رسانه‌های اجتماعی

February 5, 2016
20:16 جمعه، 16ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76046

محبوب‌ترین صفحه‌های فیسبوکی را بشناسید: از جاستین تا ترامپ

هفته گذشته فیسبوک حجم عظیمی از اطلاعات درباره علاقه‌مندی‌های کاربرانش را به صورت عمومی منتشر کرد که در آن برای نخستین بار نه تنها کاربران را بر اساس هزاران دسته‌بندی تقسیم کرده بود، بلکه تعداد افراد علاقه‌مند به موضوعات مختلف در آن نیز وجود داشت.
 
بسیاری از این دسته‌بندی‌ها بر اساس موضوعات کلی همچون سبک زندگی و فرهنگ، افراد، اخبار و سرگرمی شکل گرفته‌اند که تعداد علاقه‌مندان آنها به ده‌ها و صدها میلیون و در مورد خود فیسبوک به 1.466.365.990 نفر می‌رسد.
 
ممکن است خود شما نیز برخی از این صفحات را لایک کرده باشید و برخی دیگر را به عنوان صفحاتی که فیسبوک پیشنهاد می‌دهد دیده باشید، اما مطمئنا بسیاری از این آمار و ارقام جالب خواهند بود. برای مثال پافی آمی‌یومی، خواننده پاپ ژاپنی با 139.218.340 لایک بالاتر از بیانسه قرار دارد، مینیون‌ها با بیش از 75 میلیون لایک بسیار جلوتر از سریال محبوب بازی تاج و تخت‌ها با 34.5 میلیون لایک قرار دارند. در سوی دیگر نیز صفحاتی همچون پاور مکینتاش 7100، آمازون MP3s، و Applebee در امان، پایخت اردن کمتر از 30 مخاطب دارند.
 
این تقسیم‌بندی‌ها محدود به شخصیت‌ها و علایق معمول نیستند و بسیاری از موارد انتزاعی‌تر همچون گناه، گریه کردن، نفرت، عشق و شادی را نیز در بر‌می‌گیرند. اما این دسته‌بند‌ها و انبوه اطلاعات از کجا می‌آیند؟ یکی از سخنگویان فیسبوک توضیح می‌دهد که فرمول‌بندی این علاقه‌مندی‌ها بر اساس الگوریتمی برگرفته از صفحات گراف باز (open graph pages) فیسبوک (مقالات، موسیقی، و ویدئوهای به اشتراک‌گذاشته شده)، تگ‌های تبلیغات فیسبوک، و مجموعه اطلاعات دیگر به دست می‌آیند.
 
در ادامه برای آشنایی با برخی از این اطلاعات جالب، ده صفحه با بیشترین علاقه‌مند در موضوعات شخصیت‌ها، انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا، احساسات مثبت و منفی، گجت‌ها، و نمونه‌ای از موارد عجیب و غریب با کمتر از 30 دنبال‌کننده آورده شده است. البته چنان چه مایل باشید به متن کامل اطلاعات ارائه شده توسط فیسبوک دسترسی داشته باشید می‌توانید این فایل 18.2 مگابایتی را دانلود کنید.
 
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
باید توجه کرد که این فهرست‌های جالب به ما می‌گویند که فیسبوک چقدر درباره «ما» می‌داند و نه تنها تبلیغات، بلکه با محتواهای دیگر ما را هدف قرار می‌دهد. همچنین باید توجه داشت این دسته‌بندی‌ها به هیچ وجه عالی نیستند و فیسبوک اطلاعات پیچیده‌تر و بسیار گسترده‌تر از آنچه تصور کنیم را درباره ما دارد و تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.