اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 9, 2015
10:21 چهارشنبه، 18ام آذرماه 1394
کد خبر: 74910

مطابق قانون “حق فراموشی” کاربران اینترنت گوگل مجبور به حذف 440 هزار لینک از لیست جستجوی خود شد!

شرکت گوگل با هدف حمایت از حریم خصوصی کاربران اینترنت و با توجه به شکایات صورت گرفته از سمت دادگاه عدالت اروپا، مجبور به حذف حدود 440 هزار لینک غیر مفید از سرورهای خود شد که از این تعداد لینک، بیش از 10 هزار مورد آن مربوط به فیس بوک می شد. این اقدام گوگل پس از تصویب قانون "کاربران حق فراموشی دارند" در دادگاه عدالت اروپا، عملی شد.
 
چندی پیش شخصی به نام Spaniard Mario Costeja Gonzalez شرکت گوگل را به جرم نگهداری اطلاعات حریم شخصی کاربران در اسپانیا راهی دادگاه کرد!
 
این شخص پس از اینکه متوجه شد نامش در گوگل به عنوان شخصی که به خاطر مشکلات مالی، داراییهای خود را به حراج گذاشته است مطرح شده است اقدام به این شکایت کرد.
 
رای دادگاه به نفع  وی رقم خورد و شرکت گوگل محکوم شد. بر اساس رای دادگاه، از آن پس شرکت گوگل موظف است لینکهایی که با نام اشخاص و وقایع نامربوط مرتبط است و همچنین منقضی شدهاند را حذف کند.
این قانون که تحت عنوان "حق فراموشی" شناخته می شود، شرکت گوگل را مجبور ساخت تا قریب به 1،235،473 تعداد لینک را بعد از دریافت 348,508 مورد درخواست، ارزیابی کرده و 441,032 مورد از این لینکها را از نتایج جستجوی خود حذف کند. تعداد لینکهای باقی مانده از این تعداد فعلاً در حال بررسی بیشتر می باشد.
 
10 لینک ابتدایی که درخواست حذف از نتایج موتورهای جستوجو را داشتهاند حدود 10% از نرخ جستجو را به خود اختصاص دادهاست.
 
مطابق اعلام پایگاه SC Magazine ، شرکت فیسبوک با حدود 10,229مورد لینک حذف شده در ابتدای لیست قرار گرفت. همچنین لینکهایی از Google Groups ، You Tube ، Google+ ، Badoo ، 192.com و twitter که حدوداً هزار لینک حذف شده در بر داشتند، پس از فیس بوک طبقه بندی شده اند.
هرچند شرکت گوگل حدود 23 نمونه از درخواستهایی که منجر به حذف لینک شده اند را منتشر کرده اما با این وجود معیارهای دقیق حذف لینک کاملاً واضخ مشخص نشده است.
 
کارشناسان امنیتی شرکت پاندا سکیوریتی به تمامی کاربران اینترنت توصیه می کنند که کاربران هرگز اطلاعات شخصی و محرمانه خود را در هیچ یک از شبکه های اجتماعی و وب سایت های فروشگاهی به اشتراک نگذارند، اگرچه "حق فراموشی" برای تمامی کاربران همچنان پابرجاست، اما به اشتراک گذاری شرایط خصوصی و اطلاعات محرمانه برای "در آینده فراموش شدن" کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.