رسانه‌های اجتماعی

January 16, 2016
18:36 شنبه، 26ام دیماه 1394
کد خبر: 75666

رویارویی توییتری

وزیر خارجه امارت باز هم در توییتر به ظریف واکنش نشان داد و این‌بار هشتگ «بلوغِ‌ دیپلماتیک» را به راه انداخت. ماجرای توییت‌های پینگ‌پنگی دو وزیر خارجه از آنجا شروع شد که محمدجواد ظریف در مقاله‌ای برای روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به اقدامات اخیر سعودی‌ها علیه کشورمان و قطع روابط ریاض با تهران، نوشت: «عربستان سعودی نگران است که با کناررفتن پرده بهانه‌جویی‌های هسته‌ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی از افراط‌گرایی خشن نمایان گردد. جلوه‌های توحش و بربریت آشکار است».
 
ظریف در این مقاله به کشورهایی که می‌کوشند از تعامل سازنده جلوگیری کنند اشاره کرده و گفته بود که عربستان سعودی بعد از توافق هسته‌ای ایران و غرب از فروریختن دیوار ایران‌هراسی به وحشت افتاده است. بنا بر گفته ظریف در آن مقاله شواهدی در دست است که نشان می‌دهد برخی افراد در ریاض، نه‌تنها به تلاش‌های‌شان برای جلوگیری از عادی‌شدن شرایط ادامه می‌دهند؛ بلکه مصمم هستند که کل منطقه را به سوی تقابل بکشانند. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان در آن نوشتار به جلوه‌های توحش و بربریت از اعدام اخیر ۴۷ زندانی در یک روز اعدام عالم محبوب مذهبی – شیخ نمر – اشاره کرده بود و حتی درباره هجوم معترضان خودسر به سفارت عربستان در تهران نیز پرداخته بود. او تأکید کرده بود دولت ایران در بالا‌ترین سطوح، قاطعانه تعرض دوازدهم دی‌ماه به سفارت و کنسولگری سعودی را محکوم و امنیت دیپلمات‌های سعودی را تضمین کرد. 
 
گلایه ظریف در آن مقاله این بود که دولت جمهوری اسلامی ایران اقدامات انضباطی درباره کسانی که در انجام وظایف خود در حفاظت از این اماکن قصور داشته‌اند را اعمال کرده است؛ اما دولت سعودی در سه سال گذشته تأسیسات دیپلماتیک ایران در یمن، لبنان و پاکستان را به طور مستقیم هدف قرار داده و منجر به کشته‌شدن دیپلمات‌های ایرانی و افراد محلی شده است. او همچنین به موضوع آزار زائران ایرانی در فرودگاه جده و حادثه منا که خشم ایرانیان را برانگیخته بود، اشاره کرد و عدم پاسخگویی مناسب مقامات سعودی در آن موارد را یادآور شده بود. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ایران با وجود این مسائل و با وجود اطمینان از قدرت خود، اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه عربستان سعودی انجام نداده است و از قطع – یا حتی کاهش سطح – روابط دیپلماتیک خود با این کشور خودداری کرده است، گفت پاسخ ما تاکنون همراه با خویشتن‌داری بوده است؛ ولی صبر و تحمل یک‌طرفه دوام ندارد. 
 
به گفته او ایران تمایلی به افزایش تنش در منطقه ندارد و بعد از روی‌کار‌آمدن دولت یازدهم بارها به صورت عمومی و خصوصی آمادگی خود برای گفت‌وگو و اشاعه آرامش و مبارزه با افراطی‌گری بی‌ثبات‌کننده را اعلام کرده؛ ولی این سخن در عربستان به گوش‌هایی ناشنوا برخورده است. 
 
این مقاله که مطالب مندرج در آن به مذاق عبدالله‌بن زاید وزیر خارجه عربستان خوش نیامد موجب شد تا او در توییتر خود نسبت به آن واکنش نشان داده و بنویسد: «وقتی مقاله وزیر امور خارجه ایران در روزنامه نیویورک‌تایمز را خواندم، احساس کردم یادداشتی از یک وزیر امور خارجه کشورهای اسکاندیناوی است». 
 
کنایه او از طرف وزیر خارجه ایران بی‌پاسخ نماند و ظریف بدون آنکه از وزیرخارخه امارات نامی ببرد به این توییت واکنش نشان داد و نوشت: «دیپلماسی عرصه بلوغ و پختگی است و نه تازه به دوران رسیدگی متکبرانه». به نظر می‌رسد پاسخ ظریف وزیر خارجه امارات را بیش از گذشته عصبانی و ناراحت کرد؛ زیرا باز هم سراغ توییتر رفت و این‌بار با به‌راه‌انداختن هشتگ بلوغِ‌ دیپلماتیک، نوشت: «سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها را آتش‌ نزنید، اشغال نکنید و تخریب نکنید. دیپلمات‌ها را گروگان نگیرید».
 
این گفت‌وگوهای کنایه‌آمیز در توییتر سروصدای بسیاری داشت؛ زیرا بیش از ٢۵٠٠ نفر دنبال‌کننده وزیر خارجه امارات و ٣۶۴ هزار دنبال کننده ظریف – نباید نادیده گرفت که دسترسی بدون فیلتر به شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر در تعداد دنبال‌کنندگان نقش درخور توجهی دارد- این توییت‌ها را خواندند و بعضا با کامنت‌هایی نظرات خود را گفتند. همان‌طور‌که یک کاربر ایرانی، زیر پست دوم وزیر خارجه امارات به او یادآوری کرده بود که ظریف از او نامی نبرده و با کنایه پرسیده بود که چرا صحبت از نابالغی در عرصه دیپلماسی را به خود گرفته است!؟ 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.