رسانه‌های اجتماعی

December 20, 2015
15:53 یکشنبه، 29ام آذرماه 1394
کد خبر: 75126

جدال «یلدا» با دنیای مجازی

ساکنان دنیای مجازی، دوشنبه‌شب به دنیای واقعی بازمی‌گردند تا یلدا را واقعی جشن بگیرند، نه مجازی.
 
«شهروند» نوشت: با نزدیک‌شدن به آخرین روز پاییز و جشن باستانی ایرانیان، پیامی در فضای مجازی دست به دست می‌شود تا ساکنان این دنیای غیرواقعی را به برگزاری واقعی جشن شب یلدا دعوت کند. در این پیام از تمامی ساکنان فضای مجازی خواسته شده است تا دوشنبه‌شب به این دنیا و زندگی مجازی استراحت بدهند. کاربران تلگرام در این پیام که از گروهی به گروه دیگر ارسال می‌شود، از همدیگر می‌خواهند «شب یلدا کمپینی راه بیندازیم که چند ساعت فضای مجازی را تعطیل کنیم».
 
دست به دست‌کنندگان این پیام، در میان پیام‌های طنزی که در گروه‌های تلگرام منتشر می‌کنند، از اعضای گروه‌های مجازی که در آن حضور دارند خواسته‌اند تا «دوشنبه‌شب از ساعت ١٩ تا ٢۴ شب از اینترنت استفاده نکنند و این پیام را برای دوستان و گروه‌هایی که در آن عضو هستند، ارسال کنند».
 
در این پیام با اشاره به بهانه برگزاری شب یلدا و گرامی‌داشتن این شب نزد ایرانیان نوشته شده است که «ما هر ساله به منظور احترام به آداب و سنت‌های قشنگمان شب یلدا را جشن می‌گیریم و خیلی هم خوب است که هر‌ سال این مراسم را هر چه باشکوه‌تر برگزار کنیم ولی مهم‌ترین کار شب یلدا، بودن در کنار خانواده و گپ‌وگفت با بزرگ‌ترهای خانواده است. ما از همه دوستان خواهش می‌کنیم برای شب یلدا کمپینی راه بیندازیم و چند ساعت فضای مجازی را تعطیل کنیم.»
 
هر چند که این پیام منبعی ندارد و مشخص نیست که انجمن یا سمنی این پیشنهاد را مطرح کرده باشد‌اما بر اساس گزارش عصر ایران، انجمن همیاران زیست سبز، به منظور درک هرچه بهتر شرایط زندگی خانوادگی و آشنایی با مصادیق خانوادگی، خواستار کمپین «شب چله بدون اینترنت» از ساعت ١٩ الی ٢۴ روز دوشنبه ٣٠ آذرماه همزمان با شب یلدا شد تا خانواده‌ها از کنار هم بودن لذت ببرند و صمیمیت‌ها تقویت شود. این انجمن با اعلام راه‌اندازی این کمپین، دلیل آن را احیای سنت گفت‌وگو و در کنار هم بودن خانواده‌ها در اجرای این آیین ایرانی اعلام کرده است.
 
براساس این گزارش، یکی از مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا هستند ضعف ارتباطات خانوادگی است و از آنجا که مشکلات خانواده‌ها به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
 
این تشکل غیر دولتی یکی از زمینه‌های اصلی در بروز مشکلات ارتباطی خانوادگی را استفاده بیش از حد در فضای مجازی می‌داند و تاکید دارد در این آیین که براساس تعاملات خانوادگی، توجه به بنیاد خانواده و احترام به بزرگترها بنا شده است با حذف چند ساعته اینترنت این آیین باستانی را اجرا کنیم.
 
به همین منظور برای درک هرچه بهتر شرایط زندگی خانوادگی و آشنایی با مصادیق خانوادگی «شب چله بدون اینترنت» از ساعت ١٩ الی ٢۴ دوشنبه ٣٠ آذرماه همزمان با شب یلدا به اجرا در بیاید تا خانواده‌ها از کنار هم بودن لذت برده و صمیمیت‌ها تقویت شود.
 
به نظر می‌رسد پیام‌های طنزی که در باره حضور نداشتن جوانان و اعضای خانواده در کنار هم و عدم تعامل با یکدیگر در فضای مجازی منتشر می‌شود، بسیاری را به فکر انداخته تا فکری جدی برای این موضوع بکنند و حداقل برای ساعاتی و به بهانه شبی که هدفش نزدیکی و تعامل خانواده‌ها با یکدیگر است، اینترنت و زندگی در دنیای مجازی تعطیل شود و ساکنان قدیمی زمین به دنیای واقعی بازگردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.