باندپهن

باندپهن ثابت

January 11, 2016
19:25 دوشنبه، 21ام دیماه 1394
کد خبر: 75580

رئیس سندیکای صنعت مخابرات:بلاتکلیفی 3 ساله توسعه صنعت مخابرات کشور/ نقدشوندگی سیم‌مسی و ساختمان‌ها مشکل را حل می‌کند

رئیس سندیکای صنعت مخابرات با انتقاد از بلاتکلیفی 3 ساله صنعت مخابرات و مطالبات سندیکا از شرکت مخابرات گفت: مشهود است که منابع مالی فعلی مخابرات کفاف توسعه را نمی‌دهد و اگر مخابرات قادر به توسعه نباشد،صنعت نیز از رکود 3 ساله خارج نمی‌شود.
 
فرامرز رستگار، رئیس سندیکای صنعت مخابرات در گفت‌وگو با فارس درباره بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود، اظهارداشت: صنعت مخابرات با سایر صنایع تفاوت دارد.
 
وی گفت: این صنعت نه از بانک‌ها، نه از صندوق‌های حمایتی دولت و نه از کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات انتظار کمک ندارد، بلکه انتظار دارد مصرف‌کننده‌ها از محصول تولیدشده داخلی قابل استفاده، استفاده کنند و هر چند با تأخیر هزینه آن را پرداخت کنند.
 
رستگار با اشاره به مطالبات 2 تا 3 ساله صنعت مخابرات از شرکت مخابرات، گفت: این امر نشان می‌دهد صنعت مخابرات تاب و توان تحمل 2 تا 3 ساله را مشروط به تعهدات پرداخت دارد.
 
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت مطالبات این صنعت، گفت: سال گذشته شب عید موضوع مطالبات سندیکا از مخابرات را به وزارت ارتباطات منتقل کردیم که تا شب عید امسال هنوز نتیجه‌ای نداشته است.
 
رئیس سندیکای صنعت مخابرات با تأکید بر اینکه مشکل صنعت مخابرات تسهیلات نیست، گفت: تولیدکنندگان از هر راه ممکن مواد را تهیه و محصول را می‌سازند، اما انتظار این است که با همان شرایطی که از تولیدکننده داخلی خرید می‌کنند با تولیدکننده داخلی نیز رفتار شود.
 
رستگار گفت: از تولیدکننده خارجی نقد خرید می‌کنند و تا پرداخت نقدی یا فاینانس با بهره تک‌رقمی انجام نشود، جنس حمل نمی‌شود. درحالی که مطالبات 3 ساله صنعت مخابرات از شرکت مخابرات به معنی تأمین مالی (فاینانس) با بهره صفر درصد و به مدت 3 سال است.
 
رئیس سندیکای صنعت مخابرات تأکید کرد: البته بسته خروج از رکود دولت برای صنایع کوچکی که با مردم سروکار دارند، می‌تواند خوب باشد، اما برای تولیدکنندگان انبوه فروش فایده‌ای ندارد.
 
رستگار ادامه داد: بنابراین به جای پیشنهاد تسهیلاتی، در صنعت مخابرات بهتر است خریدهای داخلی براساس گشایش اعتبار ریالی انجام شود و خریدار مکلف به پرداخت باشد.
 
وی تصریح کرد: وضعیت صنعت مخابرات درحالی در بلاتکلیفی است که مخابرات نیز از این مشکل و رویه رنج می‌برد.
 
رستگار گفت: مدیران مخابرات نیز باور دارند که این بلاتکلیفی زنجیره تأمین خدمات مهندسی و فنی را پاره می‌کند، زیرا وقتی مطالبات پرداخت نمی‌شود شرکت‌ها نیز در مناقصات شرکت نمی‌کنند، زیرا این کار خود تبعات مالی دارد.
 
رئیس سندیکای صنعت مخابرات با بیان اینکه باید فکری به حال مخابرات شود، گفت: مشهود است که منابع مالی فعلی کفاف توسعه مخابرات را نمی‌دهد و اگر مخابرات کشور قادر به توسعه نباشد، افراد مرتبط با این صنعت نیز قادر به توسعه نخواهند بود.
 
رئیس سندیکای صنعت مخابرات تصریح کرد: بنا به گفته مدیران مخابرات مشکل اصلی مخابرات، کمبود درآمد و عدم اصلاح تعرفه است و اگر تصمیم بر خروج از رکود در صنعت مخابرات دارد، نیازی به تسهیلات و مشوق‌ دولتی نیست و با تأمین مالی مختصری در مخابرات، صنعت مخابرات می‌تواند از منابع داخلی ارتزاق کند.
 
وی گفت: بستر فعلی مخابرات در توسعه تبدیل به IP Base خواهد شد و امکانات دیجیتال فعلی که مبتنی بر مس است، آزاد می‌شود و منابع حاصل از فروش مس برای مخابرات قابل توجه خواهد بود.
 
رستگار گفت: همچنین با تغییر شبکه به IP مراکز تلفن که فضاهای بزرگ مربوط به تجهیزات دیجیتال است آزاد می‌شود و این منابع نیز قابل تبدیل به وجوه نقدی هستند، بنابراین هزینه توسعه مخابرات برای 5 سال آینده از محل منابع خود مخابرات تأمین می‌شود و پول تبدیل به سرمایه می‌شود.
 
وی ادامه داد: همچنین با تغییر، اساساً شبکه IP مشتری بیش‌تری خواهد داشت و ARPU (درآمد حاصل از هر مشترک) نیز افزایش خواهد یافت.
 
رستگار اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از دارایی‌های باارزش مخابرات کابل‌ها و داکت‌ها است که از محل داکت‌ها نیز منابع مالی تأمین می‌شود.
 
رستگار با بیان اینکه معتقدم شرکت مخابرات در بخش تلفن ثابت احتیاج به حمایت مالی دارد گفت: تعرفه‌ 5 تومان برای 3 دقیقه مکالمه تلفن ثابت به جز ایران در هیج جای دنیا وجود ندارد و علاوه بر این هم‌کدسازی درآمد مخابرات را کاهش داده و علیرغم تورم سالانه تعرفه‌های مخابرات چندین سال بدون تغییر بوده است که در با تمام این شرایط 5 برابر قیمت فروش یک خط تلفن‌ثابت برای ایجاد آن سرمایه گذاری می‌شود.
 
وی تاکید کرد: اگر شرکت مخابرات ایران ورشکست شود و از بین رود برای مردم، خریدار مخابرات و دولت، زیان خواهد بود.
 
وی خاطر نشان کرد: حتی در صورت پرداخت 50 درصد مطالبات 3 ساله صنعت، تولیدکنندگان حاضر است باز هم با مخابرات کار کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.