تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

January 29, 2016
11:40 جمعه، 9ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75896

انتشار گزارش مالی سونی: PlayStation همچنان می درخشد

در کنار مایکروسافت، سونی هم امروز گزارش عملکرد مالی خود در سه ماهه نهایی سال گذشته را منتشر کرد. این شرکت خبر می دهد که به طور کلی توانسته درآمدی معادل ۲.۵۸ تریلیون ین ژاپن یا ۲۱.۵ میلیارد دلار به دست آورد و از این مبلغ، ۲۰۲ میلیارد ین ژاپن یا ۱.۶۹ میلیارد دلار سود عملیاتی داشته است.
 
 
سونی همچنین خبر می دهد که سود خالص اش در سه ماهه میان اکتبر تا دسامبر برابر با ۱ میلیارد دلار بوده است که نشان از رشدی ۳۳ درصدی برای شرکت مورد اشاره دارد.
 
(توضیح مترجم: سود عملیاتی اینچنین محاسبه می شود که پس از کسب درآمد، هزینه هایی کلی مرتبط با تولید محصولات محاسبه می شوند و از درآمد کسر شده و سود عملیاتی به دست می آید. اما سود خالص،‌ چنین به دست می آید که پس از کسر شده همه هزینه های مرتبط با تولید، هزینه های دیگر نظیر مالیات ها، پرداخت بهره وام ها و… نیز محاسبه می شوند و در واقع عدد نهایی در خصوص سود تحت عنوان “سود خالص” به دست می آید.)
 
به لطف فروش بسیار مناسب «پلی استیشن ۴»، می توان این محصول را ستاره ی درخشان محصولات سونی در بخش کسب درآمد دانست. جدیدترین نسل از کنسول گیمینگ ژاپنی ها با رشد فروش ۱۰.۵ درصدی در قیاس با سال گذشته رو به رو شده و سونی موفق گشته صرفا از این بخش، درآمدی معادل ۴.۸۹ میلیارد دلار به دست آورد.
 
این در حالیست که شرکت تحت مدیریت «کازو هیرای»، اخیرا اعلام کرده بود که موفق شده ۳۵.۹ میلیون دستگاه پلی استیشن ۴ را به فروش برساند. به طور کلی درآمد بخش گیمینگ سونی ۴۵.۵ درصد در قیاس با مقطع زمانی مشابه در سال پیش رشد داشته است. البته باید خاطر نشان کرد که در سال گذشته سونی، «PS Vita» را برای خود به عنوان یک زیان تلقی کرد و همین موضوع بر تراز مالی اش تاثیر منفی گذاشت.
 
باید اشاره نمود که «Sony Pictures» هم به لطف فیلم های سینمایی «Spectre» و «Hotel Transylvania 2» قادر به کسب درآمدی چشمگیر شده و ۲.۱۸ میلیارد دلار را به حساب ژاپنی ها روانه ساخته که همین مبلغ نیز نشان از رشد ۲۶.۹ درصدی دارد.
 
اما برسیم به بخش موبایل سونی، جایی که درآمد حاصل شده از فروش اسمارت فون های سری اکسپریا نسبت به سال گذشته و همین مطقع زمانی، ۱۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده. البته بخشی از این کاهش درآمد رابطه مستقیمی دارد با “سایر هزینه” هایی که سونی برای این قسمت خرج کرده که شامل بخش تحقیق و توسعه و بازاریابی می شوند. با این حال، بخش موبایل سونی هم توانسته سود عملیاتی ۲۰۱ میلیون دلاری را تجربه کند.
 
اما بخشی که بیشترین کاهش فروش را داشته مربوط می شود به قسمت «دستگاه ها» که البته می توان تجارت فروش سنسورهای دوربین را نیز در آن دید. در سال های اخیر همین بخش درآمدهای کلانی را برای سونی به ارمغان آورد اما کاهش فروش تلفن های هوشمند باعث شده تا در دوره سه ماهه قبلی، درآمد سونی از فروش سنسورهایش تا ۱۲ درصد کاهش پیدا کند هرچند که این قسمت هنوز درآمدی برابر با ۲.۰۸ میلیارد دلار داشته که از این مبلغ، سونی ۹۷ میلیون دلار زیان را تجربه کرده.
 
به طور کلی شرکت مورد بحث عملکرد مالی مطلوبی را در سه ماهه گذشته به نمایش کشیده و کاهش درآمد در بخش تلفن های همراه نیز به علت هزینه های سنگین تحقیقاتی بوده که به احتمال زیاد در دوره سه ماهه بعدی، دوباره شاهد افزایش یافتن آنها خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.