رسانه‌های اجتماعی

January 6, 2016
19:50 چهارشنبه، 16ام دیماه 1394
کد خبر: 75444

خواب جدید فیسبوک برای اپلیکیشن پیام رسان خود

یک ماه پیش فیسبوک و اوبر از ویژگی تازه ای خبر دادند که به کاربران اجازه می دهد از داخل نرم افزار پیام رسان فیسبوک ماشین درخواست کنند. کاربران درست مثل اینکه با دوست خود صحبت کنند با «بات» اوبر صحبت خواهند کرد، و به او می گویند کجا لازم است کسی سراغشان بیاید و مقصدشان کجاست. این فرایند تا جایی که به رابط کاربری بر می گردد، بی نهایت ساده است و به نظر می رسد شرکت های بیشتری در آینده شروع به استفاده از طراحی های مشابه کنند.
 
فیسبوک به شرکت های شخص ثالث منتخب خود دسترسی هایی داده است که به آنها اجازه می دهد در پیام رسان این شرکت بات های خود را داشته باشند؛ یعنی کاربران می توانند طرف صحبتی مجازی داشته باشند که قادر است به صورت خودکار به درخواست هایشان واکنش نشان دهد، و در پاسخ به آنها اطلاعات، تصاویر و حتی خدمات محاسبه ی هزینه ارائه دهد.
 
ممکن است اینطور به نظر برسد که فیسبوک در حال رقیب درست کردن برای دستیار متنی خود به نام M است. اما واقعیت این است که این شرکت در حال تبدیل کردن نرم افزار پیام رسان خود به پلتفرمی برای دیگر برند ها و کسب و کارهاست. این مدل قبلاً در آسیا موفق ظاهر شده است و کاربران اپلیکیشن های پیام رسان آسیا مدتی هست که می توانند از طریق این اپلیکیشن ها خدمات زیادی نظیر رزرو بلیط هواپیما و یا مدیریت حساب های بانکی دریافت کنند.
 
فیسبوک نیز مدتی است به آرامی مشغول افزودن بر قابلیت های پیام رسان خود بوده و ویژگی هایی را عملیاتی کرده است که به کاربران اجازه می دهند با کسب و کارها به طور مستقیم وارد گفتگو شوند و به تبادل اطلاعاتی مثل زمان دریافت سفارش و یا رسید تحویل بپردازند.
 
اگر فیسبوک بتواند به شرکت های دیگر کمک کند بات های خود را برای چنین کارهایی بسازند، پیام رسان فیسبوک به پایگاهی برای تعاملات گوناگون بدل خواهد شد. به این ترتیب برند ها دیگر برای نگهداری اپلیکیشن های مجزای خود مجبور به صرف هزینه نخواهند بود و فیسبوک نیز دلیل دیگری برای ماندن روی این پلتفرم به کاربرانش ارائه داده است.
 
مدتی طول می کشد تا این ویژگی ها به فسیبوک بیایند. به گفته ی یکی از مدیران تولید فیسبوک، این شرکت هنوز دارد کاربران خود را با این ایده آشنا می کند که از طریق سرویس چت کارهای دیگری هم می توان کرد. به هر صورت دیر یا زود شما قادر خواهید بود تمام تراکنش های آنلاین خود را به جای کلیک، از طریق مکالمه انجام دهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.