رگولاتوری

January 15, 2016
15:29 جمعه، 25ام دیماه 1394
کد خبر: 75609

ارتباطات و فناوری اطلاعات چند نفر را به کار گرفته است؟

اشتغال‌زایی برای افراد توانمند و متخصص از دغدغه‌های همیشگی جوامع برای تامین نیاز‌های کشور و مردم است که در حوزه‌های مختلف می‌توان به آن پرداخت و حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به پتانسیل‌های این حوزه و افرادی که در این حوزه حضور دارند، می‌تواند از گزینه‌های موثر در این زمینه‌ باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است جوانان با استعداد ایرانی در عرصه‌های فناوری و صنعتی چیزی از دیگران کم ندارند و توجه به رونق اقتصادی و توسعه اشتغال را از دغدغه‎های اصلی دولت تدبیر و امید می‌داند. ایجاد 100 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات تا پایان سال 1394، از وعده‌های وزیر است که همواره تاکید زیادی بر آن داشته و البته تاکنون اشاره‌ای به جزئیات این شغل‌ها و اینکه چه میزان به این هدف نزدیک شده‌ایم، نشده است.
 
محمود واعظی در اوایل سال 1393 با این باور که حوزه فناوری اطلاعات با سرمایه کم می‌تواند اشتغال بالا ایجاد کند، اعلام کرد برای تولید و پژوهش اولویت خاصی قائل خواهد بود و بحث اشتغال را مدنظر خواهد داشت ودر این زمینه وعده داد تا پایان سال 1393، 30 هزار و تا پایان سال 1394، 100 هزار شغل در این حوزه ایجاد شود.
 
وی اوایل سال جاری اظهار کرد با گسترش شبکه پهن‌باند موبایل ایجاد 30 هزار شغل در سال گذشته عملیاتی شده است و با ارائه هشت پروانه در حوزه‌های مختلفی مانند اپراتورهای مجازی و ثابت، امسال نیز این اشتغال‌زایی افزایش خواهد یافت؛ البته واعظی از جزئیات این مشاغل و اینکه چه تعداد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فناوری اطلاعات توانستند مشغول به کار شوند، صحبتی نکرده است.
 
وزیر ارتباطات همچنین اواخر تابستان سال 1393، با این ادعا که حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تا سه سال دیگر حداقل 2.5 برابر خواهد شد، اظهار کرد: امروزه سالانه بیش از 200 هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته‌های مختلف ICT و مرتبط با آن در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد و ما بر‌آنیم با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، چرخه‌ اقتصاد دانش‌بنیان خود را با نرم‌افزار‌ها و تجهیزاتی به حرکت درآوریم که سهم دانش، تحقیق و توسعه ایرانی بیش از بخش وارداتی آن باشد.
 
واعظی اواخر سال 1393 نیز با تاکید بر فراهم شدن زمینه استفاده از توان نخبگان و فعالان دانشگاهی در فرایند تولید محتوا و اپلیکیشن‌های بومی و با اشاره به حمایت‌های دولت یازدهم از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، از قرار دادن اعتبارات مناسب در بودجه سال 1394 برای حمایت از ایجاد کسب و کارهای جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.
 
طبق گفته وی در سال 1393 برای حمایت از کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهش، 90 میلیارد تومان بودجه قرار داده شده بود و در سال 1394، این بودجه به 120 میلیارد تومان افزایش یافت.
 
بودجه اختصاص‌ یافته و تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر رشته‌های مرتبط، با افزایش همراه است و به نوعی افتخار برای مسئولان بدل شده است. وزیر ارتباطات نیز حوزه ICT را دارای قابلیت‌های ایجاد شغل برای همه می‌داند، اما اینکه از این ظرفیت‌ها چه استفاده‌هایی شده است، چند نفر از دانش‌آموختگان به کار گرفته شده‌اند و یا چند نفر از آنها در بازار کاری غیرمرتبط با رشته خود مشغول به کار هستند، مورد سوال است.
 
وزیر ارتباطات همچنین اوایل سال جاری، با اشاره به حضور دانش‌آموختگان برجسته، بروعده ایجاد 100 هزار شغل در شبکه ارتباطات توسط این وزارتخانه تا پایان سال صحه گذاشت و شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر، رفع مشکلات نخبگان و محققان کشور، بسترسازی برای ادامه فعالیت محققان و تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان را از جمله وظایفی دانست که مسئولان باید در راستای حمایت از نیروی انسانی مد نظر داشته باشند.
 
واعظی همچنین با تاکید بر تولید محتوا به عنوان اولویت سال جاری گفت: در سراسر کشور با تشویق گروه‌های فعال ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارایه امکانات به آنها کمک می‌کنیم. اولویت دیگر ما نیز تشویق فارغ التحصیلان و دانشجویان برای نوشتن برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن است که اشتغال‌زاست.
 
به گفته وی، در حال حاضر بیش از 25 هزار نرم‌افزار ایرانی با افزایش 15 هزاری این آمار از ابتدای دولت یازدهم فعالیت دارند و بازار فعلی ایران در حوزه ICT دو هزار میلیارد تومان است که تا 60 هزار میلیارد تومان جای توسعه دارد.
 
واعظی همچنین ادعا می‌کند رتبه محیط کسب و کار ایران در جهان از ۱۵۳ به ۱۳۰ رسیده است و ابراز امیدواری کرده است که این رتبه تا پایان سال ۲۰ پله کاهش یابد.
 
برنامه‌نویسی، مدیریت وب‌سایت، طراحی وب‌سایت، تحلیل‌گری و طراحی نرم‌افزار، کارشناسی شبکه و کارشناسی امنیت اطلاعات، مهندسی سخت‌افزار، انیمیشن‌سازی، بازی‌سازی از شغل‌های فراگیر حوزه فناوری اطلاعات است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. البته با توجه به تاکیدهای مکرر وزیر ارتباطات بر افزایش اشتغال‌زایی، باید انتظار شغل‌های نوین را نیز در این حوزه داشت، زیرا کاهش رتبه کسب و کار ایران نیز در گرو ایجاد اشتغال بیشتر است.
 
تا پایان سال 1394 مدت زیادی باقی نمانده است و بودجه 120 میلیاردی حمایت از کسب و کار، طبق وعده‌های وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد 100 هزار شغل برای فارغ‌التحصیلان را می‌طلبد. باید دید در زمان باقی‌مانده چند درصد از این وعده‌ها محقق می‌شود و چه نگاهی می‌توان به آینده اشتغال‌زایی در ایران داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.