سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 7, 2016
11:16 پنجشنبه، 17ام دیماه 1394
کد خبر: 75456

یک سوم آنتن‌های ۴G دنیا ۱۸۰۰ و ۲۰ درصد طلا هستند + جداول طیف

بررسی طیف‌های فرکانسی اختصاص داده شده به موبایل باند پهن و مبتنی بر نسل چهارم در دنیا نشان می‌دهد که بالغ بر ۲۰۴ باند فرکانسی از میان ۶۰۴، به طیف ۱۸۰۰ مگاهرتز اختصاص داده شده است.
 
با گذشت یک سال از تثبیت فناوری نسل سوم ارتباطی پیش‌بینی‌ها حول روی کار آمدن نسل چهارم که پروتکل شبکه آن اساساً مبتنی بر IP است، شکل گرفت و نهایتا این تکنولوژی در سال‌های 2013 تا 2014 میلادی روی شبکه‌های ارتباطی همراه پیاده‌سازی شد.
 
اتحادیه بین‌المللی مخابرات در تعریف ویژگی‌های نسل چهارم ارتباطی گفته است که "کاربر باید هنگام تحرک بالا مثلا در ماشین و قطارهای تندرو حداقل به اینترنتی با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه و هنگام تحرک پایین مثلا هنگام پیاده‌روی در منزل به سرعتی معادل یک گیگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشد."
 
نسل چهارم همراه (LTE-4G) راه‌حلی جامع بر مبنای IP جهت انتقال صدا، تصویر و داده است که بر پایه اصل "هر جا و هر زمان" داده‌ها را با سرعتی بسیار بالاتر از نسل‌های قبل در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
 
از لحاظ تکنیکی در نگاه ساده سرعت بارگذاری و بارگیری در LTE نسبت به نسل‌های قبل بسیار بالاتر است. البته جدای از نرخ داده بالا، تأخیر کمتر در ارسال بسته‌ها که منجر به کیفیت فوق‌العاده VoIP، ویدئو کنفرانس و سرویس‌های هم‌زمان می‌شود.نرخ انتقال داده در این فناوری طبق استانداردهای جهانی، 326 مگابیت در ثانیه برای بارگیری و 86 مگابیت در ثانیه برای بارگذاری در طیف فرکانسی 20 مگاهرتز است که در این شرایط حدود 400 کاربر به‌ صورت همزمان در یک سلول می‌توانند فعال و در عین حال متحرک باشند.
 
وقتی درباره نسل چهارم استاندارد صحبت می‌کنیم اولین نکته‌ای که باید در نظر گرفت تغییر فرکانس و میزان استفاده از پهنای باند است در حالیکه نسل سوم از پهنای باند پنج مگاهرتز استفاده می‌کند، LTE می‌تواند از کانالی با 1.4 تا 20 مگاهرتز پهنای باند استفاده کند.
 
این پهنای باند در مواقعی که فرکانس‌ها با یکدیگر تداخل دارند به کار می‌آید و از طرف دیگر زمانی که فرکانس‌های استفاده ‌نشده زیادی موجود است نیز کاربرد خواهد داشت.
 
جداول زیر وضعیت مربوط به راه اندازی تجاری خدمات نسل چهارم در کشورهای مختلف و روی طیف‌های فرکانسی مرتبط با این نسل است. جداول براساس موقعیت جغرافیایی دنیا تنظیم شده است.
 
آمریکا:
 
 
آمریکای لاتین:
 
 
اروپا:
 
 
 
 
 
آسیا:
 
 
 
 
 
استرالیا:
با چینش اطلاعات استخراج شده از جداول بالا به این نتیجه می‌رسیم که باندهای 700 و 800 مگاهرتز که در اروپا اصطلاحا به "باندهای طلا" معروفند، حدود یک پنجم کل سایت‌های ارتباطی 4G را شامل می‌شوند و یک سوم نیز مربوط به طیف فرکانسی 1800Mhz می‌شود.
 
باندهای طلا قطعا مطلوب پوشش‌دهی مناسب تا حد دورترین نقاط هستند اما با توجه به اینکه رفته رفته از پخش صدا و تصویر به شکل فراگیر (همچون سازمان صداوسیما) گرفته شده و بابت قیمت بالایی که دارند، شاید استفاده از آنها به حد قابل قبول نرسیده باشد.
 
میزان استفاده از این طیف‌ها در حال حاضر با 2600Mhz برابری می‌کند و از میان 607 باند واگذار شده چیزی حدود یک پنجم مربوط به طیف 2600 مگاهرتز است.
 
جداول گویای واگذاری 204 تکه باند از فرکانس 1800 مگاهرتز است و از این رو می‌توان طیف مذکور را مناسب‌ترین جهت پیاده‌سازی خدمات LTE در نظر گرفت.
 
است تاکنون توسط رادیو و تلویزیون فرانسه برای ارائه خدمات (Television Numerque Terestre/ DVB-T)  استفاده می‌گردید.
 
پیش از این در گزارش "نسل چهارم موبایل طیف‌های فرکانسی 800 و 1800 می‌طلبد" گفته شد که طیف فرکانسی مرتبط با خدمات نسل چهارم همراه اول طبق نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 2600 مگاهرتز است که این اپراتور از حاکمیت می‌خواهد مانند اپراتور دوم ارتباطی، خدمات‌دهی این نسل را به طیف 1800 مگاهرتز منتقل کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.