بازی

فناوری اطلاعات

January 29, 2016
11:27 جمعه، 9ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75892

سیستم شبکه عصبی گوگل، قهرمان اروپای بازی Go را شکست داد

بازی سنتی Go، یکی از سخت ترین چالش هایی است که یک انسان تحت عنوان سرگرمی می تواند تجربه کند و حالا سیستم شبکه عصبی توسعه یافته توسط گوگل موفق شده تا قهرمان اروپای این بازی چینی را با نتیجه 5 از 5 شکست دهد. در واقع این هوش ماشینی در هر 5 راند توانسته برتر از قهرمان بازی باشد.
 
در گزارشی که اخیرا توسط گوگل در Nature منتشر شد، محققین و سازندگان DeepMind اعلام کردند که چگونه سیستم عمل می کند و به چه طریقی موفق شده این موفقیت را کسب کند، موفقیتی که توسط هیچ یک از سیستم های شبیه ساز پیشین Go تا به حال به دست نیامده بود.
 
 
مدت ها می شود که Go، به عنوان یکی از سخت ترین بازی ها برای شبیه سازی کردن شناخته می شود و به همین جهت، سیستم DeepMind حالا برای محققین حوزه هوش مصنوعی جذاب شده. فیسبوک نیز پیش از گوگل، روی سیستم مشابهی کار می کرد.
 
نحوه کارکرد این سیستم مشابه Deep Blue در بازی شطرنج است. تاکتیکی که Tree Search نام دارد، در واقع جستجوی پیشامدهای ممکن از یک حرکت انجام شده است. با این حال، سیستم در بازی شطرنج باید صرفا چند حرکت و پیش آمد مشخص را در نظر بگیرد در حالی که برای بازی Go، این حق انتخاب در طول بازی فراتر رفته و دقیقه به دقیقه بزرگ تر می شود، در حدی که صدها پیش آمد ممکن است صورت پذیرد/
 
سیستم DeepMind در 99.8 درصد از آزمون های خود موفق عمل کرده اما برای تکمیل پروژه، محققین زمان بیشتری را لازم دارند. اولین و آخرین رقیب غیر کامپیوتری DeepMind هم فقط قهرمان اروپای این بازی بوده که صرفا 5 بازی با یکدیگر انجام داده اند، بنابراین باید منتظر تست های بیشتر بمانیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.