اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 17, 2016
15:38 یکشنبه، 27ام دیماه 1394
کد خبر: 75691

یک استاد دانشگاه عنوان کرد: استفاده از فضاهای مجازی برای حل مشکلات اقتصادی

یک استاد دانشگاه گفت: باید از فضاهای مجازی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کنیم در حال حاضر دیدگاه مارک در دنیا تایید شده است که اقتصاد، زیربنای پیشرفت بشری است و اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به اقتصاد ما کمک کنند و کشور را از وابستگی‌ها، مشکلات و نابه‌سامانی‌ها خلاص کند.
 
امیر عبدالرضا سپنجی در نشست «ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در صنعت بازی‌های رایانه‌ای» از سلسله نشست‌های کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که در اندیشکده میثاق برگزار شده بود با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: فضای مجازی می‌تواند کشور را از مشکلات جنبه‌های اقتصادی که بر مشکلات فرهنگی تاثیر‌گذار است نجات دهد و باید توجه داشت فضای مجازی تنها تلگرام و فیسبوک نیست، بلکه کل اپلیکیشن‌ها این قابلیت را دارند که اقتصاد کشور را حرکت دهند.
 
وی با تاکید به استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل برای ارائه‌ی خدمات بیان کرد: همه شرکت‌های برتر دنیا سعی می‌کنند با استفاده از اپلیکشن‌های موبایلی خدمات خود را به افراد علاقه‌مند ارائه دهند و در حال حاضر یا به زودی ساخت اپلیکیشن‌ها مهم‌ترین تجارت اقتصادی دنیا می‌شود و سازمان‌ها فضاهای مجازی را رصد می‌کنند و به دنبال استعداد‌یابی افراد علاقه‌مند و هوشمند هستند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به بازی‌های رایانه‌ای در کشورهای اسلامی گفت: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند بازار خوبی در کشورهای اسلامی باشند و اگر ما بازی‌های خود را در گوگل پلی و اپ استور عرضه کنیم کشورها می‌توانند رویکرد اسلامی و ایرانی ما را در قالب مناسب ببینند.
 
سپنجی به نقش دولت برای توسعه، عرضه بازی‌ها اشاره و بیان کرد: دولت‌ها باید حمایت‌کننده و ناظر باشند، اما دخالت و ورود حاکمیت ضربه‌زننده است و ایجاد فساد و رانت می‌کند. بنابراین دولت تنها باید استعداد‌ها را شناسایی و از آنها حمایت کند.
 
وی با بیان این‌که باید در جهت تولید محتوا و حمایت دولت توسعه صادقانه اعمال شود، اضافه کرد: از جمله این حمایت‌ها ارائه‌ی سرعت اینترنت مناسب است، باید توجه داشت سرعت دسترسی به اینترنت الزاما موجب ورود افراد به محتواهای مجرمانه نمی‌شود.
 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که اگر اعتماد مردم از بین برود اقتصاد مقاومتی سامان نمی‌پذیرد، اظهار کرد: در دنیا اپراتورهای موبایلی سرعت‌های بالای اینترنت را در اختیار مردم قرار می‌دهند در غیر این صورت نمی‌توان توقع داشت در زمینه‌ی نرم‌افزار و فضای مجازی شاهد تاثیری مثبت باشیم.
 
سپنجی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور در حوزه فضای مجازی ادامه داد: اگر درها را به سوی اقتصاد جهانی ببندیم پیشرفت نمی‌کنیم، همچنین ظرفیت‌سازی نیاز به حمایت از طرف دولت و سازمان‌های دولتی دارد. افراد توانمند این حوزه قابل شناسایی هستند و باید از پژوهشگران حمایت‌های مادی و معنوی صورت بگیرد.
 
وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی افراد افزود: دولت اگر خودش نمی‌تواند وارد این حوزه شود باید برای بخش خصوصی که تولید محتوا می‌کند امکاناتی را در نظر بگیرد.
 
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف شرکت‌های خصوصی را متلاشی کرد و در حال حاضر بخش خصوصی وضعیت مناسبی ندارد، اما امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها بخش خصوصی سامان پیدا کند و موجب تحرک در اقتصاد شود.
 
سپنجی با اشاره به نقش رسانه در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نمی‌توان درباره‌ی نقش رسانه غلو کرد در یک دوره زمانی که سواد و دانش مردم کمتر بود نقش رسانه بسیار اهمیت داشت، اما الان این‌طور نیست و شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی باعث شده مردم کمتر از صدا‌وسیما استفاده کنند. البته رسانه نقش محدود ولی موثری دارد و برنامه‌های مربوط به بخش خصوصی مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.
 
وی با تاکید بر ظرفیت‌های فرهنگی کشور در فضای مجازی بیان کرد: از ادبیات، حکایات و سرمایه‌های حماسی ایران می‌توان برای نرم‌افزارهای کاربردی استفاده کرد. مثلا در ادبیات حماسی دنیا همه هومر را می‌شناسند، اما ما شاهنامه فردوسی را داریم که گام بسیار بزرگی در آفرینش حماسه برداشته است. البته علاوه بر محتوا، فرم هم اهمیت زیادی دارد و باید از فرم‌های جذاب استفاده کرد.
 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که ما دانش رسانه را از آمریکا یاد گرفتیم و در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نیز آمریکایی‌ها زبانزد هستند، ادامه داد: آمریکا در دهه‌های گذشته کارگاه رویا‌سازی هالیبود را بسترسازی کرد که به کمک صنعت بازی‌های رایانه‌ای هم آمد و به این ترتیب این عرصه را قلمروی مطلق خود قرار داد و شاید 90 درصد بازی‌های رایانه‌ای موفق متعلق به آمریکا باشد پس از آن کشورهایی اروپایی هستند و سایر کشورها که درصد کوچکی از این صنعت را دارند.
 
سپنجی در ادامه اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای خیلی به آموزش‌های آکادمیک نیاز ندارد و افراد با استعداد حداقلی و دانش برنامه‌نویسی می‌توانند اقدام به بازی‌سازی کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند درآمدزایی موثری داشته باشد.
 
وی همچنین با تاکید بر نقش فضای مجازی در تولید اشتغال گفت: حضور در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند جهشی برای تولید اشتغال افراد مستعد و توانمند باشد و فضای مجازی در صورت رونق بازی‌های رایانه‌ای و ساخت اپلیکیشن‌ها می‌تواند حدود 20 درصد اشتغال ایجاد کند.
 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که باید تکنیک‌ها را از سایر کشورها بیاموزیم، اظهار کرد: باید به این سمت برویم که با اقتصاد دنیا تعامل بیشتری داشته باشیم. مقررات ما توسعه حوزه فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای را متوقف کرده است، در حالی که در دنیا قانون‌هایی برای تسهیل در تولید محتوای نرم‌افزارهای کاربردی و بازی‌های رایانه‌ای وضع می‌کنند. باید توجه داشته باشیم لغو انحصارها و کاهش مقررات دست‌وپاگیر به توسعه این حوزه کمک می‌کند.
 
گردشگری، قطب دیگر توسعه اقتصاد مقاومتی است
همچنین سپنجی در نشست «رسانه‌های نوین و ظرفیت‌های گردشگری ایران» با تاکید بر بحث اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی متکی بر نفت نیست و دولت در آن حضور بارز ندارد. بحث گردشگری از نقاط قوت اقتصاد مقاومتی است. کشور ما با توجه به پیشینه‌ تاریخی و تمدن چندین هزار ساله خود می‌تواند از گردشگری برای توسعه اقتصاد درون‌زا و اقتصاد مقاومتی استفاده کند.
 
وی با بیان این‌که در کشورهای مختلف تاکید زیادی بر موضوع گردشگری دارند، افزود: متاسفانه ما به این موضوع توجهی نمی‌کنیم در حالی که می‌توانیم به جای جذابیت‌های کشورهای دیگر از گردشگری حلال و پاک استفاده کنیم و ایران کشوری است که به خاطر جذابیت‌هایی که دارد از سراسر دنیا گردشگر‌هایی را به خود جذب می‌کند.
 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که اقصی نقاط کشور نقاط استراتژیک تاریخی و توریستی است، اظهار کرد: اواخر دولت اصلاحات کلیپ‌هایی از ایران پخش شد و در حال حاضر در فضای مجازی بحث مذاکرات وجود دارد، البته بحث‌های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی نیز هست که نمی‌توان از آنها گذشت، اما حضور ما در رسانه‌های بین‌المللی و ایجاد محتوا در فضای مجازی می‌تواند به این موضوع کمک کند.
 
سپنجی با تاکید بر تولید محتوا و شناسایی زبان بین‌المللی بیان کرد: ما نمی‌توانیم تنها به زبان فارسی تبلیغ کنیم و تا زمانی که زبان بین‌المللی را نشناسیم افراد نمی‌توانند فعالیت‌های رسانه‌ای کنند و در فضاهای مجازی محتوا را گسترش دهند.
 
وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اظهار کرد: تولید محتوا می‌تواند در قالب کلیپ‌های تبلیغی باشد که هزینه‌بر نیز هست، اما این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری است زیرا ممکن است تلویزیون مخاطب فراوان خود را نداشته باشد، اما بسیاری از افراد از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند و می‌توان در این گروه‌های اینترنتی مثل فیسبوک که اولین شبکه اجتماعی در دنیا و اپلیکیشن‌های موبایلی مانند واتس‌آپ جذابیت‌های ایران را بیان کرد.
 
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: این اتفاق جهشی در عرصه توریسم است و گشایش‌های اقتصادی مثبتی در اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.
 
سپنجی با بیان این‌که در ایران برای توریست‌ها نقاط گردشگری جذاب فراوانی وجود دارد، ادامه داد: همان‌طور که پیامبر اکرم (ص) فرموده است سلامت و امنیت گردشگر از پارامترهای اساسی است، اما ایران و اسلام در دهه‌های اخیر یک غول غیرجذاب به همه دنیا نشان داده شده است و حضور ما در فضای مجازی و همچنین رسانه‌های نیمه مدرن می‌تواند فضایی ایجاد کند که مردم جهان از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی به اسلام‌دوستی و ایران‌دوستی روی بیاورند.
 
وی با اشاره به نادرست بودن روش فیلترینگ اظهار کرد: در حال حاضر اغلب مردم در توییتر و فیسبوک حضور دارند و ما تا زمانی که در این فضاها نباشیم نمی‌توانیم شناخته شویم. بنابراین می‌توانیم به جای فیلترینگ حال حاضر محتواهای مجرمانه را از فیسبوک حذف کنیم و رییس جمهور هم در این خصوص نقطه نظرات مثبتی داشته است.
 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که گفت‌وگوهای رو در رو و تعاملات مجازی می‌تواند فضای منفی ایجاد شده علیه ایران را بشکند، افزود: در سال‌های اخیر و به خصوص بعد از لغو تحریم‌ها ایران در جهان به عنوان یک ملت با فرهنگ شناخته می‌شود و از برنامه‌های مهم اقتصاد مقاومتی می‌تواند موضوع گردشگری باشد.
 
سپنجی با اشاره به استفاده از فضای مجازی توسط کشور‌هایی که در حوزه گردشگری رتبه‌های بالایی دارند، بیان کرد: مالزی، چین، آذربایجان، ترکیه و سایر کشورهای آمریکایی و اروپایی به شدت برای جذب توریست در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.
 
وی با بیان این‌که تولید محتوا هرچه غیردولتی‌تر باشد تاثیر بیشتری می‌گذارد، اظهار کرد: کشورهای لیبرالی روحیه فرد‌گرا دارند و وقتی یک فرد فعالیت‌های تبلیغی انجام می‌دهد برایشان جذابیت دارد، بنابراین شهروندان ایرانی به عنوان فرد فارغ از حکومت و نظام جمهوری اسلامی می‌توانند ترویج گردشگری کنند.
 
این استاد دانشگاه در ادامه به عدم زیرساخت‌های لازم اشاره و بیان کرد: از جمله موانع گردشگری در کنار عدم استفاده از رسانه‌های نوین، کمبود زیرساخت است. نمی‌توان بحث گردشگری را بدون توسعه زیرساخت‌ها پیش برد، البته فضای مجازی هم می‌تواند در این زمینه تاثیر‌گذار باشد.
 
سپنجی افزود: برای این‌که نفت را از سبد کالایی و صادراتی خود حذف کنیم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم که برای ما ارز‌آوری کند و گردشگری از مهم‌ترین مولفه‌هاست که بدون حضور در فضای مجازی فکر واقعی به خود نخواهد گرفت.
 
وی به نقش جوان‌ها در ایجاد اپلیکیشن‌ها اشاره کرد و گفت: جوان‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌هایی را در زمینه‌ی گردشگری کدنویسی کنند و نهادهای سیاست‌گذار می‌توانند برای ترویج اقتصاد مقاومتی در این عرصه سرمایه‌گذاری و حمایت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.