اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 2, 2016
14:42 سه شنبه، 13ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75997

تعداد کاربران 4G از مرز یک میلیارد نفر گذشت

امروزه با پیشرفت فناوری‌های موبایل، داده‌های اطلاعاتی از طریق لینک‌های ارتباطی تلفن‌های هوشمند نیز قابل انتقال بوده و این فناوری‌ها هر روز رو به پیشرفت هستند اما موضوع مهم در این میان، سرعت مناسب انتقال این داده هاست که ظهور نسل سوم و چهارم شبکه تلفن همراه نیز در همین راستا بوده است. سرعت مناسب 3G و 4G ، وجود گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت، توسعه شبکه اینترنت در کشورهایی مانند چین و فعالیت گسترده اپراتورهای تلفن همراه سبب شده است تا پایان سال 2015میلادی تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه(LTE) در جهان به 05/1میلیارد نفر برسد.
 
چین پیشتاز نسل چهارم تلفن همراه
 مؤسسه بریتانیایی Ovumدر آخرین گزارش خود با اشاره به وجود 05/1میلیارد کاربر4G در جهان، چین را کشور پیشتاز و پیشرو در این زمینه دانسته که 35درصد از همه کاربران این نسل شبکه تلفن همراه را در دل خود جای داده است.(Ovum یک مؤسسه پژوهشی و مشاوره جهانی در زمینه فناوری است که در سراسر جهان 180 تحلیلگر دارد و در زمینه آی تی، تلکام،مدیا و… پیش‌بینی‌ها و گزارش‌هایی دارد. این مؤسسه که در سال 1985 تأسیس و در سال 2012 به عنوان کمپانی تحلیلگر جهانی سال انتخاب شد،اکنون 23 دفتر در 6کشور دارد.)
 
در گزارش این مؤسسه آمده است LTE بسرعت در امریکای شمالی،ژاپن و کره جنوبی مورد پذیرش کاربران قرار گرفته و در حال حاضر سه چهارم تمام کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه در 5کشور جهان سکونت دارند. طبق این گزارش، چین با 35درصد تعداد کاربران LTE در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن، ایالات متحده امریکا با 21درصد در جایگاه دوم ایستاده است.ژاپن نیز با 9درصد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه، سومین کشور در این زمینه محسوب می‌شود و چهارمین جایگاه نیز به کره جنوبی رسیده است چرا که4درصد کاربران LTE در این کشور حضور دارند. پنجمین کشور برتر از نظر تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه نیز بریتانیا با 3درصد است. برزیل،آلمان،فرانسه و کانادا نیز با دراختیار داشتن حدود 2درصد کاربران LTE،در رده ‌بندی ششم جهانی قرار گرفته و استرالیا با یک درصد تعداد کاربران 4G در جایگاه هفتم ایستاده است.
 
محققان در این گزارش، گسترش منطقه ای کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه را نیز مد نظر قرار داده و در این زمینه عنوان کرده‌اند که در سال 2015 میلادی، آسیاپاسیفیک با سهم 49درصدی همچنان پیشتاز بوده و پس از آن امریکای شمالی با 3/28 درصد کاربران  قرار داشته است و اروپا نیز در سال 2015 سهم 4/16درصدی از کاربران جهانی LTE را داشت.
 
در این گزارش همچنین آمده است که خاورمیانه از نظر علاقه مندان به این فناوری، رشد مناسبی داشته و روسیه نیز دیگر بازار رشد سریع LTE است که تعداد کاربران این فناوری، در سال 2015 نسبت به 2014،چهاربرابر شده است.
 
مؤسسه Ovum همچنین با اشاره به کشورهای برتر در زمینه تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه، پیش بینی‌هایی نیز برای آینده این فناوری پرطرفدار دارد و محققان آن انتظار دارند که LTE تا سال 2020 روندی رو به رشد و مناسب داشته باشد. این گروه پیش بینی می‌کنند که تا این سال،تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه در سراسر جهان به 62/3میلیارد نفر برسد که در صورت تحقق این پیش بینی، انتظار می‌رود در این زمان، تعداد کاربران LTEدر چین کاهش داشته و به 28درصد برسد و پس از آن ایالات متحده امریکا و هندوستان با 10درصد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه قرار بگیرند و تا پایان سال 2020میلادی،LTE در امریکا و اروپای غربی غالب شود.
 
همچنین پیش بینی می‌شود در سال 2020 ژاپن 4درصد کاربران4G را در دل خود جای دهد و این رقم برای هرکدام از کشورهای برزیل،روسیه، اندونزی و آلمان به 3درصد برسد. همچنین محققان این مؤسسه با توجه به مطالعات خود، انتظار دارند که تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه در بریتانیا و کره جنوبی در سال 2020 به 2درصد برسد و استرالیا از نظر تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه در بین سایر کشورها قرار بگیرد و رقم قابل توجهی را به خود اختصاص ندهد.
 
سرعت بالای پذیرشLTE
مؤسسه پژوهشی Ovum همچنین پیش بینی کرده است که سرعت پذیرش LTEدرمیان کاربران بسیار بیشتر و دوبرابر سرعت پذیرش W-CDMA است.(WCDMA یک تکنولوژی نسل سومی یا 3G است و برای استفاده در ارتباطات تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد.)
 
«مارک نیومن» رئیس بخش تحقیقات مؤسسهOvum در این باره می‌گوید:در کمتر از 6سال تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه(LTE) از مرز یک میلیارد نفر در سراسر جهان گذشته است که نسل سوم شبکه تلفن همراه برای رسیدن به این تعداد کاربر حداقل به 10سال زمان نیاز داشت و این موضوع نشانه علاقه کاربران به استفاده از این فناوری نوظهور است.وی ادامه می‌دهد: همین ویژگی‌ها و مزیت هاست که نشان می‌دهد سرعت بالای انتقال اطلاعات به صورت وایرلس، چقدر حیاتی و ضروری است و به همین دلیل همه اپراتورها به دنبال استفاده از 4G هستند و این روند ادامه خواهد داشت.
 
«نیومن» همچنین اضافه می‌کند: استقبال کاربران LTE تا سال2017 سبب 2برابر شدن تعداد تلفن‌های هوشمند ارزان قیمت و تا سال 2019 حدود 3برابر شدن این تعداد خواهد شد و همچنین ادامه این روند سبب کاهش بهای سرویس‌های ارائه پهنای باند تلفن همراه می‌شوند. طبق گفته «نیومن»، همچنین تا پایان سال 2020، حدود 85درصد از کاربران تلفن‌های هوشمند از سرویس‌های3G و 4G بهره خواهند گرفت و انتظار می‌رود سالانه میزان سرمایه گذاری در زمینه زیرساخت‌های LTE نیز حدود 10درصد افزایش یابد و در نهایت کاربران LTE از کاربران 3G پیشی بگیرند. البته سال 2020 از یک جنبه دیگر نیز اهمیت دارد و آن هم اینکه انتظار می‌رود نسل پنجم شبکه تلفن همراه در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در این سال مورد بهره‌برداری رسمی قرار بگیرد.
 
سریع ترین دانلود 4G در نیوزیلند
مؤسسه پژوهشی Ovum علاوه بر تعداد کاربران، در بخش‌های دیگر نیز مطالعاتی داشته و در بخشی از گزارش خود آورده است که وقتی پای سرعت دانلود به میان می‌آید، اوضاع نسبت به تعداد کاربران کمی تغییر می‌کند و ایالات متحده امریکا در رتبه مناسبی قرار نگرفته و از 68کشور حاضر در فهرست به رتبه 55 نقل مکان می‌کند. هرچند امریکا همراه با ژاپن،آلمان و سوئد جزو نخستین کشورهای ارائه‌دهنده نسل چهارم شبکه تلفن همراه است ولی این نیوزیلند است که با وجودی که چندسالی بیشتر از ارائه LTE در آن نمی‌گذرد در جایگاه نخست قرار می‌گیرد و مجارستان،جمهوری دومینیکن و مراکش نیز در این زمینه از امریکا پیشی  گرفته‌اند.
 
طبق این گزارش نیوزیلند،سنگاپور و رومانی به ترتیب با 36مگابیت بر ثانیه،33مگابیت بر ثانیه و 30مگابیت بر ثانیه،3کشور برتر در زمینه سرعت LTE هستند و پس از آن کره جنوبی با سرعت 29مگابیت بر ثانیه و دانمارک با سرعت دانلود 26مگابیت بر ثانیه قرار دارند. سرعت دانلود LTE در امریکا،5/3بار کندتر از نیوزیلند و حدود 10 مگابیت بر ثانیه است، این سرعت برای هندوستان نیز 10مگابیت بر ثانیه ثبت شده و در اندونزی به طور متوسط به 9مگابیت بر ثانیه می‌رسد.
 
مؤسسه Ovum در گزارش خود به میزان پوشش مناسب نسل چهارم شبکه تلفن همراه نیز اشاره داشته و آورده است که در این زمینه، کره جنوبی با 97درصد،ژاپن با 90درصد،هنگ کنگ با 86درصد،کویت با 86درصد و سنگاپور با 84درصد جزو برترین‌ها هستند که این موضوع نشان از موفقیت کشورهای آسیایی در زمینه پوشش مناسب4G دارد.  این در حالی است که در نیوزیلند که بیشترین سرعت نسل چهارم شبکه تلفن همراه را دارد تنها شاهد 51درصد پوششLTE هستیم و این رقم در بریتانیا و هندوستان هم به 50درصد می‌رسد.
 
در ایران نیز از شهریور 93 با شکست انحصار و اعطای مجوز راه‌اندازی نسل سوم و چهارم اینترنت تلفن همراه به دو اپراتور اول و دوم، تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده و اکنون بسیاری از شهرهای کشور زیر پوشش 3G قرار دارند و در زمینه 4G نیز شاهد موفقیت‌های بسیاری بوده‌ایم. با وجود گسترش نسل چهارم شبکه تلفن همراه در جهان، اپراتورها به سوی نسل پنجم(5G) خیز برداشته و در تلاشند تا از قافله فناوری‌های نوظهور عقب نمانند. امید می‌رود در کشور ما نیز این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و فناوری‌های نوین بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.