لبه تکنولوژی

December 15, 2015
19:04 سه شنبه، 24ام آذرماه 1394
کد خبر: 75027

دستگاه پاسپورت خوان هوشمند ساخته شد

محققان در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی موفق به طراحی و ساخت سیستم های هوشمند پاسپورت خوان شدند که این دستگاه صرفه جویی ارزی بالایی خواهد داشت.
مجتبی خدام، مجری طرح «دستگاه پاسپورت خوان هوشمند» به مهر گفت: در پاسپورت ها، علاوه بر اطلاعات شخصی کده شده، تراشه ای وجود دارد که اطلاعات تکمیلی در آن قرار گرفته است.
 
وی با تاکید بر اینکه اکنون دیگر زمان نگاه کردن پاسپورت و مطابقت آن با چهره فرد گذشته است، گفت: با این کار خطاهایی همچون عدم شناسایی فرد اتفاق می افتد و دیگر نمی توان از جعلی بودن آن مطلع شد. البته هنوز این عملکرد در ایران وجود دارد.
 
خدام با بیان اینکه از این رو ما توانستیم سیستمی را طراحی کنیم که به صورت هوشمند پاسپورت و اطلاعات یک فرد را شناسایی کند، عنوان کرد: در حال حاضر یک سال است که همه پاسپورت ها هوشمند هستند و وجود چنین سیستم هوشمندی ضروری به نظر می رسد.
 
به گفته وی، کشور ما در هر حوزه ای مثل گواهینامه، کارت پایان خدمت و … هوشمند شده ولی این هوشمندی در سطح ملی است.
 
خدام با بیان اینکه سطح گذرنامه سطحی بین المللی است و باید بر اساس یک استاندارد اطلاعات افراد قابل شناسایی باشد، گفت: سیستم پاسپورت خوان هوشمندی که ما طراحی کرده ایم، بر اساس استانداردهای سازمان ایکائو (استاندارد واحد جهانی است که با یک زبان مشترک پاسپورتها  کد شده اند) طراحی و ساخته شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه هنوز در ایران از این دستگاه هوشمند وجود ندارد، گفت: با استفاده از این سیستم می توان از جعلی بودن اطلاعات یک پاسپورت مطلع شد.
 
خدام عنوان کرد: با استفاده از این دستگاه همچنین اطلاعات مورد نیاز تمامی هتل ها، پاسگاههای مرزی کشورهای مجاور، فرودگاههای زمینی، ایستگاههای مرزی که با توریست در ارتباط هستند و نیاز به شناسایی آنها وجود دارد، قابل حصول است.
 
وی با بیان اینکه هتل های خارجی اطلاعات را بر اساس همین پاسپورت های هوشمند ثبت می کنند، گفت: همچنین ما توانایی داریم که علاوه بر سیستم تامین نیاز کشور، این سیستم ها را به کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان و کشورهای حاشیه ای که به تکنولوژی بالا دسترسی ندارند، صادر کنیم.
 
به گفته خدام، اکنون صفر تا صد نمونه اولیه این سیستم ساخته شده و به هیچ عنوان مهندسی معکوس نشده است. همچنین می توان گفت شیوه ای در طراحی و ساخت این دستگاه به کار برده شده که پایه علمی  و دانشی دارد.
 
وی افزود: کشورهایی نظیر امریکا و روسیه  از این دستگاهها به مبلغی بیش از هزار و دویست دلار ساخته اند ولی ما می توانیم دستگاه پاسپورت خوان هوشمند را با یک سوم این قیمت تولید کنیم.
 
این شرکت در مرکز رشد واحدهای فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران مستقر است و بر روی سامانه های هوشمند فعالیت می کند.
 
دستگاه پاسپورت خوان هوشمند روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش توسط وزیر علوم رونمایی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.