اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 30, 2015
12:31 چهارشنبه، 9ام دیماه 1394
کد خبر: 75255

آیا فضای اینترنت و دستگاه های موبایل مناسب کودکان می باشد…؟!

تمام پدر و مادرها خواستار دیدن موفقیت و خوشحالی فرزندان خود در عین حفظ امنیت آنها هستند. در دنیای تکنولوژی امروز مراقبت از فرزندان در عین سهولت کمی غیرممکن به نظر می رسد..!
 
سرگرمی کودکان شما به چیزی فراتر از تماشای یک کارتون در کنار والدین تبدیل شده است. فرزندان امروز با دستگاه های تبلت، تلفن های همراه هوشمند و حتی کامپیوترهای شخصی در دنیای بی در و پیکر اینترنت و در میان برنامه های متنوع به دنبال سرگرمی هستند. چه بسا کنترل فرزندان با هدف حفظ امنیت جانی، مالی و گاهاً احساسی آن ها کمی غیر ممکن به نظر می رسد.
 
امروزه کودکان در فضای غیر امن اینترنت به دنبال دانلود اپلیکیشن های متنوع، شبکه های ارتباطی و بعضاً غیر کاربردی هستند تا وقت خود را همانند دوستان خود در اینترنت بگذرانند. 
 
تحقیقات اخیر محققان شرکت پاندا سکیوریتی نیز نشان می دهد که حدود 75درصد از کودکان زیر 8 سال از دستگاه های موبایل استفاده می کنند که 91درصد از آنها به اینترنت دسترسی دارند. آمار دیگر نشان می دهد که کودکان صاحب موبایل حداقل روزی 6بار به دستگاه خود سر می زنند و حداقل یک بار به اینترنت متصل می شوند.
 
مطابق گزارش GSMA، 85درصد از کودکان صاحب دستگاه های موبایل از شبکه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی استفاده می کنند. همچنین 82درصد از جامعه کودکان، اینترنت را برای دانلود برنامه و بازی های مورد علاقه شان مورد استفاده قرار می دهند.
 
بخش نگران کننده این موضوع، فریب کودکان از طریق وب سایت های سودجو و اپلیکیشن های تبلیغاتی یا مشاهده محتوای نامناسب می باشد که متأسفانه تعداد بسیاری از کودکان با بی اطلاعی از موجودیت برنامه، در دام آنها می افتند.
 
گاهی با نصب یک برنامه به ظاهر مناسب، تمامی اطلاعات و حریم خصوصی مان در دست مجرمان اینترنتی قرار می گیرد، بدون اینکه خودمان متوجه این موضوع باشیم. در واقع دنیای اینترنت از دنیای واقعی نیز خطرناک تر است، چرا که در فضای مجازی روزانه با افراد بسیاری معاشرت می کنیم که به درستی از هویت آنها با خبر نیستیم.
 
به گفته لوئیز کرونز، کارشناس ارشد شرکت امنیتی پاندا: "کودکان می توانند به سادگی با قرار گیری بر تله های فیشینگ، خرید از فروشگاه های غیر معتبر و حتی گفتگو با افراد غریبه و سودجو در فضای مجازی، نه تنها اطلاعات شخصی، بلکه ناخواسته اطلاعات حساب بانکی والدین خود را تقدیم مجرمان سایبری کنند."
 
آیا تمامی برنامه های موجود در فروشگاه های اپلیکیشن موبایل برای محدوده سنی کودکان نیز مناسب است؟ آیا برنامه های موجود در یک فروشگاه همگی امن هستند؟ آیا کودکان ما توانایی تشخیص برنامه های مناسب از غیر مناسب را دارند…؟ و…
 
اینها سوالاتی است که امروزه والدین را به فکر فرو برده است؛ طبیعتاً کنترل کودکان در فضای مجازی از اهمیت بسیار بالایی برخورد است، اما چگونه باید کودکان را در خرید و نصب برنامه از فروشگاه ها و استفاده های غیر ضروری محدود ساخت…؟
تکنولوژی، والدین را در این وظیفه خطیر تنها نگذاشته؛ چرا که با ادامه این مقاله شما نیز از این فناوری بی نصیب نخواهید بود.
 
با ترفندهایی ساده که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم شما قادر به کنترل نصب برنامه ها در تلفن همراه هوشمند فرزندتان خواهید بود.
 
+ اگر فرزند شما صاحب یک دستگاه مبتنی بر iOS است… مطالب زیر را دنبال نمایید:
ایجاد محدودیت در تنظیمات تلفن همراه
به کمک مسیر زیر در دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل iOS و فعال کردن Restrictions شما قادر خواهید بود با وارد کردن یک پسورد محدودیت های لازم را اعمال نمایید:
Settings -> General -> Restrictions
در این قسمت شما نیز می توانید برنامه های مورد نظر را انتخاب کرده و محدودیت لازم را ایجاد نمایید.
 
 
محدود کردن انجام خرید به یک رمز عبور
با انتخاب و تنظیم یک رمز عبور قادر خواهید بود سیستم عامل را ملزم به درخواست پسورد قبل از انجام هرگونه خرید ازiTunes  و یا      AppStore نمایید. تنها فروشگاه های امن برای کاربران اپل، همین فروشگاه های نام برده می باشند. بنابراین در صورت مشاهده فروشگاه های متفرقه، پیشنهاد می شود تا حساسیت بیشتری نسبت به آنها داشته باشید و یا در صورت لزوم آنها را کلاً کنار بگذلرید.
 
نظارت کامل بر حساب کاربری اپل فرزند خود
اگر فرزند شما به طور منحصر دارای حساب کاربری اپل است، می توانید برای ایجاد محدودیت خرید که در فوق مطرح شد، از تنظیمات Ask To Buy که مربوط به سیستم اشتراک خانوادگی است استفاده کنید.
 
 
+ اگر فرزند شما صاحب یک دستگاه مبتنی بر اندروید است… مطالب زیر را دنبال نمایید:
استفاده از پروسه احراز هویت گوگل
سیستم احراز هویت گوگل پلی برای کودکان زیر 12 سال به گونه ای است که جهت خرید هر برنامه ای نیازمند مجوز خرید می باشند. این مجوز می تواند برای هر خرید بصورت جداگانه تعیین شود و یا اینکه یک مجوز را به مدت 30 دقیقه برای خرید کودک فعال نگه داشت.
اگرچه فروشگاه های دیگر نیز چنین محدودیتی را برای کودکان بوجود نمی آورند که توصیه می شود هرگز از آنها استفاده نشود. پیشنهاد می شود که با استفاده از تنظیمات User Control Area برای تحقق نصب هرگونه برنامه کاربردی، قابلیت انجام احراز هویت را فعال نمایید.
 
از محدودیت احراز هویت در تمام دستگاه ها استفاده کنید
توجه کنید که این قابلیت به کمک حساب کاربری گوگل فعال می شود، لذا می توانید با تنظیم کردن یک اکانت در تمام دستگاه های اندرویدی این محدودیت را نیز ایجاد نمایید. اگر از سیستم عامل اندروید 6 بهره مند هستید، می توانید یک حساب کاربری جدید برای فرزند خود ایجاد نموده و دسترسی های آن را در بخش تنظیمات و امنیت، به حداقل برسانید. بدین منظور به آدرس زیر مراجعه نمایید:
 
Settings -> General -> Security
سپس در این بخش تیک گزینه Unknown Sources را بردارید تا نصب برنامه از منابع ناشناس امکان پذیر نباشد. البته در حساب کاربری خود می توانید تیک این گزینه را فعال نگه دارید اما لازم است تا کنترل دقیقی روی دانلود برنامه ها از منابع ناشناس داشته باشید.
 
استفاده از این ترفندهای امنیتی که توسط شرکت پاندا سکیوریتی ارائه شده، می توانید با محدود سازی نصب برنامه های غیر مناسب و غیر امن و خریدهای اینترنتی جلوگیری به عمل آورید. به کمک تکنیک هایی که در فوق اشاره شد، در زمانی کمتر از 10 دقیقه کنترل تلفن همراه فرزندتان را در اختیار خواهید گرفت.
اگرچه این محدودیت ها تنها جهت کنترل نصب برنامه روی دستگاه های موبایل می باشد. جهت پیشگیری از خطراتی که شبکه های اجتماعی نیز بوجود می آورند، لازم است تا مستقیماً کنترل دقیقی روی کودکان خود داشته باشید.
 
البته در مجموعه آنتی ویروس های خانگی پیشرفته پاندا، قابلیت استفاده از سیستم کنترل والدین برای پدر و مادران نیز فراهم شده است. از طریق سیستم قدرتمند کنترل والدین پاندا می توانید کودک خود را در محیط ویندوز کاملاً تحت نظر داشته باشید و در جهت جلوگیری از مشاهده محتوای غیر مناسب، برای کلمات کلیدی مورد نظر خود فیلتر تعیین کنید تا به هیچ عنوان در مرورگرهای اینترنتی قابل جستجو نباشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.