لبه تکنولوژی

December 4, 2015
10:31 جمعه، 13ام آذرماه 1394
کد خبر: 74802

نکاتی از کارآفرینان موفق جهان تکنولوژی

شرکت‏های استارت‏ آپ ممکن است برای تبدیل شدن به کسب‌و‌کاری موفق تنها به چند سال زمان، سختکوشی فراوان، شانس، دیدگاه مناسب و البته زمان‏بندی صحیح نیاز داشته باشند. بدنیست بدانید که اکثریت کسب‌و‌کارهای موفق کنونی در قالب شرکت‏ها و سازمان‏ها، در ابتدا یک استارت‏آپ ساده بوده‏اند اما بیش از 90 درصد از کسب‌وکارهای جدید و نوپا هیچ‏گاه به موفقیتی اینچنینی نمی‏رسند. به گزارش آی تی ایران، با این تفاسیر، در صورتی که شما از جمله کارآفرینان حاضر در دنیای استارت‏آپ‏ها هستید مطمئنا از مشکلات و موارد متعددی که در مسیر پیشرفت استارت‏آپ‏ها قرار می‏گیرند و البته آزمایش‌هایی که باید یکی پس از دیگری پس دهید و درس‏های مختلفی که باید فراگیرید، آگاهی دارید. با این وجود نیازی نیست که همه این موارد را شخصا تجربه کنید، زیرا افراد دیگری نیز پیش از شما این مسیر را طی کرده‏اند. یکی از منابع دسترسی به این تجربیات، خواندن نصایح و فراگیری نکات آموزشی از مدیرعاملان موفق و افرادی است که خود موسس شرکت‏های اینچنینی بوده‏اند. در همین راستا، در ادامه به چند نمونه از این تجربیات ارزشمند مدیران عامل مطرح بازار کسب‌و‌کار اشاره خواهیم کرد.
 
 
الون ماسک
 از نظر الون ماسک، استفاده مناسب از انتقادها یکی از موارد ضروری برای هر کارآفرین است. او در این خصوص می‏گوید: «تا جای ممکن از بازخوردهای افراد مختلف در مورد ایده‏های خود، استقبال کنید و به دنبال بازخوردهای سراسر انتقادآمیز باشید. از افراد منتقد در مورد مشکلات موجود (از نظر آنها) توضیح بخواهید. اکثر اوقات مجبور خواهید بود از دیدی متفاوت به موضوع نگاه کنید تا متوجه مشکلات شوید.» دریافت انتقادات افراد یا حتی شکایات کاربران می‏تواند به قدرتمندتر شدن هرچه بیشتر کسب‌و‌کار شما کمک کند. در این خصوص این نکته اساسی را مدنظر داشته باشید که هیچ اجباری برای موافقت با این انتقادها یا حتی پیروی از نظرات افراد مختلف وجود ندارد اما هرچه بازخوردهای بیشتری دریافت کنید، اطلاعات بیشتری به‏منظور اتخاذ تصمیمی صحیح در اختیار شما قرار خواهدگرفت. 
 
استیوجابز مدیرعامل پیشین اپل
استیو جابز در خصوص کسب‌و‌کار، دیدگاهی رمانتیک داشت. او معتقد بود این دیدگاه باید بیش از هر چیز، در استخدام افراد مدنظر قرارگیرد. او در این خصوص می‏گفت: «شخصا هنگامی که قصد استخدام افراد به‏ویژه برای فعالیت در جایگاه‏های مهم و حساس را دارم به صلاحیت‏های آنها بیش از هر چیز دیگری توجه می‏کنم. اگرچه این افراد باید کاملا باهوش باشند اما سوال اصلی برای من آن است که آیا این افراد عاشق اپل خواهند شد؟ زیرا در صورتی که میان این افراد و شرکت اپل عشق و علاقه‏ای ایجاد شود، موارد دیگر نیز به تبع آن به دست خواهند آمد. این افراد باید تلاش خود را بر ارائه بهترین عملکرد و تصمیم در جهت پیشرفت اپل و نه رضایت خودشان و حتی رضایت استیو جابز و دیگران، متمرکز کنند.»کسب‌وکار مانند کودک شماست و اهمیتی ندارد که این کودک در چه سن و سالی قرار دارد. شما باید پرستار بچه‏ای را استخدام کنید که به فکر ایجاد بهترین شرایط برای رشد و تربیت کودک شما است. در قالب این روند شما می‏توانید کودکی کاملا سلامت و شاد داشته باشید.
 
Steve Ells مدیرعامل Chipotle
Ells در توضیح خاطرات خود از Chipotle (که حالا به یکی از معروف‏ترین رستوران‏های فست‏فود تبدیل شده است) می‏گوید: «من دیدی قوی در خصوص ظاهر و باطن Chipotle داشتم.» Ells به عنوان متخصص تاریخ هنر، به‏خاطر علاقه زیاد به آشپزی، مطالعه در مدرسه آشپزی را پس از اتمام کالج خود، انتخاب کرد. وی پس از صرف غذا در یک رستوران مکزیکی، ایده‏ای جدید برای راه‏اندازی رستوران خود گرفت تا با ترکیب آنچه در مدرسه آشپزی فرا گرفته بود با تجربه کار در رستوران و البته در کنار آن، الهام‏گرفتن از ایده‏های موجود، بتواند فست فودی با کیفیت بالاتر را راه‏اندازی کند.  با نگاهی دقیق‏تر به روند طی شده توسط Ells می‏توان به برنامه‏ریزی در جهت رسیدن به علایق، یادگیری علوم مرتبط با کار و نهایتا نکته‌برداری از آنچه در صنعت مرتبط با استارت‏آپ شما وجود دارد و نهایتا یافتن راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود اشاره کرد. 
 
ریچارد برنسون مدیرعامل ویرجین
برنسون در راه‏اندازی شرکت ویرجین در 20 سالگی تنها یک هدف داشت و آن دنبال‏کردن عشق و علاقه خود بود. وی در این خصوص می‏گوید: «وقتی که من شرکت ویرجین را از آپارتمانی در غرب لندن راه‏اندازی کردم، هیچ برنامه یا استراتژی در حد پیشرفته وجود نداشت. هدف من راه‏اندازی کسب‌وکاری گسترده نبود. برای من راه‏اندازی کسب‌و‌کاری مهم بود که آنچه انجام می‏دهد باعث غرورم شود، بتواند افراد مستعد را در کنار یکدیگر قراردهد و نهایتا تولید محصولی را که بتواند بر زندگی افراد، تاثیر مثبتی داشته باشد محقق سازد.» البته مدنظر داشته باشید که داشتن عشق و علاقه شرط لازم است اما کافی نیست. پس از مشخص شدن علاقه‌مندی‏ها بهتر است روش‏هایی موثر برای رسیدن به آنها بیابید.
 
Jerry Murrell مدیرعامل Five Guys
Murrell زمانی توانست به عنوان یک کارآفرین، موفقیتی چشمگیر به‏دست آورد که هر چهار پسر او به سن کالج رفتن رسیدند اما هیچ‏یک قصد نداشتند وارد کالج شوند. جری و چهار پسر او «این پنج نفر» را به عنوان کسب‌و‌کاری خانوادگی گسترش دادند. کسب‌و‌کاری که با توجه به سیاست خاص خود خیلی سریع به موفقیت رسید. او در این خصوص می‏گوید: «به‏‏نظر من بهترین فروشندگان، مشتریان ما هستند. برخورد مناسب و خدمات‌رسانی خوب به افراد باعث خواهد شد آنها پس از ترک مغازه، برای شما تبلیغ کنند و به افزایش مشتریان شما کمک کنند. از همان ابتدا سیاست ما بر این بود تا مشتریان متوجه شوند ما تمامی هزینه‏ها را روی ارائه غذایی با بهترین کیفیت متمرکز‏کنیم. به همین دلیل شاهد دکوری کاملا ساده در قالب کاشی‏های سفید و قرمز در مغازه ما هستید. ما هزینه‏ها را صرف تغییر دکور یا پوشاندن لباس مرغی به افراد برای تبلیغ در جلوی مغازه نمی‏کنیم.»کیفیت و علاقه را باید دو فاکتور اساسی در موفقیت Five Guys دانست. توجه به برآورده شدن نیازهای مشتریان نیز از جمله مواردی است که در هر کسب‌و‌کاری باید مورد توجه قرارگیرد.
 
Josh Manion مدیرعامل Ensighten
اینکه شما یک شطرنج‏باز در سطح ملی باشید چگونه می‏تواند به موفقیت شما به عنوان یک کارآفرین کمک کند؟ این سوالی است که Manion که در چنین جایگاهی قرار داشته به آن اینچنین جواب می‏دهد:«برای من شطرنج ابزاری در بالا بردن دقت در مسیر حل مشکلات و بهبود کسب‌و‌کار و زندگی بود.»  البته این به آن معنا نیست که شما باید قهرمان شطرنج باشید تا در کسب‌و‌کار خود نتیجه بگیرید، بلکه هدف اصلی، بالا بردن دقت و مهارت‏های تفکر در توسعه کسب‌و‌کار است. Manion کارآفرینان را به صبر بیشتر در رویارویی با موقعیت‏های خوب تشویق می‏کند، زیرا به عقیده او ممکن است موقعیت‏های بهتری نیز پیش روی آنها قرارگیرد. وی معتقد است به‏منظور رسیدن به اهداف باید طرح و نقشه‏ای کامل و جامع ترسیم شود زیرا در این مسیر حتی کوچک‏ترین نکات نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. این درحالی است که نمی‏توان منکر اهمیت مدیریت زمان در شطرنج و البته کسب‌و‌کار شد.
 
Ron Bodkin مدیرعامل Think Big Analytics
Bodkin درخصوص تجربه خود از راه‌اندازی استارت‌آپ موفقش اینچنین می‌گوید: «به‌منظور دریافت سود کافی از سرمایه‌گذاری باید سیاست‌های خوب، نقشه راه مناسب و البته تغییرات مفید و سازنده در مراحل مختلف پیشرفت را مدنظر قرار دهید. هدف از این روند، کاهش هزینه‌ها پس از توسعه استارت‌آپ شما است.»اگرچه کسب‌وکار Bodkin بر پایه حجم بالای اطلاعات شکل گرفته اما از این روند می‌توان در سرمایه‌گذاری‌های مختلف کارآفرینان نیز استفاده کرد. با این اوصاف، اهمیت داشتن طرح و برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده، بیش از پیش مشخص می‌شود. این در حالی است که انعطاف‌پذیر بودن و عدم پیروی از سیاستی ثابت نیز از جایگاهی ویژه برخوردار است. در نظر گرفتن بودجه، صرفه‌جویی‌های عملی و در نظر گرفتن این مورد که وجود طرح‌های مختلف، لازم و ضروری هستند می‌توانند به پیشرفت استارت آپ شما کمک شایانی کنند.
 
Vincent Mifsud مدیرعامل ScribbleLive
Mifsud درخصوص مخارج، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های استارت‌آپی، نظرات خوبی دارد. وی می‌گوید: «استارت‌آپ‌های زیادی وجود دارند که بیش از حد مجاز خرج می‌کنند. اگرچه پول می‌تواند عاملی برای سرعت بخشیدن به رشد باشد اما در صورتی که سیاست اولیه شما اساسا بر خرج کردن بنا نهاده شده باشد، در واقع به سمت شکست گام بر می‌دارید. هنگامی که تیم شما به فرهنگ خرج کردن عادت کند، تغییر این روند، سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. نمونه‌ای از این استارت‌آپ‌ها را می‌توان در شرکت‌هایی که در دهه 90 میلادی اعلام ورشکستگی کردند مشاهده کرد.» وی در ادامه نیز می‌گوید: «تمرکز بر سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بحث بازاریابی، اساسی و مهم است. خطر‌پذیری را بر پایه محتوای موجود و نه تبلیغات، سازماندهی کنید و از ابزارهای مناسب در جهت اطمینان از اتخاذ تصمیم‌هایی بر پایه آگاهی، استفاده کنید.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.