فناوری اطلاعات

December 31, 2015
17:05 پنجشنبه، 10ام دیماه 1394
کد خبر: 75286

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات: امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فاوا هست

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات گفت:‌ این نوید هست که با بسترسازی لازم و مشارکت همگانی در توسعه پلت‌فرم‌های حوزه فاوا و توسعه همکاری‌های علمی تحقیقاتی بین‌المللی مشترک، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌مندی از روش‌های نوین تامین مالی و جذب سرمایه ممکن شود.
 
محمد خوانساری با بیان اینکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق اهداف پیشنهادی در برنامه ششم توسعه بر آن است تا تمرکز فعالیت‌های پژوهشی خود را در راستای تحقق چهار ماموریت قرار دهد، اظهار کرد: توسعه فناوری‌های بومی‌ و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته، آینده‌نگری و کمک به تدوین برنامه‌های بخشی و ملی، حل مشکلات فنی و پژوهشی پروژه‌های عملیاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله این مأموریت‌هاست که در نهایت توسعه و ترویج دانش و ارتقای سرمایه‌های انسانی بخش فاوا را در پی دارد.
 
وی با بیان اینکه این پژوهشگاه مشاور علمی و بازوی تحقیقاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های تابعه است، افزود:‌ از سال گذشته تصمیم گرفته شده کلیه پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری با بخش‌های بیرونی مرکز در قالب طرح‌های کلان که مصوب وزارتخانه هستند، تعریف شده و شکل گیرد.
 
خوانساری در پاسخ به سوالی درباره طرح‌های در حال انجام این پژوهشگاه گفت: در حال حاضر تدوین برنامه سه تا پنج سال آینده پژوهشگاه که تحقق ماموریت‌هایی در قالب چند طرح کلان از جمله طرح جویشگر بومی، طرح اینترنت اشیاء، طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی، طرح صیانت فرهنگی و اجتماعی با بهره‌گیری از سامانه‌‌های هوشمند، طرح توسعه آزمایشگاه‌‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح بومی‌سازی فناوری‌‌های مرتبط با شبکه پهن باند، طرح توسعه و بکارگیری نرم‌افزار‌های زیرساختی بومی از جمله برنامه‌ها به حساب می‌آید که برخی از انها از مرحله تصویب گذشته و در حال اجرا هستند.
 
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران در تبیین سیاست‌های اصلی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درحوزه پژوهش‌های کاربردی و نیازمحور و نیز انتقال دانش فنی جهت تجاری‌‌سازی  ادامه داد:‌ در چشم‌‌انداز تدوین شده برای پژوهشگاه، جایگاه مرکز به عنوان سکوی ارتقای پژوهش و نوآوری برای توسعه و هدایت نظام‌مند فاوا به عنوان توانمندساز کلیه بخش‌‌های کشور در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و چشم‌انداز 1404 ترسیم شده است.
 
او اظهار کرد:  بنابراین در زیست بوم فناوری و با در نظر گرفتن چرخه علمی ایده تا مصرف که شامل هفت مرحله ایده پردازی، تولید علم، تولید فناوری، صنعتی‌سازی، تجاری‌سازی، تولید ثروت و گرفتن بازخورد از بازار مصرف در کشور و تعمیق فناوری  است در جهت رسیدن به صنعتی پویا و دانش بنیان در حوزه فاوا، مرکز با توجه به ماموریت‌ها و اهداف علمی و پژوهشی آن به عنوان یکی از ارکان این زیست بوم، می‌تواند از مرحله ایده پردازی تا تولید فناوری و حتی در برخی موارد تا مرحله صنعتی‌سازی  پیش رود.
 
وی ادامه داد: به عبارت دیگر پژوهشگاه در این چرخه با انجام پژوهش‌های کاربردی و محصول محور، به عنوان حلقه اتصال دانش و فناوری به صنعت  و کسب‌و‌کار و ثروت آفرینی است به گونه‌ای که از سمت مطالب علمی و تئوری و ایده‌های اولیه به سمت ایجاد دانش فنی و توسعه فناوری و بومی‌سازی آن گام برداشته و این دستاوردها و نتایج کاربردی را در اختیار صنعت، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، برای ورود به مراحل بعدی تولید صنعتی و تجاری‌سازی قرار می‌دهد.
 
خوانساری تصریح کرد: هدف اصلی این مرکز، انجام تحقیقات کاربردی است تا بتواند نیاز روز جامعه را در حوزه فاوا پاسخگو بوده و در جهت توسعه توانمندی‌های داخلی و کاهش وابستگی‌های فناورانه و پویایی صنعت فاوا در کشور اثر گذار باشیم.
 
او ابراز کرد: در تدوین برنامه پنج ساله ششم توسعه، پژوهشگاه متولی کمیته صنعت، پژوهش و فناوری حوزه فاوا است و جهت تدوین این برنامه با بخش‌های مختلف که به نوعی ذی‌نفعان این بخش به شمار می‌آیند از جمله نمایندگان سندیکای صنعت مخابرات، نظام صنفی رایانه و همین طور نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت تعاملات و نشست‌های متعددی برگزار کرده و در این جلسات وضعیت صنعت فاوا از نقطه نظرات مختلف بررسی شده تا بر اساس وضع و قابلیتهای موجود، برنامه را به شکل مناسبی تدوین کند.
 
وی بر نقش توانمندساز فناوری اطلاعات تاکید کرد وافزود:‌ این فناوری‌ها  هنوز در کشور جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و نتوانسته سهم کلانی در تولید ناخالص ملی که بیشتر متکی بر نفت و مشتقات آن است، داشته باشد.
 
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ادامه داد: اما با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رویکردهایی که دولت برای کاهش اتکا به اقتصادی تک محصولی پیش گرفته و نقش شرکت‌های مطرح فاوا در رونق اقتصادی کشورها، این نوید وجود دارد که با بسترسازی لازم و مشارکت همگانی در توسعه پلت‌فرم‌های حوزه فاوا و توسعه همکاری‌های علمی تحقیقاتی بین‌المللی مشترک، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌مندی از روش‌های نوین تامین مالی و جذب سرمایه فراهم شود.
 
وی به روش‌های نوین جذب سرمایه اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر (VC) یا روش‌های مشارکتی و جمع سپاری، توسعه تعاملات و همکاری‌های مشترک بین‌المللی در توسعه فناوری موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های مطرح در زمینه فناوری‌های حوزه فاوا و روی آوردن به فرهنگ توسعه زیست بوم باز و نوآوری از جمله آنهاست که رونق کسب‌و‌کارهای خلاقانه و نوآور را فراهم می‌کند و سهم صنعت فاوا را در تولید ناخالص ملی در طولانی مدت افزایش داده و می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور و صادرات محصولات و خدمات این حوزه، نقش بسزایی داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.