باندپهن

معاون مخابرات ایران پاسخ داد: چرا خرید تلفن ثابت سخت شد؟

مشکلات مردم در ثبت نام برای دریافت تلفن ثابت به گونه‌ای است که حتی وزیر ارتباطات هم به انتقاد از این موضوع پرداخته است با این وجود مسوولان شرکت مخابرات تاکید دارند در بسیاری از استان‌ها واگذاری تلفن ثابت به صورت به‌روز انجام می‌شود.
 
علی ملک جعفریان - معاون راهبرد و توسعه کسب و کار شرکت مخابرات ایران - در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: در بررسی وضعیت تلفن ثابت می‌توان استان‌های کشور را به چند دسته تقسیم کرد و براساس این تقسیم‌بندی می‌توان گفت که وضعیت واگذاری خط های تلفن ثابت به اندازه‌ای که اعلام شده سیاه نیست.
 
وی ادامه داد: اکنون در 9 استان ما در زمینه واگذاری خطهای تلفن ثابت بدهی نداریم و در این استان‌ها واگذاری‌ها به روز انجام می‌شود که این استان‌ها عبارتند از آذربایجان غربی، ایلام، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهکیلویه و بویر‌احمد، گیلان، مرکزی و همدان.
 
ملک جعفریان در عین حال عنوان کرد: البته ممکن است در برخی موارد فردی که برای دریافت تلفن ثابت درخواست دارد در نقطه صعب‌العبوری ساکن باشد که قطعا برای واگذاری تلفن به این نقاط کمی دشواری وجود دارد.
 
وی همچنین اظهار کرد: در هشت استان کشور هم وضعیت بدهی ما برای واگذاری تلفن ثابت کمتر از 1000 درخواست است.
 
او از استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و شمالی، زنجان، قزوین، کرمانشاه، مازندران و یزد به عنوان استان‌هایی که وضعیت واگذاری تلفن ثابت در آنها با فاصله زمانی کم صورت می‌گیرد یاد کرد و گفت: البته ممکن است در برخی موارد برخی مشکلات هم در این استان‌ها ایجاد شود اما در حالت کلی ما در این استان‌ها مشکل خاصی نداریم.
 
بیشترین درخواستهای بی‌جواب در تهران و خوزستان
 
معاون مخابرات همچنین به وضعیت استان‌های خوزستان و تهران اشاره کرد و افزود: در این دو استان تعداد درخواست‌ها به بالای 10000 درخواست می‌رسد و در واقع می‌توان گفت بیشترین حجم تلفن واگذار نشده مربوط به این دو استان است و مابقی استان‌ها در کل بین 1000 تا 10000 ثبت نام دریافت تلفن ثابت بی‌جواب باقی مانده است.
 
ملک جعفریان با بیان این‌که در مجموع کل بدهی مخابرات در زمینه‌ی واگذاری تلفن ثابت حدود 110 هزار شماره می‌شود، یادآور شد: از این رقم بالغ بر 51 هزار خط مربوط به استانهای تهران و کرج می‌شود، در حالی که در کشور در حال حاضر بیش از دو میلیون سوئیچ بدون درخواست یعنی خط آماده تحویل بدون درخواست وجود دارد.
 
معاون مخابرات ایران همچنین متذکر شد: در برخی موارد به دلیل عدم دسترسی به شبکه و نبود ساختار شبکه‌ای مشکلاتی ایجاد شده است وگرنه در بحث سوییچ در این مناطق مشکلی وجود ندارد.
 
هزینه یک میلیونی واگذاری یک خط تلفن
 
وی همچنین اعلام کرد: پس از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران 4 میلیون و 860 هزار ثبت نام برای دریافت تلفن ثابت وجود داشته که از این میان 4 میلیون و 750هزار خط تحویل داده شده و حتی ما ظرفیتی برای واگذاری دو میلیون خط جدید هم داریم که دراین خصوص تاکنون تقاضایی وجود نداشته است.
 
معاون مخابرات در ادامه با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته هزینه‌های واگذار شده هر خط تلفن حداقل 10 برابر افزایش داشته، اضافه کرد: در این شرایط عدم افزایش تعرفه‌ها موجب شده است که شرکت مخابرات ایران با نوعی کمبود نقدینگی مواجه شود و نتواند در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری مناسبی صورت دهد.
 
ملک جعفریان همچنین یادآور شد: در شرایط فعلی واگذاری یک خط تلفن ثابت در شهری مثل تهران هزینه‌ای معادل یک میلیون تومان دارد، اما آنچه از مشترک دریافت می‌شود تنها 50 هزار تومان است با این وجود شرکت مخابرات درخواست افزایش قیمت خط‌های تلفن را مطرح نکرده و تنها به دنبال تعدیل تعرفه‌های تلفن ثابت هستیم.

​​