اپراتورها

تلفن همراه

February 11, 2016
13:51 پنجشنبه، 22ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76142

تحقق رویای نسل پنجم موبایل در بارسلونا

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنگره جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا اشتیاق برای مشاهده تازه های دنیای فناوری همراه افزایش یافته است.
 
با افزایش تاثیرپذیری دیگر حوزه‌های حرفه ای از فناوری های مخابراتی انتظار می رود امسال خودروهای هوشمند، ربات ها و بازی های واقعیت افزوده هم در کنگره جهانی موبایل حاضر باشند.
 
مهم ترین حادثه این کنگره احتمالا رونمایی از توانمندی های نسل پنجم تلفن همراه خواهد بود. البته این استاندارد هنوز در مراحل اولیه شکل گیری است ولی انتظار می رود تجاری شدن آن تا سال 2020 نهایی شود.
 
مانند همیشه شرکت های مخابراتی ژاپن و کره در زمینه استفاده از استانداردهای یاد شده پیشتاز هستند. SK Telecom  و NTT DoCoMo احتمالا توانمندی های خود در این زمینه را در بارسلونا به نمایش می گذارند. شرکت های بزرگ تراشه ساز مانند کوالکوم و اینتل هم تولیدات خود در این زمینه را به نمایش می گذارند.
 
از جمله دیگر شرکت هایی که قرار است محصولاتی در حوزه فناوری های نسل پنجم تلفن همراه عرضه کنند می توان به اریکسون و TeliaSonera اشاره کرد.
 
سرعت تبادل داده با استفاده از فناوری نسل پنج بسیار سریعتر از فناوری نسل چهارم تلفن همراه بوده و به 30 گیگابیت در ثانیه می رسد و یکی از مزایای مهم آن تاخیرهای اندک در جریان تبادل داده در شبکه های مخابراتی است. هدف نهای در این زمینه رسیدن به زمان تاخیر حداکثر یک میلی ثانیه است. بدین منظور باید شبکه های نسل چهارم تلفن همراه 10 برابر سریعتر از میزان فعلی عمل کنند.
 
خودروهای هوشمند باهوش تر می شوند
 
با کاهش زمان تاخیر تبادل داده در شبکه های مخابراتی نسل پنجم، استفاده از این نوع فناوری ها در خودروهای هوشمند تسهیل می شود. زیرا تصادفات رانندگی در کثری از ثانیه رخ می دهند و لذا انتقال سریع داده های محیطی به خودروها از طریق شبکه های مخابراتی می تواند از وقوع این رخدادهای تلخ جلوگیری کند.
 
امید می رود در سال های آینده خودروها بتوانند داده های مکانی خود را به طور آنی از طریق شبکه های نسل پنجم تلفن همراه به اشتراک بگذارند و از این طریق از سوانح رانندگی جلوگیری شود. اگر چه فعلا از حسگرها برای دریافت اطلاعات ترافیکی و …. در خودروهای هوشمند استفاده می شود، اما استفاده از خدمات نسل پنجم تلفن همراه داده های دقیق تر و به روزتری را در اختیار رانندگان قرار می دهد.
 
نوکیا قصد دارد در کنگره جهانی موبایل خودروهایی را در معرض دید علاقمندان قرار دهد که موقعیت مکانی خود را با استفاده از فناوری نسل پنجم همراه با یکدیگر مبادله می کنند تا از برخورد با هم جلوگیری کنند. البته مشخص نیست این خودروها چه زمانی روانه بازار می شوند.
 
نسل پنجم و واقعیت مجازی
 
برنامه دیگر نوکیا بهره گیری از سرعت بالای خدمات نسل پنجم برای ارتقای هدست های واقعیت مجازی است. اجرای بازی های ویدئویی زنده بر بستر شبکه های مخابراتی از طریق هدست های واقعیت مجازی یک تجربه هیجان انگیز خواهد بود. به عنوان مثال شبکه های نسل پنجم موقعیت و تحرکات دو کاربر یک بازی مبتنی بر هدست واقعیت مجازی را مشخص کرده و می توانند انجام یک بازی ورزشی بین آنها را ممکن کنند. عدم تاخیر در انتقال داده ها شرط اجرای هیجان انگیز چنین بازی هایی است.
 
نسل پنجم و اینترنت اشیا
 
شبکه های نسل پنجم در دنیای اینترنت اشیا هم نقش ایفا می کنند و برقراری ارتباط میان هزاران حسگر و دستگاه های مختلف را به طور مستقیم و با استفاده از سلول های مخابراتی ممکن می کنند. بنابراین از شبکه های مخابراتی دیگر تنها برای برقراری ارتباط میان گوشی های همراه استفاده نمی شود.  
 
به عنوان مثال در آینده می توان از طریق شبکه های مخابراتی پارکومترها و چراغ های راهنمایی و رانندگی را به یکدیگر متصل نمود. برخی ربات های صنعتی هم به همین منظور طراحی شده اند که همگام سازی داده های ذخیره شده در آنها با استفاده از فناوری نسل پنجم ممکن است.
 
انقلاب در پخش ویدیویی
 
یکی از مزایای فناوری های پرسرعت مخابراتی دریافت تصاویر ویدیویی باکیفیت به طور زنده است. این امر به خصوص در زمان برگزاری مسابقات مهم ورزشی اهمیت می یابد. فناوری نسل پنجم دریافت تصاویر زنده ویدیویی از استادیوم های ورزشی را با حداکثر کیفیت و بدون تاخیر و افت محسوس ممکن می کند. همچنین می توان تصاویر مختلفی را از زوایای مختلف با استفاده از دوربین های نصب شده در استادیوم مشاهده و دریافت کرد.
 
تحول در پزشکی از راه دور
 
فناوری نسل پنجم تلفن همراه برای بهبود کیفیت مراقبت های درمانی هم قابل استفاده است. این شبکه های بدون تاخیر می توانند برای انجام اعمال جراحی از راه دور و در زمانی که پزشک نمی تواند بر بالین بیمار حاضر شود به کار گرفته شوند. زیرا انتقال تصاویر ویدیویی از طریق آنها با کیفیت و به طور آنی ممکن است. یک پزشک با حرکات دست خود می تواند ابزار جراحی را هم کنترل کند و کاملا حس کند که در کنار بیمار است. البته به نظر می رسد تا زمان تجهیز اتاق های جراحی و عمل به چنین ابزار و فناوری هایی هنوز حداقل چهارسالی باقیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.