رگولاتوری

January 3, 2016
10:26 یکشنبه، 13ام دیماه 1394
کد خبر: 75342

معاون سازمان فضایی خبر داد: دیتاسنتر سازمان فضایی در مرکز البرز احداث می‌شود

معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران از احداث مرکز داده (دیتا سنتر) در مرکز فضایی البرز خبر داد.
محمد همایون صدر درباره مرکز داده سازمان فضایی گفت: در این سازمان پروژه مرکز داده در قالب طرح آرشیو ملی تصاویر ماهواره ارائه شده و در مرکز فضایی البرز در حال احداث است. در قالب این طرح نرم‌‌افزار درگاه مکانی (پرتال مکانی) طراحی و تجهیزات آن خریداری شده است و در سال 95 راه‌اندازی می‌شود.
 
وی در رابطه با اهمیت راه‌اندازی این مرکز داده گفت: این مرکز می‌تواند در قالب درگاه مکانی طراحی شده کلیه اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای موجود در سازمان فضایی ایران و همچنین سایر سازمان‌ها و ادارات کشور را ساماندهی کرده و امکان دسترسی را برای کاربران در سطح کشور فراهم کند؛ از همین طریق نیز محصولات با ارزش افزوده سنجش از دور را ارائه نماید.
 
معاون سازمان فضایی اظهار کرد: برای کنترل کیفیت سنجنده‌های ساخت داخل و تست سنجنده‌هایی که قرار است روی ماهواره‌های بومی نصب شود، آزمایشگاه سنجش از دور با همکاری دانشگاه‌ها در مرکز فضایی البرز تاسیس و تجهیزات فاز اول آن نصب و راه‌اندازی شده است.
 
او با بیان اینکه فاز اول این آزمایشگاه عملیاتی شده است، افزود: برنامه تکمیل آزمایشگاه از طرح‌های آینده سازمان فضایی به حساب می‌آید و امکانات این آزمایشگاه در اختیار همه  کاربران و مراکز پژوهش کشور است.
 
صدر ادامه داد: برای اینکه بتوانیم فرهنگ استفاده از تکنولوژی سنجش از دور را در سازمان‌ها توسعه داده و کاربردی  کنیم در حوزه توسعه کاربرد سنجش از دور پروژه‌های متعددی تعریف شده است که نتایج آن در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
 
وی با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی محصولات کاربردی در این زمینه تهیه شده است، به چند نمونه از این محصولات اشاره کرد و افزود: تهیه نقشه کاربری اراضی، تهیه نقشه‌های خشکسالی، پایش محصولات استراتژیک کشاورزی، تهیه نقشه سطح پوشش برف، پایش سطح دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور، پایش خط تغییرات ساحلی، پایش آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس، از این جمله محصولات کاربردی  هستند.
 
معاون سازمان فضایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه انجام این پروژه‌ها در اشتغالزایی چه تاثیراتی دارد؟، گفت: هر نوع تکنولوژی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد میدان و زمینه جدیدی را برای فعالیت نیروهای متخصص ایجاد می‌کند.
 
او ادامه داد: محصولات سنجش از دور ویژگی خاصی دارد و با مطالعات فنی و علمی می‌تواند نشانگر و ابزار مدیریتی جهت تصمیم‌گیری باشد و به دلیل تغییر شرایط لازم است این فعالیت‌ها به صورت مستمر در سازمان‌ها و در قالب سامانه‌های پایش تکرار شود.
 
صدر اظهار کرد: ‌فعالیت این معاونت از نظر حاکمیتی ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه خدمات جهت ایجاد بستر لازم برای استفاده از تکنولوژی‌های فضایی در کشور است تا بدینوسیله با برخورداری از توانمندی دانشگاهیان و بخش خصوصی استفاده از فناوری‌های فضایی در کشور توسعه یابد.
 
وی تعامل با بخش خصوصی را ضروری برشمرد و ادامه داد: یکی از نیازهای توسعه که در حال برطرف شدن است، دسترسی به تصاویر با دقت بالاست که هم‌اکنون دسترسی به تصاویر با دقت متوسط فراهم است و دسترسی به تصاویر با دقت بالا در سال آینده محقق خواهد شد.
 
او اظهار کرد: هدف ما آن است که دسترسی به تصاویر با دقت تفکیکی یک متر را به صورت مستمر برای کشور فراهم نماییم.
 
معاون سازمان فضایی تصریح کرد: در زمان بهره‌برداری از ماهواره سنجشی ملی در سه سال آینده امکان دسترسی به تصاویر از هر نقطه کره زمین برای کشور فراهم خواهد شد. همچنین تامین تصاویر ماهواره‌ای از کشور جمهوری اسلامی ایران با دقت بالا از طریق خرید و دریافت مستقیم در آینده بسیار نزدیک عملیاتی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.