بازار سرمایه

مخابرات: افزایش تعرفه،جذب فاینانس و استقراض؛ راهکار مخابرات برای تامین 7200 میلیارد ریال سرمایه است

سخنگوی شرکت مخابرات ایران افزایش تعرفه، جذب فاینانس و استقراض را راه های پیش روی این شرکت برای تامین هفت هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه مورد نیاز تا سال 1397 دانست.

 
«داود زارعیان» روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مخابرات برای سرمایه گذاری تا سال 1397 رقم هفت هزار و 200 میلیارد ریال را پیش بینی کرده است.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران افزود: برای نوسازی و به روز رسانی شبکه، این رقم باید محقق شود و اگر تعرفه ها افزایش نیابد، این امر شدنی نخواهد بود؛ گرچه مخابرات دنبال تامین این سرمایه از روش هایی مانند جذب فاینانس و استقراض است.
وی افزایش نیافتن تعرفه ها را عاملی آسیب زا برای شرکت مخابرات دانست و همراهی بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را خواستار شد.
سخنگوی شرکت مخابرات افزود: انتظار نداریم وزارت ارتباطات تعرفه های مخابرات را زیاد افزایش دهد بلکه افزایش اندک، هدف ها را محقق می کند و به مخابرات در امر توسعه، به روز رسانی و خرید تجهیزات تازه یاری می رساند.
زارعیان گفت: یک بار اعلام شد باید شرکت مخابرات برنامه سرمایه گذاری ارائه کند که این کار انجام شد. سپس برنامه توسعه ای را خواستند که این موضوع نیز محقق و به وزارت منعکس شد.
به گفته وی، پس از تغییر تعرفه ها در سال 1390 به رقم 51 ریال برای هر پالس (هر سه دقیقه مکالمه را یک پالس می نامند)، قرار بود در سال 1392 نیز هزینه آبونمان 10 هزار ریال افزایش یابد که با تغییر دولت، وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد شرکت مخابرات پیش از تغییر تعرفه ها باید طرح «هم کدی استان های کشور» را اجرا کند تا کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی اجازه افزایش تعرفه ها را بدهد.
زارعیان اعلام کرد با اجرای طرح هم کدی، درآمد مخابرات در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان نزدیک به 30 درصد، در استان خوزستان 35 درصد و در استان های کوچک تر هشت تا 10 درصد کاهش یافت.
وی افزود: از سوی دیگر بیش از پنج و نیم میلیون خط تلفن ثابت بی استفاده مانده است و مشترکان فقط یک هزار تا سه هزار ریال آبونمان می پردازند؛ در حالی که مخابرات نزدیک به چهل هزار ریال برای نگهداری از آنها هزینه می کند و هزینه چاپ قبض پرداخت و فرستادن آن، بیش از آبونمان است.
البته شرکت مخابرات سه بسته پیشنهادی برای افزایش تعرفه تلفن ثابت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه کرده است.
«تعریف بسته ثابت ماهانه برای تلفن ثابت» که در آن مشترک ساکن در روستاها، شهرها و کلان شهرها به ترتیب 30 هزار، 70 هزار و 100 هزار ریال ماهانه بپردازد و همه مکالمات ثابت به ثابت داخل و خارج استانی برای او درون شبکه، نامحدود شود.
«افزایش تعرفه آبونمان» به میزانی که ضرر هم کدی را جبران و اندکی سود برای توسعه و سرمایه گذاری فراهم کند.
«افزایش همزمان دو بخش آبونمان و تعرفه» به طوری که درآمدی منطقی برای مخابرات ایجاد و هزینه هم کدی را جبران کند.
وی تاکید کرد شرکت مخابرات ایران انتظار دارد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دور از هرگونه سیاسی کاری و مسائل دیگر اجازه افزایش تعرفه ها را صادر کند.
پیش از این، «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته بود: اینکه امروز مخابرات با مشکل مالی روبروست، ارتباطی به تعرفه های مخابراتی ندارد و این شرکت باید بداند با سیستم های قدیمی نمی تواند خدمات خوبی به مردم ارائه کند.
وی تاکید کرده بود «اگر مطمئن باشیم مخابرات پولی را که از مردم می گیرد به توسعه و خدمات تبدیل می کند، موضوع تغییر تعرفه های مخابراتی در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی خواهد شد اما تغییر بی دلیل تعرفه ها ممنوع است».
 
 

​​