اپراتورها

تلفن همراه

January 11, 2016
19:35 دوشنبه، 21ام دیماه 1394
کد خبر: 75582

طرح‌های تشویقی همراه اول نمی‌تواند برای تلفن ثابت فعال شود؟

اگر پروانه شرکت مخابرات ایران یکپارچه و شامل ثابت و سیار است پس چرا این شرکت قادر به ارائه طرح‌های تشویقی درون شبکه‌ای خود نیست و مسئولان این کار را ضد رقابتی می‌دانند؟!
 
طرح جذاب و تشویقی اپراتورهای موبایل کشور برای مکالمات نامحدود درون شبکه از هفته پیش منقضی شد و مشترکان هیچ یک از اپراتورها قادر به فعالسازی سرویس‌های مربتط با این موضوع نیستند.
 
همانطور که پیش از این عنوان شد اپراتورهای ایرانسل و رایتل طرح مکالمات نامحدود یا چند برابری درون شبکه را پیش از ورود به دی ماه غیر فعال کردند و تنها همراه اول به مشترکان دائمی و اعتباری خود این طرح را ارائه می‌داد.
 
طرح مکالمات نامحدود اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل با عناوین "هدف را بزن"، "کد شگفتی‌ها" و "دِکا" شناخته می‌شد که در پی تصمیم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول بالاجبار جلوی اجرای آن را گرفت.
 
همانطور که اشاره شد اپراتورهای دوم و سوم جلوی اجرای این طرح را گرفته بودند و تنها همراه اول به ارائه این طرح مشغول بود که نهایتا با تمکین از درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مکالمات نامحدودش را مسدود کرد.
 
هرچند جای نگرانی برای مشترکانی که در حال حاضر این طرح را فعال دارند، نیست و می‌توانند از مکالمات نامحدود درون شبکه تا پایان سررسید مقرر استفاده کنند اما طی چند روز اخیر اعتراض مشترکان موبایل در مقابله با چنین دستورالعملی در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است و اغلب معتقدند که مکالمات نامحدود درون شبکه بسیار مفید و کارا بود.
 
در حالی مشترکان، متضرر اصلی متوقف‌سازی مکالمات نامحدود درون شبکه را خودشان می‌دانند که سازمان تنظیم مقررات دلایلی را در ارتباط با این دستورالعمل عنوان کرده است.
 
یکی از سه دلیل ذکر شده این بوده که با رشد ترافیک مکالماتی، اختلالاتی در برخی نقاط شبکه همراه ایجاد شده و در برخی بازه‌های زمانی مردم نسبت به این قضیه معترض بوده‌اند.
 
دلیل دیگر که در ارتباط با توقف اجرای این طرح مطرح شده این است که اطلاع‌رسانی شفافی نسبت به اجرای آن وجود نداشته و در پایان بازه زمانی یک ماهه صورتحساب‌هایی برای مشترکان صادر می‌شده که هزینه‌های قید شده در آن دور از انتظارشان بوده است.
 
اما مهم‌ترین نکته‌ای که رگولاتوری را بر ان داشته تا جلوی اجرای این طرح را بگیرد، ضد رقابتی بودن مکالمات نامحدود درون شبکه بوده است؛ زیرا این سازمان معتقد است اپراتوری که در کنار خود شبکه ارتباطات ثابت را هم دارد و مکالمات نامحدود را برای آن هم فعال می‌کند، توان رقابت را از سایرین می‌گیرد.
 
حال با توجه به دلایل ذکر شده و در ارتباط با دلیل دوم باید گفت که ممکن است عده‌ای مشترکان در طول اجرای این طرح دچار مشکل شده یا سیستم صورتحساب‌گیری با اختلالاتی روبرو شده باشد که قطعا می‌توانند از طریق سامانه‌های متعددی نسبت به صورتحساب خود شکایت کندد. با توجه به اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات سامانه‌های جداگانه اعلام شکایت و بررسی درخواست مشترکان موبایل، ثابت و اینترنت را دارند و حتی خود اپراتورها هم این سامانه را درون خود طرح‌ریزی کرده‌‌اند بنابراین در صورت تضییع حقوق‌شان می‌توانند نسبت به آن اعتراض کنند.
 
از طرفی تعداد قابل توجهی از مشترکان در حال حاضر که اجرای این طرح متوقف شده، خود را متضرر اصلی می‌دانند و این موضوع برای‌شان سوال است که چرا باید به شکل دستوری جلوی اجرای این طرح گرفته شود؟
 
سوال دیگری که در ارتباط با دلیل سوم مطرح می‌شود این است که چطور می‌توانست این طرح ضد رقابتی باشد در حالیکه تمامی اپراتورها در رقابت با یکدیگر آن را فعال کرده و دست به تبلیغات گسترده پیرامون آن زدند؟! درست است که همراه اول شبکه ارتباطات ثابت را کنار خود دارد و با فعال‌سازی مکالمات نامحدود درون شبکه با تلفن‌های ثابت و همراه اول عملا اپراتورهای دیگر را متضرر کرد اما مگر غیر از این است که ارتباطات ثابت و سیار در قالب یک پروانه برای شرکت مخابرات ایران دیده شده است؟
 
سازمان تنظیم مقررات سال گذشته که مجوز نسل‌های جدید ارتباطی (3G و 4G) را به اپراتورها اعطاء کرد عملا پروانه شرکت مخابرات ایران را خطاب قرار داد و بعد مجوزهای لازم را صادر کرد؛ بنابراین در صورتیکه حتی خود مسئولان اجرایی کشور همراه اول و تلفن ثابت را یکپارچه و در قالب یک پروانه می‌بینند، حق شرکت مخابرات ایران یا به عبارتی نقطه قوت آن است که طرح‌های تشویقی درون شبکه‌ای اعم از ثابت و سیار یا تلفیقی از این دو را ارائه کند.
 
اگر مکالمه نامحدود همراه اولی‌ها با همراه اولی‌ها و تلفن‌های ثابت، ضد رقابتی است بهتر بود اپراتورهای دیگر از ابتدا نسبت به این قضیه معترض می‌شدند نه اینکه خودشان هم روال مشابهی را در پیش گیرند و بعد از ضرردهی، فضا را علیه اپراتور برنده خراب کنند؛ از سویی اگر اپراتور اول کشور قادر به ارائه طرح‌های بین شبکه‌ای با شبکه تلفن ثابت نیست، تکلیف پروانه‌های ثابت و سیار شرکت مخابرات ایران باید مشخص شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.