سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 11, 2016
16:19 دوشنبه، 21ام دیماه 1394
کد خبر: 75552

رئیس سازمان نصر کشور مطرح کرد: الکامپ بیست‌و یکم بهترین نمایشگاه IT چندسال اخیر

سعادت: صنف آی تی برای برگزاری الکامپ به سازمان اعتماد نداشت.
بیش از 20 روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ بیست و یکم می‌گذرد. نمایشگاهی که بالاخره و بعد از حرف‌وحدیث‌های همیشگی‌اش،‌ مجوز برگزاری آن به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور(نصر) داده شد. ناصرعلی سعادت، رئیس نصر، در گفت‌وگوهای مختلف خود قبل از برگزاری الکامپ 21 اعلام کرد که این دور از نمایشگاه مقدمه‏ای برای برگزاری باشکوه الکامپ‏‌های بعدی خواهد بود.
 
 بازگشت بازدیدکنندگان تخصصی، تلاش برای حضور حداکثری اعضا و جلوگیری از ایجاد حاشیه‌های همیشگی شاید سرفصل وعده‌های او برای برگزاری الکامپ بیست و یک ساله بود. حالا با گذشت نزدیک به سه هفته از پایان الکامپ بیست و یکم، می‌توان با یک دید دقیق‌تر برگزاری این نمایشگاه را از نظر گذراند؛ اینکه تا چه حد تنها نمایشگاه تخصصی صنعت IT کشور توانسته براساس وعده صنف رایانه‌ مقدمه‌ای برای برگزاری باکیفیت دورهای بعدی الکامپ باشد. در همین زمینه و برای دریافت جزئیات بیشتر درخصوص الکامپ بیست ویکم دوباره روبه‌روی سعادت نشستیم. او در این گفت وگو اعلام کرد که به یکی از اهداف اصلی‌اش در الکامپ بیست و یکم که مشارکت حداکثر اعضا و از بین بردن حاشیه همیشه نمایشگاه بوده، رسیده است با این اظهارنظر به نظر می‌رسد کیفیت برگزاری این نمایشگاه تا حدودی فدای این هدف شده است، اما سعادت این قول را می‌دهد که الکامپ بیست و دوم را با این تجربه فعلی به بهترین نمایشگاه ایران تبدیل خواهد کرد.
 
در نشست آخری که قبل از برگزاری الکامپ بیست‌ویکم داشتید، اعلام کردید که این دور از الکامپ با دورهای گذشته آن فرق خواهد کرد. حالا و بعد از گذشت بیش از 20 روز از برگزاری این الکامپ، واقعا الکامپ بیست‌ویکم چه فرقی با دوره‌های گذشته خود داشت؟
 
فرق بزرگ الکامپ بیست‌ویکم با الکامپ‌های حداقل پنج دوره گذشته در این بود که با کمترین حاشیه مواجه بود. حاشیه‌هایی که همه از آن آگاه‌ هستیم. من در زمان برگزاری نمایشگاه پیش هر غرفه‌داری که می‌رفتم، اکثر آنها به خاطر نبود حاشیه‌های همیشگی الکامپ بسیار راضی بودند. به اعتقاد من الکامپ در چند سال گذشته به جای اینکه ابزاری در خدمت صنعت IT کشور باشد به یکی از معضلات این صنعت تبدیل شده بود. 
 
به نظر شما علت پیچیده شدن و تبدیل شدن الکامپ به «معضل» چه بوده است؟
 
به نظر من درخصوص این نمایشگاه همه اصل موضوع را فراموش کرده بودند. یعنی به جای اینکه همه به دنبال برگزاری یک نمایشگاه باشند، دنبال مسائلی در رابطه با برگزاری نمایشگاه بودند. مانند اینکه چه کسی اجراکننده یا برگزارکننده نمایشگاه است. من دنبال مقصر نیستم اما همیشه اینکه چه کسی یا چه نهادی برگزارکننده این نمایشگاه باشد به یک معضل و بخشی از عادت الکامپ تبدیل شده بود. تا اسم الکامپ آورده می‌شد بدن یک عده شروع به لرزیدن می‌کرد و اینکه قرار است چه اتفاقی رخ دهد. مانند حسی که کنکور به برخی افراد می‌دهد و دلشوره با خودش به همراه دارد، به نظر من الکامپ همیشه برای اهالی صنف IT کشور دلشوره به همراه داشته است؛ اینکه امسال قرار است چه اتفاقی بیفتد، برگزارکننده چه کسی است،به الکامپ برویم یا نه، چه تاریخی قرار است برگزار شد و… من فکر می‌کنم اینها همه حاشیه‌ است. بنابراین تلاش کردیم الکامپ بیست و یکم در یک سکوت و آرامش برگزار شود. چرا که برگزاری نمایشگاه یک موضوع ساده است اما ما عادت کرده‌ایم موضوعات ساده را پیچیده کنیم و بعد بگوییم مگر می‌شود این مساله را حل کرد. در نهایت یک عده در نقش ناجی وارد موضوع می‌شوند و سعی می‌کنند این مساله ساده پیچیده شده را حل کنند.
 
و شما ناجی الکامپ بیست و یکم بوده‌اید؟
 
مدل ذهنی و کاری من این است که همیشه به دنبال این هستم که موضوعات پیچیده را ساده کنم تا قابل حل باشد نه اینکه یک مساله ساده را آنقدر پیچیده کنم که کسی نتواند آن را حل کند. حالا و بعد از گذشت چند هفته از برگزاری الکامپ بیست‌ویکم وقتی من به مراحل برگزاری این نمایشگاه نگاه می‌کنم می‌بینم که الکامپ بیست و یکم بدون حاشیه و دعواهای همیشگی‌اش مجوز برگزاری‌اش صادر شد. حتی خیلی‌ها در زمان صادر شدن این مجوز برای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انتقادهایی مطرح می‌کردند که شرکت سهامی نمایشگاه‌ این مجوز را اسما به نصر کشور داده و در واقع قرار است یک پیمانکار این نمایشگاه را برگزار کند. در واقع باورشان نمی‌شد که بدون کوچک‌ترین کشمکش و دعوایی سازمان نصر کشور این مجوز را دریافت کرده باشد.
 
یعنی تمرکز و هدف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این دور از الکامپ این بود که این نمایشگاه تنها بدون حاشیه‌های همیشگی‌اش برگزار شود؟ 
 
نه، اصلا تمرکز ما تنها روی از بین بردن حاشیه‌های همیشگی این نمایشگاه نبود. هدف ما در سازمان این بود که این نمایشگاه باید برگزار شود.
 
توسط صنف رایانه؟
 
قطعا این نمایشگاه باید توسط افراد درگیر در این حوزه برگزار شود. این صنف تشکیل شده و نمایندگانی در آن گذاشته شده که پیگیر مسائل اعضایشان باشند. سیاست‌گذاری مربوط به این نمایشگاه باید توسط نظام صنفی‌ رایانه‌ای انجام شود. چرا که در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و از طریق انتخابات، افرادی در آن مشغول به فعالیت هستند که بتوانند مسائل کلان صنعت IT کشور را مدیریت کنند. اگر به اساسنامه سازمان هم نگاه کنید خواهید دید که به‌صورت مستقیم به برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، سمینار‌ها و.. توسط صنف رایانه اشاره شده است. 
 
برگزاری نمایشگاه به‌صورت مستقیم در اساسنامه سازمان نظام صنفی اشاره شده یا یک آیین نامه داخلی است که به این اساسنامه اضافه شده است؟ 
 
بله، این به‌صورت مستقیم در اساسنامه اشاره شده است. برگزاری نمایشگاه ابزاری در اختیار این نهاد مردمی است تا بتواند برای صنعت IT و آینده اقتصادی کاری‌اش فضاسازی کند. بنابراین هدف ما این نبود که نمایشگاه بدون حاشیه‌ برگزار شود به اعتقاد من صورت مساله این نمایشگاه از ابتدا اشتباه بوده است؛ اینکه یک مساله ساده، پیچیده می‌شود و به دنبال خود حاشیه ایجاد می‌کند. اصلا حاشیه چیست؟ باید به اصل برگزاری یک نمایشگاه چسبید نه حاشیه‌ آن. ما برای حذف حاشیه‌های الکامپ، به دنبال موضوع اصلی برگزاری این نمایشگاه رفتیم. مذاکراتی با طرف‌های درگیر با این نمایشگاه برگزار کردیم. اینکه این نمایشگاه باید در چارچوب قوانین کشور و شرکت سهامی نمایشگاه برگزار شود و در این بین ما به‌عنوان صنف رایانه‌ کشور چگونه می‌توانیم آن را برگزار کنیم. در نهایت نیز به توافقاتی رسیدیم که رسانه‌ها را قبل از برگزاری الکامپ 21، در جریان گذاشته‌ایم.
 
یکی از انتقاد‌هایی که قبل از برگزاری نمایشگاه مطرح می‌شد این بود که با اینکه سازمان نظام صنفی مجری برگزاری الکامپ 21 معرفی شده اما در واقع مجوز برگزاری آن به یک شرکت دیگر داده شده که آن را شرکت سهامی نمایشگاه‌ها انتخاب کرده است. چطور سازمان مجوز برگزاری الکامپ 21 را دریافت می‌کند اما برگزاری آن به یک شرکت دیگر به‌عنوان پیمانکار داده می‌شود؟ 
 
اصلا این‌طور نیست. خوشبختانه تمامی مراحل دریافت مجوز و برگزاری نمایشگاه به‌صورت شفاف مشخص است، اما متاسفانه یک عده از روی ناآگاهی اخباری را پخش می‌کنند که به هیچ‌وجه صحت ندارد. افرادی در این خصوص مصاحبه‌هایی انجام داده‌اند و گفته‌اند ما نه کاره‌ای هستیم و نه در نمایشگاه شرکت‌ کرده‌ایم اما به نظرمان این دریافت مجوز سازمان با مشکل مواجه است ! حالا حرف من این است شما که نه کاره‌ای هستید و نه در نمایشگاه شرکت‌ کرده‌اید و نه اطلاع درست دارید چرا در این خصوص نظر می‌دهید؟ کلیه مکاتبات ما با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در این خصوص وجود دارد. پیمانکار الکامپ 21 با نامه و امضای من به رئیس شرکت‌سهامی نمایشگاه‌ معرفی شده است و رئیس نمایشگاه‌ اصلا در این موضوع دخالت نکرده‌است. سازمان نظام صنفی می‌خواهد نمایشگاه را برگزار کند و نمی‌خواهد از این طریق کاسبی کند، هر فردی هم تا الان این فکر را می‌کرده، اشتباه بوده است. ما می‌خواهیم الکامپ با سیاست‌گذاری‌ها و خط مشی‌های صنف رایانه‌ برگزار شود و پیمانکار نیز اجراکننده این سیاستگذاری‌ها باشد.
 
در مراحل انتخاب پیمانکار الکامپ بیست‌ویکم شرکت نمایشگاه هیچ دخالتی نداشته است؟
 
به هیچ‌وجه. حتی من در یک جلسه‌ای از رئیس نمایشگاه خواستم که ایشان با توجه به سابقه و تجربه‌ خودشان پیمانکاری به ما معرفی کنند اما ایشان به هیچ وجه قبول نکردند حتی در این خصوص من را راهنمایی کنند. بنابراین خودمان شروع به بررسی پیمانکاران مختلفی که برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی بوده‌اند، کردیم. دنبال هر پیمانکاری هم نرفتیم چرا که آبروی صنف در دست ما بود و از طرفی وقتی قرار است یک نمایشگاه بزرگ برگزار شود بنابراین باید پیمانکار برگزارکننده آن هم بزرگ و با تجربه باشد. در نهایت با بررسی‌های مختلف در بین لیست پیمانکاران علاقه‌مند و توانا، به پیمانکار برگزارکننده بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی کشور یعنی نمایشگاه نفت رسیدیم و این شرکت را به‌عنوان پیمانکار الکامپ 21 انتخاب کردیم. به اعتقاد من افرادی که این اخبار کذب را منتشر می‌کنند بهتر است کمی مطالعه کنند و از منابع موثق خبر بگیرند انگار یک عده منافعشان در درست کردن چنین حاشیه‌هایی است و به خاطر اینکه از برگزاری الکامپ بدون حاشیه و دعوای همیشگی‌اش خشنود نیستند این خبرهای کذب را منتشر می‌کنند.
 
الکامپ بیست و یکم که به اعتقاد شما بدون حاشیه‌های همیشگی برگزار شده از نظر کیفیت برگزاری در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا در این بخش هم سازمان موفق عمل کرده است؟
 
کیفیت یک امر نسبی است. اگر بگوییم استانداردی در کشور درخصوص برگزاری نمایشگاه وجود دارد و ما خودمان را براساس این استانداردها ارزیابی کنیم می‌توانم این سوال را به‌صورت دقیق پاسخ دهم، اما متاسفانه ما در کشور در این خصوص یک لیست واضح و روشن از برگزاری استاندارد یک نمایشگاه نداریم. 
 
اما به‌صورت کلی و با توجه به حضور اکثر اعضای صنف رایانه در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌دانیم استانداردهای یک نمایشگاه تخصصی چیست.
 
الکامپ را قبل از اینکه با نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا مقایسه کنیم باید با خود الکامپ مقایسه کنیم. در طول تاریخ برگزاری این نمایشگاه، یک نمایشگاه الکامپ دهم را داریم که همه به آن افتخار می‌کنیم.در واقع تا دور دهم الکامپ، این نمایشگاه دوران صعود خودش را طی می‌کرد که این مسیر در الکامپ دهم به اوج خود رسید اما متاسفانه به یک باره در دوره یازدهم به دلایلی که همه می‌دانیم الکامپ روبه افول گذاشت. روی کار آمدن دولت نهم، تغییر نگاه‌ها به برگزاری چنین نمایشگاهی، تغییر نگاه به نهادهای مردمی (NGO) و… باعث شد راه روبه رشد این نمایشگاه با مشکلات مختلفی مواجه شود. در دوران دولت تدبیر و امید هم سه نمایشگاه الکامپ برگزار شد. الکامپ نوزدهم مصادف شد با دوران تازه روی کار آمدن دولت یازدهم و خیلی زود بود برای این دولت که بخواهد یک نمایشگاه مورد قبول برگزار کند، الکامپ بیستم هم که مسائل خاص خودش را داشت و ما انتظار داشتیم به توجه به تغییر دولت و رویکرد مثبت آن به بخش خصوصی بتوانیم نمایشگاه خوبی برگزار کنیم که باز هم به دلیل حاشیه‌های اشاره شده این اتفاق نیفتاد اما اگر الکامپ 21 را در دولت تدبیر و امید نگاه کنیم، بهترین الکامپی است که در سه سال اخیر برگزار شده است. 
 
از چه نظر بهترین الکامپ است ؟
 
از نظر مشارکت و حضور حداکثری، آرامش و فضای مناسب، ایجاد فضای برای حضور شرکت‌های نوپا(استارت‌آپ) به‌صورت رایگان، حذف حاشیه‌ها، شفاف بودن وضعیت و اینکه آمار و اطلاعات مربوط به امور مالی آن تا یک هفته آینده حسابرسی شده و منتشر خواهد شد. در واقع این اطلاعات مالی به‌صورت یک کتابچه به شکل کاملا شفاف در مجمع سازمان نصر در اختیار تمام اعضای صنف هم قرار خواهد گرفت. ما از اول می‌خواستیم الکامپ شفاف برگزار شود، همه خوشحال بیایند و شاد هم بروند و من فکر می‌کنم این را در چهره عزیزانی که در نمایشگاه الکامپ 21 شرکت کرده‌ بودند دیدم. 
 
در الکامپ بیست و یکم، ابتدایی‌ترین کار که نام‌نویسی بازدیدکنندگان بود به‌صورت استاندارد انجام نشد. ثبت‌نام از بازدیدکنندگان در الکامپ بیست و یکم به هیچ وجه نظام مند نبود تا بتوان از اطلاعات آن به‌عنوان یک منبع مهم در دوره‌های بعدی الکامپ استفاده کرد.
 
کاملا درست است. در الکامپ دهم چون من خودم یکی از مسوولان برگزارکننده بودم آمدیم ثبت‌نام را به‌صورت اینترنتی انجام دادیم. پس ما پیاده‌سازی چنین راه‌هایی را از 10 سال پیش بلد بودیم، اما دلیل اینکه چرا نتوانستیم در این دور هم چنین روش‌هایی را پیاده کنیم به دلیل زمان اندکی بود که داشتیم. ضمن اینکه در این بین سفری نیز برای من پیش آمد و در ایران نبودم. درست است که تمام این کار نباید به من وابسته باشد اما برگزاری این نمایشگاه تازه و در دوره ریاست من به سازمان نظام صنفی واگذار شده بود. بنابراین ما نگرانی‌هایمان درخصوص برگزاری این نمایشگاه را روی مسائل بنیادی و اصولی‌تر گذاشتیم. مانند اینکه حتما یک فضای مخصوص درخصوص جوان‌های تازه‌کار این حوزه بگذاریم و شاید به همین دلیل نظام‌مند کردن ثبت‌نام به حاشیه برده شد، اما این موضوع هم با فعالیت دبیرخانه دائم نمایشگاه الکامپ حل خواهد شد.
 
به نظر شما سه ماه زمان کمی بود برای اینکه سازمان حداقل یک سایت مناسب و استاندارد را برای این نمایشگاه تخصصی در اختیار افراد چه شرکت‌کنندگان چه بازدیدکنندگان بگذارد؟ حتی اپلیکیشن مخصوص این نمایشگاه روز دوم برگزاری رونمایی می‌شود. 
 
کاملا قبول دارم. متاسفانه وقتی ما وارد این داستان شدیم فکر می‌کردیم یکسری مسائل اولیه در این 10 سال آماده شده است اما اینطور نبود. حتی بسیاری از برنامه‌هایی که ما در دوره دهم برای نظام مند کردن ثبت‌نام‌ها و شرکت‌کنندگان داشتیم در این چند سال محو و از بین رفته بود. ما تصمیم به تغییر سایت نمایشگاه داشتیم اما پیمانکار به ما اعلام کرد که اگر قرار است در این زمان اندک که داریم سریع جلو برویم، باید با همین سایت فعلی نمایشگاه کنار بیاییم. قطعا من هم سایت الکامپ را نمی‌پسندم، چرا که یک سایت قدیمی است.
 
اما همین سایت وسیله‌ای بود برای ثبت‌نام سریع غرفه‌داران. اگر می‌خواستیم در سه ماه فرصتی که برای برگزاری الکامپ بیست و یکم داشتیم به پیمانکار برای تغییر سایت فشار بیاوریم و اگر در طول ثبت نام مشکلی برای شرکت‌کنندگان پیش می‌آمد، این بهانه را به دست پیمانکار داده بودیم که سایت جدید ما باعث بروز مشکل برای ثبت‌نام‌کنندگان شده است.، بنابراین با پذیرفتن واقعیت جلو رفتیم. هدف ما این بود که برگزارکننده الکامپ بیست و یکم باشیم و سیاست‌های کلی‌مان مانند مشارکت حداکثری، حذف حاشیه‌ها، ایجاد آرامش برای شرکت‌کنندگان و.. را پیاده‌سازی کنیم در نهایت برای دور بعد که یک سال وقت داریم با مشارکت یکدیگر کارهای اساسی مانند نظام‌مند کردن ثبت‌نام، طراحی یک اپلیکیشن مناسب، شرایط حضور شرکت‌های خارجی و… را برنامه ریزی کنیم.
 
قرار بود در الکامپ بیست و یکم بازدیدکنندگان تخصصی به این نمایشگاه بازگردند، اما زمان برگزاری نمایشگاه بیشتر حضور بازدید‌کنندگانی دیده می‌شد که به دنبال دریافت شارژ رایگان از اپراتورها یا شرکت در قرعه‌کشی اپراتورهای اینترنتی بودند.
 
یک عقبه‌ای داریم که نمی‌توانیم آن را فراموش کنیم. یک اعتماد حتی درون صنف نبود که سازمان برگزارکننده رسمی الکامپ بیست‌و‌یکم باقی خواهد ماند. همه منتظر یک دعوای دیگر و یک حاشیه جدید برای این نمایشگاه بودند.رکود و شرایط نامناسب اقتصادی و عدم حضور برخی شرکت‌ها، باور نداشتن صنف به اینکه این دور از نمایشگاه به سازمان نصر داده می‌شود و.. همه و همه دست به دست هم دادند که نمایشگاه آن کیفیتی که مد نظر ما است را نداشته باشد، اما اینها دلیل نمی‌شود که ما نتوانیم الکامپ بهتری برگزار کنیم قطعا می‌تواند الکامپ با کیفیت‌تری برگزار کرد، ولی منابع و امکاناتی که ما در این دور از الکامپ داشتیم به ما اجازه بیشتر از این را نداد. قولی که به همه داده‌ام این است که الکامپ بیست و دوم به بهترین نمایشگاه ایران تبدیل شود. 
 
به نظر شما جدا کردن تلکام از الکامپ باعث نمی‌شود تا کمتر شاهد صف‌های افرادی برای گرفتن سیم‌کارت یا شارژ رایگان باشیم ؟
 
اصلا نباید این دو نمایشگاه را جدا کنیم تا چنین مساله‌ای حل شود. بلکه می‌توان یک بخشی از نمایشگاه را به قرعه‌‌کشی، سیم‌کارت فروشی، سی‌دی‌فروشی و… اختصاص داد. البته بخشی که افراد کمتری در آن تردد دارند نه جلوی سالن‌هایی که مخاطبان زیادی به آنها سر می‌زنند.
 
یکسری از شرکت‌هایی که در تلکام هم شرکت کرده بودند اعلام می‌کردند که قیمت غرفه‌ها در الکامپ به مراتب بالاتر از تلکام بوده است. این ادعا صحت دارد؟
 
اصلا چنین چیزی وجود ندارد. تعرفه‌ها درجه‌بندی دارد و نرخ آن را هم شرکت سهامی نمایشگاه‌ها مشخص می‌کند. همچنین تفاوت در درجه‌‌بندی‌های تفاوت قیمتی بین 10 تا 20هزار تومان دارند.
 
برخی از شرکت‌های بزرگ کامپیوتری به دلیل مشکلات ارزی در الکامپ شرکت نمی‌کنند. با توجه به پایان الکامپ بیست و یکم آیا درخصوص مسائل ارزی در این دور از نمایشگاه مشکلی گزارش شده است؟
 
حضورنداشتن برخی شرکت‌های کامپیوتری در الکامپ 21 تنها به خاطر مسائل ارزی نبوده است. رکود بازار، مشکلات گمرکی و تعرفه‌ای، مشکلات درون شرکتی و.. هم عاملی است تا آنها از حضور در این نمایشگاه انصراف دهند، البته درخصوص مسائل ارزی- ریالی هم این شرکت‌ها تجربه خوبی ندارند. با این حال ما در الکامپ بیست‌و‌یکم تمام تلاشمان را کردیم که این موضوع با شفافیت همراه باشد. همچنین تنها یک مورد بود که شرکتی در معرض یک جریمه ارزی سنگین از سوی نمایشگاه قرار گرفت که این موضوع نیز با گفت‌وگو با رئیس نمایشگاه آقای اسفهبدی و همکاری ایشان حل شد. شرایطی فراهم کردیم که در این فضای رکود بازار کامپیوتر فشاری مضاعف به شرکت‌های کامپیوتری کشور وارد نشود. از کل حدود 1300 متری فضای ارزی نمایشگاه ما تنها برای 30 تا 40 متر جریمه دادیم.
 
به‌عنوان سوال آخر آیا می‌توانید میزان هزینه‌های این دور از نمایشگاه از تبلیغات گرفته تا غرفه‌سازی و.. را بگویید.
 
هنوز این آمارها به‌صورت رسمی جمع بندی نشده و به احتمال زیاد تا یک هفته آینده این آمار را منتشر خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.