January 22, 2016
11:17 جمعه، 2ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75764

ورود سرمایه خارجی به بخش تجارت اینترنتی ایران در پسا تحریم

در حالی که تحریم ها علیه ایران لغو شده است حوزه تجارت اینترنتی ایران یکی از حوزه هایی است که شرکت های خارجی مایل به سرمایه گذاری در آن هستند.

زمانی که شرکت تجارت اینترنتی تخفیفان در سال 2011 در تهران تاسیس شد، متوجه شد که نمی تواند سرمایه گذاری خارجی جذب کند، اما بعد از لغو تحریم ها تنها 2 روز طول کشید تا یک سرمایه گذاری خارجی احتمالی با این شرکت تماس بگیرد.


دانشور، موسس 32 ساله این شرکت روز سه شنبه در مصاحبه ای تلفنی با رویترز گفت: «زمانی که من داشتم شرکتم را راه می انداختم، با چند سرمایه گذار خارجی صحبت کردم، اما هیچ کدام از آنها علاقه ای به انجام هیچ تجارتی در ایران نداشتند.»


«اکنون شرکت های دارای جسارت سرمایه گذاری ای وجود دارند که آماده امضای قرارداد با ما هستند.»
دانشور از اعلام نام شرکت اروپایی ای که به همکاری با این شرکت  ابراز تمایل کرده خودداری کرد، اما گفت اگر توافق ما به نتیجه برسد، اولین سرمایه گذاری این شرکت خارجی در ایران خواهد بود.


آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل روز شنبه تحریم های اعمال شده در زمینه هسته ای علیه ایران را لغو کردند.
این اقدام موجب ایجاد هیجانی عظیم در بین کارآفرینان تجاری ای شد که کسب و کارهای آنلاین در ایران به راه انداخته اند و برخی از آنها به رغم تحریم ها و افت اقتصادی کشور، رشدی سریع را تجربه کرده اند.


اما شرکت های ایرانی که گفته می شود تعداد آنها ده ها مورد است، اکنون فرصت های جدیدی نیز پیش روی خود می بینند. اکنون که تحریم ها دیگر اقتصاد ایران را آزار نمی دهد، آنها انتظار رشد قابل توجه مصرف را دارند و برخی امیدوارند بتوانند شرکای خارجی برای خود بیابند.


بسیاری از آنها می گویند ترسی از رقابت با خارجی ها ندارند، زیرا معتقدند خارجی ها برای مذاکره در مورد موانعی نظیر بروکراسی پیچیده در ایران، که گاهی برای خدمات اینترنتی غیرمعقول به نظر می رسد و همچنین به دلیل تفاوت های فرهنگی ناگزیر از دریافت کمک داخلی هستند.


دانشور گفت: «تجربه نشان می دهد که شرکت های بین المللی ای که تلاش کرده اند بدون کمک کار آفرینان داخلی کسب و کاری در ایران به راه بیاندازند، شکست خورده اند یا آن چیزی را که انتظار دارند به دست نیاورده اند.»


همچنین برخی از تحریم های آمریکا علیه ایران پابرجا خواهد ماند و این می تواند شرکت های بزرگ فن آوری آمریکایی را از ورود به ایران باز دارد، هرچند که خزانه داری آمریکا گفته به شعبه های خارجی شرکت های آمریکایی اجازه تجارت با ایران را خواهد داد.


دانشور زمانی که در آلمان یک مدیر فن آوری اطلاعات بود، مدل مورد استفاده توسط شرکت تجارت آنلاین جهانی گروپون که میلیون ها مشترک را به هم متصل می کند را مطالعه کرده و سپس شرکت خود را راه اندازی کرده است.


شرکت وی می گوید اکنون بیش از 100 کارمند و بیش از یک میلیون مشترک فعال دارد و با 100 بازرگان در تهران قرارداد دارد.
شرکت ایرانی دیجی کالا هم با استفاده از مدل شرکت خرده فروشی آمازون طراحی شده است.
محمدی 36 ساله که 8 سال پیش دیجی کالا را تاسیس کرده می گوید، لغو تحریم ها می تواند فروش محصولات برندهای خارجی معروف را در ایران تسهیل کند و از این طریق به شرکت وی کمک نماید.


وی افزود: «در دوران تحریم چالش اصلی ما این بود که برندهای مهم مستقیما در ایران حضور نداشتند. واردات از طریق کانال های غیرشفاف انجام می گرفت و دیجی کالا به عنوان یک خرده فروش نمی توانست شراکت موفقی با برندهای بین المللی داشته باشد.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.