January 19, 2016
15:08 سه شنبه، 29ام دیماه 1394
کد خبر: 75738

پرفروش‌ترین بازی‌های ویدئویی در دنیا

صنعت بازی‌های ویدئویی سال‌هاست که رواج و رونق چشمگیری یافته است و همه ما کمابیش گرفتار این بازی‌ها شده‌ایم. حتی زمانی‌که بازی‌های ابتدایی با کمترین امکانات و گرافیک وارد بازار شده بود، طرفداران خاص خود را داشتند. حالا که با پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی به کیفیت این بازی‌ها افزوده می‌شود طبیعی است که طرفداران هم بیش از پیش شوند و به فروش چشمگیر این بازی‌ها کمک کنند. بر همین اساس مرکز تحقیقاتیNPD Group هر ماه لیستی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین بازی‌ها را ارائه می‌کند که در آخرین ماه از سال گذشته میلادی یعنی دسامبر 2015 هم گزارشی منتشر کرده و نشان داده که کدام‌یک از بازی‌های ویدئویی بیشترین محبوبیت را در بین کاربران داشته‌اند و پرفروش بوده‌اند. در ادامه به معرفی و بررسی چند نمونه از این بازی‌های پرفروش که در ایران هم طرفداران پروپا قرص خود را دارند، پرداخته‌ایم.

call of duty; Black Ops 3

بازی Call of Duty برای هفتمین سال متوالی توانست عنوان پرفروش‌ترین بازی را به دست آورد. همه کسانی که بازی‌های اکشن را دوست دارند دست‌کم یک بار(call of duty (CoD را بازی کرده‌اند. این بازی در ایران هم بسیار شناخته‌شده است و در بسیاری از گیم‌نت‌ها به‌صورت گروهی بازی می‌شود. سه نسخه اول این بازی درباره جنگ جهانی دوم بوده و به همین ترتیب با زمان پیش رفته تا اینکه سه نسخه دوم آن مربوط به جنگ‌های معاصر است که شامل جنگ آمریکا و افغانستان هم هست. در آخرین نسخه از این بازی که Black Ops 3 نام دارد حال و هوای بازی به جنگ با موجودات ناشناخته و اسلحه‌های آینده رسیده است. کال آف دیوتی را کمپانی Activision در سال ۲۰۰۳ ساخته است. البته این نسخه در آغاز فقط برای ویندوز ارائه شده بود و در سال دوم نسخه مک هم عرضه شد.

 

در سال ۲۰۰۹ نیز سازندگان این بازی به دنبال محبوبیت چشمگیری که در آن دیدند به این نتیجه رسیدند که call of duty را برای ایکس‌باکس و پلی‌استیشن هم عرضه کنند. و حالا این بازی برای همه پلت‌فرم‌ها حتی نسخه‌های اندروید، آی‌او‌اس و بلک‌بری هم ارائه شده است. آخرین نسخه از این بازی پرطرفدار در آوریل ۲۰۱۵ معرفی شده است. از این بازی از نسخه اول تا به امروز بیش از ۱۷۵ میلیون کپی فروخته شده است و بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.

Star Wars Battlefront

سال ۲۰۱۵ را از طرفی به علت انتشار بازی Star Wars Battlefront و از طرف دیگر اکران فیلم Star Wars The Force Awakens می‌توان سال جنگ ستارگان دانست. جنگ ستارگان با فیلم آن مشهور و محبوب شد که در سال 1977 یکی از پرفروش‌ترین‌ فیلم‌ها بود.  در ماه می‌سال ۲۰۱۳، کمپانی الکترونیک آرتز با خرید حقوق ساخت بازی‌هایی بر اساس دنیای جنگ ستارگان باعث به وجود آمدن شایعاتی مبنی بر ساخت یک بازی از این مجموعه شد. بالاخره این کمپانی در جریان کنفرانس خود در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۳، به‌صورت رسمی بازی Star Wars Battlefront را معرفی کرد.   battlefront دقیقا یک ماه قبل از فیلم جدید جنگ ستارگان عرضه شد و این زمان‌بندی هوشمندانه باعث شد طرفداران بیشتری برای خود جذب کند و در نهایت به پرفروش‌ترین بازی‌های سال تبدیل شود.  شما در این بازی سلاح‌ها و آیتم‌های خود را انتخاب می‌کنید و بلافاصله وارد نبرد می‌شوید.

تنوع سلاح‌ها کافی است و هریک افکت صوتی، کاربرد و حسی متفاوت در مقایسه با دیگری دارند.  یکی دیگر از نکات جالب این نسخه از بازی این است که با بالا رفتن لول می‌توانید ظاهر متفاوتی برای شخصیت خودتان درست کنید.

Minercraft

شاید بتوان گفت بازی Minercraft مثل Tetris معروف نیست و در نگاه اول به نظر عجیب بیاید که این بازی جزو پرفروش‌ترین‌ها شده است اما با نگاهی دقیق‌تر به این بازی علت این امر را درمی‌یابیم. این بازی که نمونه کاملی از خلاقیت و سرگرمی است به محض عرضه توجه همه مجله‌ها و سایت‌ها را به خود جلب کرد و همه‌جا پر شد از معرفی و راهنمای این بازی و هر لحظه هم به طرفدارانش افزوده می‌شود. موضوع جالب توجه در این بازی گرافیک آن است که به‌صورت پیکسلی است و در وهله اول شما را به این فکر می‌اندازد که در این دنیای گرافیک‌های پیشرفته و چند‌بعدی چگونه یک بازی با گرافیک تاریخ گذشته می‌تواند تا این حد محبوب دنیا باشد اما واقعیت این است که بازی به حدی جذاب است که هر کاربری چند دقیقه بعد از شروع این موضوع را فراموش می‌کند و به بازی اعتیاد پیدا می‌کند و دیگر گرافیک بازی به چشم او نمی‌آید. این بازی دو قابلیت کلی دارد: تخریب و ساخت. موضوع جالب اینکه در ابتدای بازی گیمر هیچ چیزی با خود ندارد و فقط دست مکعب‌گونه شخصیت بازی معلوم است. شما با همین دست شروع می‌کنید به ساخت و تخریب و به مرور از لوازمی که ساخته‌اید برای ساخت‌وسازهای بعدی استفاده می‌کنید.

 

نسخه پی‌سی بازی به‌صورت عمومی در ۱۷ مه ‌۲۰۰۹ و نسخه آی‌اواس بازی نیز در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد. در نهم مه‌۲۰۱۲ هم بازی برای ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه شد. در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ بیش از ۲۰ میلیون نسخه از این بازی در تمامی پلت‌فرم‌ها به فروش رسید. نکته جالب توجه در این بین این است که بازی‌های Minecraft, Black Ops III و Star Wars و Battlefront روی Xbox One بیشتر از PS4 فروخته‌اند.

Grand Theft Auto V

این بازی که در لیست پرفروش‌های دسامبر 2015 قرار گرفته است توسط شرکت Rockstar North ساخته شده که اولین نسخه از آن هم در سال ۱۹۹۷ وارد بازار شده است. شما در این بازی در شهرهای متفاوت آزاد هستید و می‌توانید هر کاری را که دلتان بخواهد انجام دهید و این رمز موفقیت و محبوبیت آن است. این آزادی تا حدی است که شما می‌توانید کارهای خلاف قانون هم انجام بدهید؛ مثلا اسلحه بخرید و به مردم حمله کنید. به علت همین خشونت‌ها و موارد غیر اخلاقی که در Grand Theft Auto V آزاد است این بازی در آمریکا محدودیت سنی دارد و طبیعتا در ایران غیرمجاز است. تمرکز اصلی این نسخه بر سرقت‌های بزرگ است گرچه ماموریت‌های بازی به اینجا ختم نمی‌شوند و سازندگان از هر فرصتی برای تنوع بخشیدن به ماموریت‌ها استفاده کرده‌اند.در این بازی سه شخصیت اصلی وجود دارد که اخلاق و روحیه‌های متفاوتی دارند و شما می‌توانید در هر لحظه از بازی یکی را انتخاب و به ادامه بازی بپردازید.

 

هربار که سراغ یکی از سه شخصیت می‌روید آنها را در حال انجام فعالیت‌های روزمره‌شان می‌بینید. به‌جز شخصیت‌های اصلی شخصیت‌های دیگری برای استخدام در سرقت‌های بزرگ وجود دارند که بر اساس مهارتشان مبلغ‌های متفاوتی را از شما می‌خواهند و هرچه در این زمینه بیشتر خرج کنید نتیجه بهتری در ماموریت‌ها خواهید گرفت. شما در طول بازی از لحاظ مهمات کمبودی احساس نخواهید کرد و همچنین برای خرید‌های خود مشکل مالی نخواهید داشت.

FIFA 16

در حوزه بازی‌های فوتبالی دو رقیب سرسخت همیشه طرفداران خود را داشته‌اند؛ یکی PES (PES)pro evolution soccer و دیگری FIFA. بسیاری از گیمرها معتقدند که گیم‌پلی در فیفا بهتر از PES است و از طرف دیگر PES گرافیک و جزئیات بهتری در مقایسه با فیفا دارد. به هر حال در این بین FIFA گوی سبقت را از PEP گرفته و خود را در فهرست پرفروش‌ترین‌های دسامبر ۲۰۱۵ جای داده است. فیفا محصول شرکت EA Sports است. این سری بازی‌ها از اواخر سال ۱۹۹۳ وارد بازار شده است که از آن سال تاکنون کمپانی EA Sports هر سال یک نسخه جدید از این بازی را وارد بازار کرده است. این بازی در تمام پلت‌فرم‌ها از ویندوزفون تا بلک‌بری عرضه شده است. این بازی از سال ۱۹۹۵ با نام FIFA 95 معرفی شده و این مسیر نام‌گذاری در سال‌های بعد ادامه یافته تا FIFA 16 که آخرین نسخه بوده است. این نسخه در سپتامبر ۲۰۱۵ وارد بازار شده است. البته در نسخه‌های سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ استثنائا سال ساخت کامل نوشته شده و بعد از آن دوباره شده است FIFA 06 و به همین ترتیب تا FIFA 16 پیش رفته است.

 

یکی از نکات جالب درباره نسخه سال 2012 این بازی این است که با فروش 2/ 3 میلیون نسخه معادل بیش از ۱۸۶ میلیون دلار فقط در یک هفته اول رونمایی رکورددار سریع‌ترین فروش بازی‌های ورزشی در تاریخ است. فیفا 16 پیش از هر چیز سعی داشته که به فوتبال واقعی و قوانین آن پایبند باشد. شاید مهم‌ترین تغییر در گیم پلی، سیستم هدف‌گیری توپ برای اعمال مختلف باشد. در این نسخه گیمر باید دقت بیشتری برای جهت‌گیری به خرج دهد تا توپ به درستی به منطقه دلخواه فرستاده شود. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تغییرات فیفا 16 در مقایسه با نسخه‌های قبلی، اضافه شدن تیم بانوان است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.