تحلیل بازار

تلفن همراه

January 29, 2016
16:09 جمعه، 9ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75907

عرضه ۲۹ میلیون دستگاه موبایل در سه ماهه سوم ۲۰۱۵ به بازار خاورمیانه

کمتر از ۳۰ میلیون تلفن همراه در سراسر منطقه خاورمیانه در طول سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ عرضه شده است و عرضه برندهای متنوع نسبت به سه ماهه قبلی ۴٫۴ درصد رشد داشته است.
 
این اطلاعات باتوجه به آخرین آمار منتشر شده از سوی IDC است. این رشد خرید مربوط به کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و عربستان سعودی است که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ به ترتیب ۱۱٫۲ درصد، ۱۰٫۲ درصد و ۵٫۷ درصد رشد داشته‌اند.
 
مجموعا این سه کشور بیش از ۳۰ درصد عرضه تلفن همراه منطقه خاور میانه در سه ماهه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
سهم گوشی‌های هوشمند از بازار تلفن همراه در منطقه در طول سال ۲۰۱۵ رو به افزایش بوده است و این روند در سه ماهه سوم به رقم ۶۵٫۳ درصد رسیده است.
 
اسراییل و ترکیه در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمند پیشرو بوده‌اند و حداقل ۹۶ درصد از گوشی‌های هوشمندشان را در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ عرضه کرده‌اند. در مقابل، بازار مصرفی گوشی‌های هوشمند در پاکستان سهمی بیش از ۳۵ درصد داشته است. برای منطقه شورای همکاری خلیج فارس، این سهم بین ۷۷ تا ۸۱ درصد بسته به کشورهای مختلف متغیر بوده است.
 
نابیلا پوپال، مدیر تحقیقات IDC در خاورمیانه، آفریقا و ترکیه می‌گوید: عامل اصلی افزایش عرضه گوشی‌های همراه هوشمند، کاهش متوسط قیمت فروش برای این دستگاه‌ها است.
وی افزود: متوسط قیمت فروش در خاورمیانه تقریبا هفت درصد در سه ماهه سوم کاهش یافته است. تقریبا ۶۰ درصد از فروش گوشی‌های هوشمند در منطقه در این مدت برای گوشی‌های با قیمت کمتر از ۲۵۰ دلار بوده است. گوشی‌های با این حدود قیمت، گوشی‌های با سیستم عامل اندروید هستند.
 
اندروید در رقابت با دیگر سیستم عامل‌ها پیروز گشته، چنانچه بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۷ درصد از فروش گوشی‌های هوشمند خاورمیانه در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ دارای سیستم عامل انروید بوده است و نسبت به سه ماهه قبلی ۷٫۳ درصد افزایش فروش داشته است.
سیستم عامل iOS اپل سهم خود را در بازار به اندازه ۷٫۴ درصد در همین زمان کاهش داده است و مشتریان منتظر ورود آیفون‌های جدید به بازار منطقه هستند.
 
سعد الخادم، تحلیل‌گر IDC در منطقه خاورمیانه، آفریقا و ترکیه می‌گوید: به احتمال زیاد سیستم عامل‌های کوچک‌تر دیر یا زود در برابر سیستم‌های عامل بزرگ شکست خواهند خورد. آن‌ها قادر نخواهند بود در برابر سیستم‌های همواره در حال توسعه مانند اندروید یا iOS رقابت کنند.
وی افزود: همچنین این واقعیت وجود دارد که مزیت قیمت که سیستم عامل‌های کوچک به آن اتکا می‌کنند در طولانی مدت برای رقابت با دستگاه‌های با قیمت پایین و همواره درحال توسعه که اندروید پیشنهاد می‌دهد، کافی نیست.
 
سامسونگ، اپل و هواوی سه عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند برتر در خاورمیانه هستند که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ با سهم ترکیبی ۶۰ درصد بازار را در اختیار داشته‌اند. سامسونگ به تنهایی ۴۱ درصد از گوشی‌های هوشمند در منطقه خاورمیانه را در همین مدت عرضه کرده است. لنوو چهارمین عرضه کننده است که ۴٫۸ درصد افزایش سهم فروش داشته پس از آن که ۴۱٫۲ درصد افزایش عرضه در سه ماهه گذشته داشته است.
 
ارایه‌دهندگان شبکه‌های مخابراتی برای ارتقای زیرساخت‌ها رو به جلو حرکت می‌کند و فروشندگان گوشی هوشمند دستگاه‌های جدیدی را پیشنهاد می‌دهند که امکان استفاده از فناوری‌های جدید را داراست. به عنوان مثال، عرضه گوشی‌های هوشمند FD-LET به اندازه ۱۴ درصد نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است و انتظار می‌رود در سه ماهه آینده این نرخ افزایش یابد.
IDC انتظار دارد عرضه تلفن همراه در سال ۲۰۱۶ در سراسر منطقه خاورمیانه از مرز ۱۲۳ میلیون گوشی هوشمند عبور کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.