رگولاتوری

December 31, 2015
17:16 پنجشنبه، 10ام دیماه 1394
کد خبر: 75291

جزئیات صدور پروانه اپراتوری CDN

با مشخص شدن اهمیت بحث شبکه‌های توزیع محتوای داخلی و به سرانجام رسیدن فازهای مطالعاتی و اجرایی مرکز تحقیقات مخابرات ایران حول این موضوع، اکنون نوبت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای بررسی صدور پروانه اپراتور CDN است اما زوایای جدید این روال چیست؟
 
آذر ماه سال جاری معاون نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی شرکت ارتباطات زیرساخت خبر از اجرای پروژه شبکه توزیع محتوا (CDN) با کمک مرکز تحقیقات مخابرات ایران داد.
 
محمدعلی آریانیان تاکنون شبکه توزیع محتوا در ایران نداشته‌ایم، اظهار کرد: مجری این پروژه شرکت ارتباطات زیرساخت و پیمانکارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
 
وی افزود: به دنبال آن هستیم با ایجاد این پروژه شبکه محتوا را به مصرف کننده نزدیک‌تر کنیم که خوشبختانه عقد قرارداد این پروژه در حال انجام است تا محتوا با کمترین تاخیر به مصرف کننده برسد.
 
معاون شرکت زیرساخت با اشاره به اینکه یکی از ضرورت‌های شبکه ملی اطلاعات، شبکه توزیع محتوا (CDN) است، ادامه داد: در بخشی که محدوده وظایف شرکت ارتباطات زیرساخت است مراحل پژوهش و تحقیق در حال انجام است.
 
او درباره پروژه بهینه‌سازی پهنای باند گفت:‌ در زمینه پروژه بهینه‌سازی پهنای باند بین‌الملل می‌خواهیم راهکارهایی را به کار گیریم تا استفاده بهینه از پهنای باند کمترین هزینه را در پی داشته باشد زیرا با رشد و گسترش مصرف اینترنت مواجه و در این باره نیازمند افزایش ظرفیت پهنای باند بین‌المللی هستیم.
 
روز گذشته و هم‌زمان با آغاز همایش دو روزه "تبیین راهکارهای توسعه شبکه توزیع محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات"، محمد خوانساری -رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات- به بیان گزارش عملکردی در این زمینه پرداخت و با بیان اینکه با گسترش اینترنت و توسعه خدمات مرتبط با آن، ارائه محتوا به خصوص محتوای حجیم روز به روز افزایش یافته است.
 
وی عنوان کرد: افزایش این حجم از محتوا همواره نیاز به توسعه پهنای باند و زیرساخت شبکه را افزایش داده است. این نیاز با گسترش روز افزون سرعت ارائه خدمات اینترنت و سرعت متوسط عرضه داده‌های اینترنتی همراه بوده است.
 
او گفت: با این حال تأخیر زمانی ارائه خدمات اینترنتی از منبع تا مقصد، افزایش کاربران، نامتقارن بودن تقاضای کاربران و نیاز به برخی از خدمات با کیفیت بالا موجب شده است تا ارسال بهینه محتوا و غیر متمرکز شدن توزیع محتوا مطرح گردد.
 
در گزارش فعالیت‌های مرکز تحقیقات مخابرات در توسعه خدمات توزیع محتوا عنوان شد که از سال‌های قبل فعالیت‌های زیادی اعم از پژوهشی و طراحی CDN صورت گرفت.
 
مأموریت مطالعاتی و فعالیت‌های پژوهشی این مرکز در سال‌های 91 تا 92، تدوین مستندات و ملزومات لازم جهت صدور پروانه اپراتورهای CDN در سال‌های 93 تا 94 و طراحی شبکه توزیع محتوا و بهینه‌سازی پهنای باند شرکت زیرساخت در سال‌های 93 تا 94 صورت گرفته است.
 
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مهرماه سال گذشته به شکل ماهانه جلساتی را در این باره با شرکت‌های آسیاتک، پارس آنلاین، شاتل، افرانت، ایرانیان‌نت، مخابرات ایران، همراه اول، کافه بازار و تبیان داشته است.
 
در بخشی از سه جلسه پایانی این مرکز منتهی به خرداد 94، جلسه هم‌اندیشی با حضور مشاور خارجی و شرکت‌های مخابرات، همراه اول، رایتل، آسیاتک، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، افرانت و پارس آنلاین برگزار شده است.
 
با توجه به اینکه پیش صدور پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) پیش‌بینی شده بود که برای ارائه خدمات CDN پروانه‌های اپراتوری توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر گردد اما به یکباره با صدور پروانه FCPها شاهد بودیم که ارائه این خدمات در قالب پروانه‌های ثابت دیده شد، موضوع را برای روشن شدن با معاون رگولاتوری در میان گذاشتیم.
 
صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با تسنیم درباره احتمال صدور پروانه‌های اپراتوری CDN گفت: خیلی دنبال این موضوع نیستیم اما به منزله عدم صدور پروانه اپراتوری برای CDN نیست. تعیین تکلیف این موضوع بستگی به نظرخواهی‌هایی دارد که روی سایت فراخوان می‌شود.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه برداشت کلی ما این است که ارائه کنندگان خدمات CDN در قالب همان پروانه‌های FCP و ServCo و تحت مقررات عمل کنند، تصریح کرد: نظرخواهی اولیه‌ای در ارتباط با این موضوع می‌کنیم و بعد که نظرات آمد در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بحث و بررسی می‌شود تا تبدیل به مصوبه گردد.
 
وی ادامه داد: احتمالا ظرف این هفته یا هفته آینده نظرخواهی را روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار می‌دهیم که معمولا یک ماه طول می‌کشد؛ طبق پیش‌بینی‌ها یک ماه نیز زمان می‌برد تا در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.