تلفن همراه

February 8, 2016
16:19 دوشنبه، 19ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76086

وضعیت تشعشعات ایستگاههای موبایل در مالزی بررسی شد

با اوج گرفتن نگرانی‌های ناشی از تشعشعات و شایعاتی مبنی بر مضر بودن آنتن‌های موبایل بر سلامتی انسان، سازمان‌های مرتبط به انجام تحقیقاتی در این زمینه و اظهارنظرهایی در این مورد پرداخته‌اند.
 
بحث مضر بودن تشعشعات دکل های دریافت کننده و انتقال دهنده امواج رادیویی یا ایستگاه های فرستنده و گیرنده پایه (BTS)، به‌ مدت‌ها پیش برمی‌گردد، اما با اوج گرفتن نگرانی‌های ناشی از این تشعشعات و شایعاتی مبنی بر مضر بودن این آنتن‌ها بر سلامتی انسان ، به آنجا کشیده شده که برخی از مردم حتی از نصب آنتن‌های BTS تلفن‌همراه در مناطق زندگی خود ممانعت می‌کنند؛ تا حدی که اپراتورهای موبایل در برخی نقاط مسکونی امکان نصب این دکل‌ها را ندارند.
 
در همین راستا و برای رفع این مشکلات، سازمان‌های مرتبط در کشورهای مختلف به انجام تحقیقاتی در این زمینه و اظهارنظرهایی در این مورد پرداخته‌اند. براین اساس وضعیت استفاده از این آنتن ها در چند کشور از جمله مالزی و واکنش مردم این کشور نسبت به آن بررسی شده است.
 
مصوبه ۱۸ ساله سطوح مجاز تشعشات و امواج رادیویی در مالزی
 
در مالزی وزارت ارتباطات و کمیسیون چند رسانه ای این کشور مسئولیت قانونگذاری و نظارت بر مفاد قانونی نصب تجهیزات رادیویی تلفن همراه و سایر خدمات مشابه از قبیل اینترنت و بی سیم ها را بر عهده دارد. این کمیسیون در حال حاضر چهارچوب سطوح مجاز تشعشات و امواج رادیویی مصوب ۱۹۹۸ را مورد استفاده قرار می دهد. این چارچوب براساس استانداردهای بین المللی برای کاهش تاثیرات امواج بر سلامت عمومی است.
 
کمیسیون چند رسانه ای این کشور همچنین آخرین دستاوردها و توصیه های نهادهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی و کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریون‌ساز را به طور مستمر رصد و مورد بررسی و پیگیری قرار می دهد تا نسبت به مسائل حوزه سلامت آخرین اطلاعات را مورد استفاده قرار دهند.
 
تشعشعات ایستگاههای موبایل در مالزی کمتر از یک درصد
 
موسسه تحقیقات فناوری هسته ای مالزی (مینت) در آخرین تحقیقات خود میزان تشعشات اطراف ایستگاه های مختلف را اندازه گیری کرده است که بالاترین میزان این رقم در اطراف بزرگترین ایستگاهها کمتر از یک درصد بوده و این میزان به ندرت به چند درصد رسیده و هرگز از رقم ۱۰ درصد فراتر نرفته است.
 
این کمیسیون، شرکت های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه را نیازمند پیروی از چارچوب های قانونی کرده که توسط نهادهای قانونگذار مالزی تعیین شده اند. این ایستگاه های رادیویی باید امواج مناسبی که توان پوشش منطقه ای وسیع را دارند و همچنین نگهداری آن ها قابل دسترس است، در نظر گیرند.
 
در حالی که کارشناسان فناوری معتقدند که سطوح تشعشات امواج رادیوئی چالش خاصی برای سلامت محسوب نمی شوند، اما باور دارند که مکان قرارگیری این تجهیزات و نحوه نصب آن ها باید حساسیت های عمومی و زیبایی محل نصب را مورد توجه قرار دهد.
 
نهادهای مسئول در این بخش همچنین در چارچوب های قانونی نصب این گونه تجهیزات، لیستی از انجام اقدامات اولیه تدارک دیده اند که از جمله آن ها این است که از شرکت های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه خواسته شده پیش از نصب ایستگاه های رادیویی جدید با ساکنان اطراف این گونه ایستگاه ها رایزنی شود تا مضر نبودن تشعشعات رادیویی این آنتن ها را  از نظر علمی برای ساکنان توجیه کنند.
 
در این فرایند، مردم می توانند با ارائه دهنده خدمات اپراتور تلفن همراه که قصد نصب تجهیزات رادیویی در یک مکان خاص را دارند نیز جلسات عمومی داشته باشند.
 
تشکیل کمیته ای برای مطالعه تهدید تشعشعات و سلامت عمومی در مالزی
 
موضوع تهدید سلامت توسط تشعشات امواج رادیویی بحث جدیدی نیست و در سال ۱۹۹۶ وزارت بهداشت مالزی با تشکیل کمیته ای به منظور مطالعه سلامت عمومی، مسائل مربوط به فناورهای تلفن همراه را مطرح کرد و نتایج تحقیقاتی که تاکنون انجام شده نشان دهنده نبود مدارک و مستندات قابل اتکا در مورد تاثیرات مضر آنتن های BTS و تشعشعات امواج رادیویی آن ها بر سلامت عمومی افراد است.
 
شرکت های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه و سایر خدمات مشابه که شامل شرکت های بزرگ مالزی و همچنین شرکت های کوچک تر بخش خصوصی می شوند، برای نصب تجهیزات خود از قبیل آنتن های انتقال دهنده امواج رادیویی با شرکت های مختلفی که در این حوزه تخصص دارند وارد مذاکره می شوند.
 
این شرکت ها که متخصص نصب تجهیزات هستند، مقدمات قانونی این کار را انجام می دهند و سپس برای نصب تجهیزات در مکان انتخاب شده، با صاحبان ملک مورد نظر بحث و رایزنی می کنند. کسب رضایت مالکان ساختمان ها، زمین ها و سایر مکان هایی که قرار است این تجهیزات در آنجا نصب شود از جمله چالش های این گونه شرکت ها محسوب می شود.
 
چرا که با وجود اینکه میزان امواج رادیوئی ساطع شده از این گونه تجهیزات به میزانی نیست که سلامت مردم را تهدید کند، اما ساکنان برخی از محلات کوالالامپور در مجموع در ارتباط با ضرردهی اینگونه تجهیزات ترس دارند و علاقمند نیستند این تجهیزات در نزدیکی محل اقامت آنها نصب شود.
 
این در حالی است که بررسی ها و تحقیقات کمیسیون چند رسانه ای مالزی نشان می دهد که علت عمده عدم رضایت و ترس ساکنان این محلات به عدم اطلاعات کافی آن ها در زمینه فناوری، تشعشعات و انواع امواج رادیویی و نحوه عملکرد این آنتن ها برمی گردد.
 
نصب تجهیزات آنتن های BTS در مالزی، پس از کسب مجوزهای دولتی، نیازمند پرداخت ماهیانه حدود دو هزار رینگیت (حدود۵۵۰ دلار) به صاحب ملک است که البته این رقم بستگی به نوع و قدرت تجهیزات نصب شده دارد.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.