دوربین

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 6, 2016
20:56 چهارشنبه، 16ام دیماه 1394
کد خبر: 75448

با CES2016: نگاهی اجمالی به دو دوربین DSLR جدید نیکون در نمایشگاه CES

کمپانی نیکون به عنوان یکی از مطرح ترین برندهای تولید دوربین های عکاسی، در نمایشگاه امسال CES از دو پرچمدار DSLR خود رونمایی کرد. نیکون با معرفی D5 و D500 قصد دارد که سهم خود را در بازار دوربین های حرفه ای و همه کاره حفظ نماید.
 
 
گل سر سبد محصولات نیکون چند سالی بود که به روزرسانی نشده بود،‌ بنابراین همه از D5 انتظار دارند که از هر جهت عالی باشد. این محصول گرانقیمت فول فریم، عکاسان حرفه ای حوزه های ورزشی و خبری را با سیستم فوکوس سریع و قابلیت های منحصر به فرد در عکاسی نور کم هدف قرار داده است.
 
سنسور به کار رفته در D5 از ۱۶.۲ مگاپیکسل نسل قبل به ۲۰.۸ مگاپیکسل و ISO آن تا ۱۰۲۴۰۰ ارتقا یافته است. دوربین جدید با سیستم فوکوس خودکار خود تا ۱۵۳ نقطه را پوشش داده و می تواند در نور کم تا 4EV- به عکاسی بپردازد. با بهره گیری از این سیستم فوکوس خودکار شما می توانید در هر ثانیه ۱۲ تصویر متوالی را ثبت کنید. البته بدون بهره گیری از منظره یاب بالایی این مقدار به ۱۴ فریم در ثانیه می رسد. نیکون در پرچمدار جدیدش از پردازنده تازه Expeed 5 استفاده کرده است.
 
دوربین D5 اولین محصول از سری دوربین های DSLR نیکون خواهد بود که می تواند با فرمت 4K به فیلمبرداری بپردازد. این مسئله از آن جهت جالب است که دوربین D4 اصلاْ قابلیت فیلمبرداری نداشت. محصول جدید از جهت داشتن نمایشگر لمسی نیز جزو اولین پرچمداران نیکون به حساب می آید. گرچه این نمایشگر ۳.۲ اینچی از قابلیت tap-to-focus پشتیبانی نمی کند.
 
با توجه به همه این ویژگی ها می توان گفت که D5 نه یک به روز رسانی انقلابی و نه محصولی تکراری به شمار می رود. ولی باز هم با نگاه به گذشته درخشان نسل های قبل از آن، می توان اطمینان داشت که این تازه وارد نیز به طور قطع یکی از بهترین های بازار خواهد بود.
 
 
بیشتر موارد گفته شده در بالا را می توان در مورد دیگر محصول معرفی شده، یعنی D500 هم به کار برد. این دوربین حرفه ای جدید از دو جهت حائز اهمیت است: اول این که فاصله بسیار زیاد مابین معرفی این آن و دوربین هم رده نسل قبلش نشان می دهد که نیکون وسواس و توجه خاصی به رده دوربین های فرمت APS-C خود دارد. دوم آن که نشان می دهد نیکون به خوبی اهمیت و علاقه عکاسان را نسبت به عکاسی روی تلفن های هوشمند درک کرده است.
 
گذشته از سنسور کوچکتر ۲۰.۸ مگاپیکسلی، D500 را می توان نسخه ای مینیاتوری از D5 در نظر گرفت. شمایل ظاهری و نحوه چینش دکمه تقریباْ همان است و هر دو از سیستم فوکوس خودکار و پردازنده تصویر مشابهی بهره می برند. عکسبرداری مداوم در این نسخه کمی کندتر و برابر با ۱۰ فریم بر ثانیه است و محدوده ISO آن به ۱۶۴۰۰۰۰ می رسد.
 
شاید برخی بپرسند،‌ با وجود مدل های فول فریم با قیمت مشابه، چرا ما باید به سراغ دوربین های رده APS-C برویم؟ پاسخ این است که لنزهای مناسب دوربین های فول فریم به مقدار قابل توجهی سنگین تر و گران تر از لنزهای مناسب برای دوربین های APS-C هستند. ضمن این که فاصله کیفیت میان تصاویر ثبت شده توسط این دو رده دیگر به اندازه گذشته نیست.
 
علاوه بر این، باید پذیرفت که ورود دوربین های بدون آینه تاثیر زیادی در بازار حرفه های های DSLR گذاشته و نیکون با پافشاری بر فرمت APS-C قصد دارد نشان دهد یک تعادل منطقی بین کارایی و ابعاد، لزوماْ به معنی یک نمونه بدون آینه نیست.
 
 
مهمتر از همه این ها، دوربین D500 را می توان اولین حرکت نیکون برای پاسخ به میل رو به فزونی عکاسی با تلفن های همراه دانست. سیستم SnapBridge به کار رفته در این دوربین جدید از طریق وای فای و بلوتوث با مصرف پایین انرژی، ارتباطی پایدار و بی وقفه را با تلفن همراه شما برقرار می کند و شما از این طریق می توانید اقدام به ثبت و بازبینی تصاویر گرفته شده در تلفن همراه یا تبلت خود نمایید.
 
البته کمپانی سازنده هنوز هیچ نرم افزار اختصاصی برای کار با این دوربین روی موبایل ها و تبلت ها معرفی نکرده، اما قطعاْ نیاز است تا برای ایجاد بهترین تجربه کاربری تمام امکانات و ویژگی های دوربین جدید از طریق این نرم افزار قابل کنترل باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.