رسانه‌های اجتماعی

December 12, 2015
12:43 شنبه، 21ام آذرماه 1394
کد خبر: 74965

چگونه یک شبکه‌ اجتماعی راه‌اندازی کنیم؟

امروزه شبکه‌های اجتماعی به جزء‌ جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند و با وجود اینکه چنین شبکه‌هایی قابلیت‌های فراوان و کاربرپسندی را ارائه کرده‌اند اما علاقه به راه‏‌اندازی شبکه‌‌های جدید با محوریت حوزه یا موضوعی خاص همواره در حال رشد است.
 
گروه‏‌های مختلف اجتماعی از اهالی روستا‏یی دور افتاده گرفته تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران، اقدام به ایجاد شبکه‌های اجتماعی برای خود کرده‌اند اما همه این شبکه‌های اجتماعی توسط افراد با‌ تجربه در مهندسی نرم‏‌‌افزار و دارای مهارت فنی کافی ایجاد نمی‌شود در نتیجه، چنین شبکه‌هایی عمدتا دچار ضعف‌های فراوانی از ضعف در طراحی و کمبود قابلیت‌ها گرفته تا وجود ضعف‌های امنیتی می‌شوند.
 
در نتیجه نیز کاربران این سامانه‌ها با خطرات و تهدیدات متعدد مواجه می‌گردند؛ لذا باید دانست برای ایجاد یک شبکه اجتماعی تخصص‌های مختلفی مورد نیاز است.
 
اما همواره نباید چرخ را از ابتدا خلق کرد بلکه به جهت دستیابی به یک شبکه اجتماعی می‌توان از بسته‌های نرم‌افزاری آماده تحت عنوان موتورهای شبکه اجتماعی استفاده کرد.
 
موتورهای شبکه‌ اجتماعی بسته‌های نرم‌افزاری هستند که به مقصود ایجاد یک شبکه سفارشی‌سازی‌ شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً با استفاده از این بسته‌های نرم‌افزاری به سادگی می‌توان به یک شبکه اجتماعی دست‌ یافت.
 
سازوکار نصب و راه‌اندازی این موتورها مشابه سامانه‌های مدیریت محتوا (CMS) که مدت‌هاست در داخل کشور به صورت گسترده برای راه‌اندازی پورتال‌ها و وبگاه‌ها توسط اقشار مختلف از جمله سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، است.
 
موتورهای شبکه اجتماعی مختلف قابلیت‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند؛ امکاناتی نظیر عضویت کاربر، امکان برقراری ارتباط با اعضا، درج محتوا، درج نظر بر روی محتوا، به اشتراک‌گذاری عکس، فیلم و غیره تنها بخشی از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده توسط این موتورهاست.
 
همچنین امکان توسعه قابلیت‌های این شبکه‌ها با استفاده از افزونه فراهم است. بنابراین سازندگان این بسته‌های نرم‌افزاری به ملاحظاتی که از دید یک توسعه‌دهنده عادی پنهان می‌ماند، توجه کرده‌اند اما استفاده از این موتورهای شبکه اجتماعی چالش‌هایی را نیز به همراه دارد که در ادامه چند مورد ذکر شده است:
 
در صورت استفاده اینگونه موتورها تمام مسئولیت‌های نصب، راه‌اندازی و نگهداری از شبکه اجتماعی بر عهده استفاده کننده این موتورهاست. اگر چه او در تمامی امور، اختیار شبکه اجتماعی خود را دارا بوده و تمامی اطلاعات کاربران محفوظ خواهد ماند.
 
کاربران به علت عدم اطلاع کافی از بسترهای سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای مناسب شبکه اجتماعی، از بسترهای ضعیف استفاده کرده یا بیش از اندازه برای بستر سخت‌افزاری هزینه می‏‌کنند.
 
اگر چه در طراحی و پیاده‌سازی موتورهای شبکه اجتماعی معمولاً به امنیت توجه ویژه شده است اما در صورت استفاده از آنها فراهم‌سازی امنیت از جهاتی دشوارتر نیز می‌شود چرا که این موتورها در دسترس عموم قرار داشته و هکرها در سرتاسر دنیا تمامی زوایا و خفایای کد آنها را با هدف یافتن یک آسیب‌پذیری بررسی و تحلیل می‌کنند. به‌عنوان مثال چندی پیش یکی از شبکه‌های اجتماعی که از موتورهای مورد بحث بهره برده بود، هک شد و طبق گزارش مرکز ماهر اطلاعات دو میلیون کاربر آن در اختیار هکرها قرار گرفت.
 
در نتیجه‌ کشف آسیب‌پذیری‌های موتورهای شبکه اجتماعی، سازندگان این موتورها به صورت پیوسته نسخه‌های جدیدتری را که آسیب‌پذیری‌های کشف شده در آنها رفع شده است، منتشر می‌کنند بنابراین کاربران این موتورها می‌بایست پیوسته دغدغه بروزرسانی موتور خود را داشته باشند که در بسیاری از موارد این‌ چنین نیست و در این صورت دچار چالش‌های جدی امنیتی خواهند شد.
 
برخی از کاربران موتورهای شبکه اجتماعی به علت کمبود اطلاعات فنی ممکن است این موتورها را به گونه‌ای مناسب پیکربندی نکرده و در نتیجه حین استفاده با مشکلات مختلفی از جمله کاهش سرعت پردازش، کاربرپسندی و از همه مهم‌تر کاهش امنیت وب‏گاه مواجه شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.