رگولاتوری

January 2, 2016
15:15 شنبه، 12ام دیماه 1394
کد خبر: 75310

سنجش، پایش و کنترل راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات

چهارمین همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات با موضوع سنجش، پایش و کنترل، 14 و 15 دی ماه برگزار می‌شود.
 
ناصرعلی سعادت – رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور – در نشست خبری با اشاره به زمینه برگزاری این همایش توضیح داد: این همایش برای جمع‌آوری اطلاعات تمرکز کرده و اینکه در حوزه فناوری اطلاعات شاخص‌هایی مشخص شود، زیرا بحث فناوری اطلاعات در سازمان‌ها به خصوص در رابطه با کارفرمایان این صنعت بسیار مهم است. در این سال‌ها برای اینکه برای رسیدن به اهداف راهبری چه کارهایی باید انجام داد،زمینه‌های مختلف دنبال شده است.
 
سعادت همچنین با اشاره به نظام ممیزی فناوری اطلاعات در کشور اظهار کرد: این نظام از کارهای اساسی و بنیادین است و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نقش نظارتی را بر عهده دارد و ما نمی‌خواهیم به عنوان نهاد صنفی با سازمان فناوری اطلاعات که متولی این نظام است رقابت کنیم و امیدواریم با روند این موضوع، تمام قراردادهای فناوری اطلاعات در کشور با روال منطقی پیش برود.
 
در ادامه نشست، علی آذرکار – رئیس دبیرخانه همایش – با تاکید بر تلاش برای کاربردی بودن همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات بیان کرد: تلاش ما این بوده است که همایش را از منظر کاربردی اجرا و از مسائل نظری و تئوری پرهیز کنیم؛ این همایش بر پروژه‌های تجربی تمرکز دارد،‌ زیرا مخاطب ما معمولا از قشری است که بیشتر با موضوعات کاربردی سر و کار دارد.
 
این عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران درباره موضوع چهارمین موضوع همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات تصریح کرد: همایش امسال سنجش، پایش و کنترل راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات است و سعی کردیم بر تجاربی که سازمان‌ها در توانسته‌اند در این خصوص اجرا کنند و اقداماتی که با موضوع همایش در ارتباط هستند تمرکز کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: امسال به لحاظ محتوایی رشد فزاینده‌ای داشتیم، به طوری که توجیه شدیم می‌توان همایش را در دو روز برگزار کرد. حجم مقاله‌ها رشد 100 درصدی داشته است و در برابر هشت مقاله‌ای که سال گذشته مطرح شد، امسال 16 مقاله داریم.
 
آذرکار اظهار کرد: در کنار بحث‌های همایش، بخش‌هایی برای غنای بیشتر اضافه شده است با این هدف که سازمان بتواند بازار و فضای کسب و کار ایجاد کند تا ذی‌نفعان بیشتری در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت کنند، بنابراین امیدواریم تجربه‌ای که ارائه خواهد شد، تبادل و تضارب آرا بیشتر شود و هدف اصلی سازمان نظام صنفی که بسط، توسعه و ترویج این موضوع است، بهتر محقق شود.
 
این عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان اینکه به دلیل مشارکت در حوزه‌های انفورماتیک، همایش امسال با همکاری انجمن انفورماتیک برگزار شده است افزود: در این همایش طرحی پیشنهاد کردیم با عنوان جایزه کارفرمایی که برخاسته از همایش‌های قبلی است، با این هدف که موضوعاتی که در همایش‌های قبلی نیز اجرا شده بود، به طور مستمر ادامه یابد.
 
رئیس دبیرخانه همایش در ادامه با اشاره به اهداف همایش اظهار کرد: از مشکلات حوزه‌های پروژه‌های فناوری اطلاعات، ضعف در کارفرمایی، تعریف پروژه، هدایت، اجرا و مدیریت پروژه است. از اهداف ما این است که معیارهایی را برای ارزیابی کارفرمایان ایجاد و به آنها کمک کنیم ظرفیت خود را ارتقا دهند، در همین راستا، تمام ذی‌نفعان خصوصی و دولتی مدل‌هایی را ایجاد کردیم که بازار و اجرای پروژه‌های فناوری اطلاعات ساده‌تر شود.
 
آذرکار با تاکید بر ارتباط دانشگاه و صنعت در حوزه فناوری اطلاعات بیان کرد: برای اینکه بین دانشگاه و صنعت پلی بزنیم، تلاش داشتیم پایان‌نامه‌های کاربردی با موضوع راهبردی فناوری اطلاعات را در همایش ارائه دهیم؛ هدف این بخش این است که صنعت با توانایی‌های دانشگاه در این حوزه آشنا و دانشگاه نیز از حضور صنعت در این حوزه مطلع شود و بتوانند برای اجرای پروژه‌های مشترک و تحقق نیازهای یکدیگر همکاری کنند.
 
وی همچنین اظهار کرد: تلاش کردیم در مسیر برگزاری همایش، ابعاد کمی و کیفی آن را افزایش دهیم و همایش را به نقطه‌ای برای ارائه و تبادل تجارب، اطلاعات، دانسته‌ها و به اشتراک گذاشتن پروژه‌ها در حوزه فناوری اطلاعات تبدیل کنیم.
 
رئیس دبیرخانه همایش با اشاره به حضور استارت‌آپ‌ها در همایش بیان کرد:کسانی که در حوزه راهبری فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی هستند که تجربه چندین ساله دارند و شرکت‌های نوپا در این حوزه فعالیت چندانی ندارند.
 
همچنین الهه نجفی – دبیر کمیته علمی چهارمین همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات – با اشاره به تفاوت‌های این همایش با سال‌های گذشته گفت: امسال، تجربیات برتر کشور در رابطه با موضوع همایش مطرح می‌شود که تجربیات شرکت‌های فناپ، تامین اجتماعی، شرکت کاشف، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و اصفهان، وزارت دارایی و سازمان فناوری اطلاعات را شامل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه از اتفاقات جدید همایش برگزاری نشستی با موضوع «مشاوره، مدیریت فناوری اطلاعات، چالش‌ها و راهکارها» است، افزود: در این نشست نمایندگانی از حوزه‌های مختلف حضور دارند و از جمله این حوزه‌ها، مشاوران و شرکت‌های مشاوره، قانون‌گذاری و تدوین مقررات و حوزه کارفرمایی است و همچنین یک مشاور از خارج از کشور حضور دارد که عرضه‌کننده یکی از بزرگترین محصولات در دنیاست و تجربیات خود را در زمینه مدیریت خدمات، طراحی و پیاده‌سازی در اختیار قرار می‌دهد.
 
نجفی در پاسخ به اینکه آیا همایش با ماهیت گسترده خود می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک مفید باشد؟ اظهار کرد: موضوع مدیریت راهبردی در سازمان‌هایی از نظر کارفرمایی مطرح می‌شود که فناوری اطلاعات در آنها به قدری گسترده باشد که مدیریتش به نظام نیاز داشته باشد، بنابراین این موضوع ساختارهایی را می‌طلبد که مخصوص سازمان‌های متوسط بزرگ است، اما از نظر کسانی که عرضه‌کننده هستند، لزوما ساختارهای پیچیده ندارند؛ در نتیجه ما کسب و کارهای کوچک را از نظر عرضه‌کننده جزو مخاطبین همایش می‌دانیم.
 
دبیر کمیته علمی چهارمین همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات همچنین درباره نظام ممیزی فناوری اطلاعات گفت: سازمان فناوری اطلاعات سال گذشته پس از برگزاری همایش جلسات متعددی برگزار کرد و این موضوع را دنبال کرد که نظام ممیزی فناوری اطلاعات را در کشور تدوین کند و نقش تمام ارگان‌هایی که در این نظام هستند اعم از بخش خصوصی، دولتی، نهادهای قانون‌گذار و حاکمیتی مانند سازمان فناوری اطلاعات، وزارتخانه، شورایعالی فضای مجازی، انجمن‌ها علمی و موسسات آموزشی متوجه این موضوعات شوند.
 
وی افزود: طراحی این نظام نیازمند بودجه‌ای بود که سازمان فناوری اطلاعات آن را پیگیری کرد و نتایج آن را دبیرخانه همایش دنبال می‌کند. سازمان فناوری اطلاعات می‌تواند در این زمینه از توان بخش خصوصی استفاده کند.
 
همچنین اصغر رضانژاد، دبیر نظام‌ صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به تفاوت چهارمین همایش با سایر همایش‌ها گفت: امسال در راستای اجرای قوانین، مجوز برگزاری همایش از سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور گرفته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.