December 6, 2015
9:45 یکشنبه، 15ام آذرماه 1394
کد خبر: 74864

کتاب روزنامه‌نگاری آنلاین منتشر شد

کتاب روزنامه‌نگاری آنلاین، مفاهیم و چالش‌ها نوشته جین سینگر و مارک دیوز با گزیده و ترجمه محمود سلطان‌آبادی و مقدمه‌ای از پروفسور یحیی کمالی‌پور (رئیس بخش روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، آمریکا) از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد.
 
مقالات انتخاب‌‌شده در این کتاب که نوشته جین سینگر، استاد برجسته دانشگاه آیووای ایالات متحده آمریکا و مارک دیوز، استاد دانشگاه لیدن هلند و ایندیانای آمریکاست، به مفاهیم و چالش‌های روزنامه‌نگاری آنلاین و تغییرات تازه‌ای که در رویه و عمل روزنامه‌نگارانه با تحول تکنولوژی همراه شده است، می‌پردازد.
 
پروفسور یحیی کمالی‌پور در مقدمه این کتاب آورده است: امروزه شبکه جهانی وب و تکنولوژی‌های دیجیتال قدرتمندترین، سریع‌ترین و در عین‌حال تعاملی‌ترین کانال‌های ارتباطی در سطح جهان هستند. این ابزارها نه‌تنها همه جنبه‌های زندگی روزانه ما را تغییر داده‌اند، بلکه باعث ظهور روش‌ها و مشاغل زیادی مانند روزنامه‌نگاری الکترونیک‌، تجارت الکترونیک‌، بانکداری الکترونیک، دولت الکترونیک و غیره شده‌اند. بااطمینان می‌توان استدلال کرد که یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های شبکه جهانی وب و نیز تکنولوژی‌های دیجیتال، توان آن برای فراگیرکردن و مردمی‌کردن روند ارتباطات است. شبکه جهانی وب این کار را با فراهم‌کردن تریبون آزاد برای بیان نظراتی که پیش از این اِبراز نشده‌اند، و سازماندهی تلاش‌های عمومی و جهانی که نتایجی دور از انتظار را به‌بار می‌آورند، انجام می‌دهد.
 
در چنین محیطِ به‌لحاظ تکنولوژیک تأثیر‌گذاری و با در نظرگرفتن این نکته قدیمی و تأمل‌برانگیز که «آینده به کسانی تعلق دارد که خود را برای آن آماده کرده‌اند»، ما نه‌تنها خودمان را، بلکه نسل‌های پس از خودمان را نیز باید برای آینده آماده کنیم. به ‌عبارت دیگر، باید چالش‌ها و مزیت‌های عصر دیجیتال را در رابطه با روزنامه‌نگاری آنلاین بشناسیم و این نکته را در ذهن داشته باشیم که ارتباطات و اطلاعات، به رُکن اصلی قدرت و سلطه بر جهان تبدیل شده‌اند. اگرچه تکنولوژی‌های ارتباط از راه دور همچنان در حال تغییر و تکامل زندگی ما هستند، نکته مهم این است که ما «چگونه» و «با چه هدفی» از آن‌ها استفاده می‌کنیم؟ در یک جامعه مدنی، رسانه‌‌ها (چه رسانه‌های چاپی و چه رسانه‌های دیجیتال و آنلاین) چشم و گوش مردم هستند و باید سعی‌ کنند که واقعیت‌ها را بدون تحریف، منصفانه و شفاف انعکاس دهند.
 
وی در بخش دیگری از مقدمه نوشته است: به‌نظر می‌رسد که در ایران ادبیاتِ حوزه روزنامه‌نگاری آنلاین هنوز فقیر است و تقریباً غیر از کتاب روزنامه‌نگاری سایبر، نوشته دکتر یونس شُکرخواه (که من ایشان را کدخدای دهکده جهانی خطاب می‌کنم)، کتاب جدّی دیگری در این حوزه منتشر نشده است و اصولاً کم‌تر مورد توجه استادان و حتی ناشران قرار می‌گیرد. بنابراین، چاپ این‌گونه کتاب‌ها را به فال نیک‌ می‌گیرم و امیدوارم که به‌مرور کمبود‌ها در حوزه‌های جدید علمی برطرف و روزنامه‌نگاری آنلاین در ایران و به‌خصوص در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و درس یا دوره‌های علمی‌ و تخصصی در این زمینه ارائه شود.
 
چاپ اول کتاب روزنامه‌نگاری آنلاین: مفاهیم و چالش‌ها در ۱۴۴ صفحه و قیمت ده هزار تومان راهی پیش‌خوان کتابفروشی‌ها شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.