌های سه و چهار ارتباطی ( 3Gو 4G) و افزایش چند برابری تعداد مشترکان سوالات و اما و اگرهایی از سوی کاربران به دنبال داشته است. بدین ترتیب در موارد مختلف کاربران بر این باورند که حجم بسته‌های اینترنتی آنها پیش از موعد مقرر به پایان می رسد.
 
البته چندی پیش وزیر ارتباطات در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در این باره و اینکه آیا ممکن است اپراتورها در محاسبات خود اشتباهی مرتکب شوند، تاکید کرد: اینترنت موبایل در گذشته جان مردم را به لب می‌رساند تا یک صفحه را باز کند، اما اکنون در نقاطی که تحت پوشش 3G و 4G قرار دارند سرعت بالایی وجود دارد و مردم در ارسال فایل‌های خود و انجام امور اینترنتی حس خوبی دارند. حال ما نمی‌خواهیم بگوییم که مردم اشتباه می‌کنند، اما چون در این سرعت فعالیت بیشتری در فضای اینترنت انجام می‌شود مردم حس می‌کنند که بسته‌های آنها زودتر تمام می‌شود.
 
کافی است مردم در شبکه‌های اجتماعی مطلبی در این خصوص منتشر کنند
 
محمود واعظی درعین حال از طراحی سامانه‌ای برای بررسی لحظه‌ای مصرف پهنای باند مشترکان خبر داد و افزود: گاهی نرم‌افزارهای متعددی که بر روی گوشی‌های هوشمند نصب شده به‌طور مرتب به روز‌رسانی می‌شوند که همین مساله حجم کاربر را مورد استفاده قرار می‌دهد.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر این‌که آیا با این توصیفات می‌توان به‌طور قاطع اعلام کرد که اپراتورها در این حوزه تخلفی انجام نمی‌دهند، خاطر نشان کرد: با شناختی که از این مجموعه دارم گاهی ممکن است شرکت‌های PAP کوچک تخلفاتی انجام دهند، اما تا امروز هیچ تخلفی از اپراتورها ندیده‌ام‌.
 
واعظی در عین حال عنوان کرد: اپراتورهای تلفن همراه آنقدر درآمد بالایی دارند که قطعا درآمدزایی به این شیوه برای آنها عدد چندانی محسوب نشده و از دیدگاه این شرکت‌ها اعتبارشان به مراتب مهم‌تر است.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک مشترک یک بسته اینترنت 10 هزار تومانی را بخرد و اپراتور بخواهد از آن 2000 تومان استفاده کند، این رقم آنقدر ناچیز است که اصلا ارزش اعتبار اپراتور را ندارد. برهمین اساس ذهنیت من آن است که این نوع درآمدزایی شاید توسط زیرپله‌ها و شرکت‌های کوچکی که تازه می‌خواهند درآمد داشته باشند صورت می‌گیرد، اما اپراتورهایی که هر کدام از آنها هزاران میلیارد درآمد دارند برای درآمد اندک چنین کاری نمی‌کنند، چرا که کافی است مردم در یکی از شبکه‌های اجتماعی مطلبی در این خصوص قرار دهند.
 
این کدها را فراموش نکنید
 
اما مدتی پس از طرح این موضوعرئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و از رسانه ها خواست در این رابطه اطلاع رسانی کافی را انجام دهند.
 
علی اصغر عمیدیان دراین باره اعلام کرد: سامانه‌هایی برای بررسی میزان مصرف کاربران اینترنت در حوزه‌های ADSL و اینترنت موبایل در حال راه‌اندازی است که از طریق این سامانه‌ها مشترکان می‌توانند میزان دقیق مصرف خود را بررسی کنند.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در عین حال از سامانه‌ای که شرکت همراه اول ایجاد کرده یاد کرد و گفت: این سامانه اکنون در مرحله‌ی تست و آزمایش قرار دارد و قرار بر آن است که از 19 آبان‌ماه بر روی سایت این شرکت قرار بگیرد تا به واسطه‌ آن کاربران بتوانند از طریق حساب کاربری خود به اطلاعات مختلفی از جمله ریز‌مکالمات و میزان مصرف و باقی‌مانده بسته‌های خود اطلاع پیدا کنند.
 
وی همچنین اظهار کرد: پس از آنکه دو اپراتور دیگر چنین سامانه‌ای را راه‌اندازی کنند سامانه تجمیعی بر روی سایت تنظیم مقررات ارتباطات نیز قرار خواهد گرفت و بر همین اساس مشترکان می‌توانند میزان مصرف اینترنت خود را به‌طور دائم مورد بررسی قرار دهند.
 
معاون وزیر ارتباطات در عین حال گفت: علاوه بر این سه کد نیز در نظر گرفته شده که هر یک از اپراتورها آنها را اعلام کرده‌اند تا کاربران با وارد کردن آنها بتوانند میزان مصرف و باقی‌مانده بسته های اینترنت خود را بررسی کنند.
 
عمیدیان ادامه داد: مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری #100* از اطلاعات اینترنت همراه سیم‌کارت همراه اول خود مطلع شوند که برای دریافت اطلاعات از اپراتور دوم یا ایرانسل هم کد #555* در نظر گرفته شده است. همچنین مشترکان رایتل می‌توانند با شماره‌گیری #144* اطلاعات مربوط به بسته‌های اینترنتی خود را به دست آورند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.