رگولاتوری

February 16, 2016
11:33 سه شنبه، 27ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76210

مروری بر مهمترین برنامه‌های یک ساله وزارت ارتباطات

دولت‌ها و وزارتخانه‌های داخل آن‌ها همواره با آغاز سال جدید، برنامه‌هایی را در جهت راهبرد اهداف سازمانی خود تعیین و معرفی می‌کنند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سکان‌داری محمود واعظی از این قاعده مستثنی نبود و از ابتدای سال 94 که به انتهای آن نزدیک می‌شویم برنامه‌هایی را تدارک دید.
 
محمود واعظی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در سال جاری همواره در برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف به موضوع افزایش پهنای باند اشاره داشت و بعضا با بیان اینکه پهنای باند اینترنت داخلی در ابتدای دولت تدبیر و امید 620 گیگابیت بر ثانیه بوده و به 2400 گیگابیت بر ثانیه رسیده است، از تلاش برای رسیدن به پهنای باند 4000 گیگابیت بر ثانیه خبر می‌داد.
 
در این راستا وی اخیرا در مراسم افتتاحیه پروژه‌های فجر از افزایش 800 گیگابیت بر ثانیه‌ای شبکه انتقال کشور و رسیدن از 2500 به 3300 گیگابیت بر ثانیه خبر داد و افزایش شبکه پهنای باند IP کشور را نیز 1600 گیگابیت بر ثانیه اعلام کرد که به سقف 4000 گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
 
واعظی همچنین در شهریور 94، با اشاره به ظرفیت 116 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت ترانزیت ترافیک بین‌المللی در ابتدای کار دولت تدبیر و امید، از افزایش این رقم به حدود 558 گیگابیت بر ثانیه خبر داد که در حال حاضر این ظرفیت تا 710 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.
 
وزیر ارتباطات اواخر سال 1393 با تاکید بر فراهم شدن زمینه استفاده از توان نخبگان و فعالان دانشگاهی در فرایند تولید محتوا و اپلیکیشن‌های بومی و با اشاره به حمایت‌های دولت یازدهم از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، از قرار دادن اعتبارات مناسب در بودجه سال 1394 برای حمایت از ایجاد کسب و کارهای جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.
 
طبق گفته وی در سال 1393 برای حمایت از کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهش، 90 میلیارد تومان بودجه قرار داده شد و در سال 1394، این بودجه به 120 میلیارد تومان افزایش یافت.
 
وزیر ارتباطات همچنین اوایل سال جاری، با اشاره به حضور دانش‌آموختگان برجسته، بر وعده ایجاد 100 هزار شغل در شبکه ارتباطات توسط این وزارتخانه تا پایان سال صحه گذاشت و شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر، حل مشکلات نخبگان و محققان کشور، بسترسازی برای ادامه فعالیت محققان و تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان را از جمله وظایف مسوولان در راستای حمایت از نیروی انسانی دانست.
 
او با بیان اینکه رتبه محیط کسب و کار ایران در جهان از ۱۵۳ به ۱۳۰ رسیده و ابراز امیدواری کرده است که این رتبه تا پایان سال ۲۰ پله کاهش یابد.
 
واعظی همچنین از دسترسی به خدمات ایترنتی برای روستاهای بالای 30 خانوار تا پایان سال و روستاهای بالای 10 و 20 خانوار تا پایان دولت یازدهم خبر داده و با اعلام اینکه سال گذشته 8000 روستای کشور به اینترنت مجهز شده‌اند، از هدف‌گذاری برای دسترسی 30 هزار روستا تا پایان سال اطلاع داد.
 
سازمان فناوری اطلاعات چه اهدافی را دنبال کرد؟
نصرالله جهانگرد – رییس سازمان فناوری اطلاعات – در اولین ماه از سال 1394، اهداف سال سازمان فناوری اطلاعات را توسعه خدمات مشترک فناوری اطلاعات بین مردم، پنجره واحد خدمات کشوری، ساماندهی مراکز داده دولتی و حمایت از مراکز داده خصوصی، پایش پروژه‌های کلیدی کشور و همکاری برای توسعه خدمات دستگاهی اعلام کرده و مواردی مانند تولید محتوا، خدمات ابری، دولت همراه، دسترسی آزاد به اطلاعات، مهاجرت به IPV6 و اینترنت اشیا را از دیگر خدمات سازمان دانسته بود.
 
وی از سال گذشته، دولت الکترونیکی را از مهم‌ترین اقدامات این سازمان دانست که در سطح ملی تاسیس شده و سال 94 را سال بروز این خدمات اعلام کرد.
 
معاون وزیر ارتباطات در این خصوص اظهار کرده بود: از نظر سرویس‌های اجتماعی نیز ما با هماهنگی دولت و بودجه اختصاص که در این زمینه گذاشته است در سال آینده انتظار داریم برنامه‌های دولت الکترونیک در کلیه دستگاه‌های کشور اجرایی شده و خدمات آن را مردم ببینید.
 
از سوی دیگر از سال 84 و ابتدای راه‌اندازی اینترانت، حدود هزار میلیارد تومان و امسال نیز بودجه‌ای دو هزار میلیارد تومانی به شبکه ملی اطلاعات اختصاص یافته است و جهانگرد این شبکه را شفاف‌ترین برنامه اجرایی سازمان فناوری اطلاعات دانسته بود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرده بود بخش اصلی کار دسترسی مردم به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال انجام می‌شود و طی سال 94 راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات‌ در شهرهای مختلف به تدریج اعلام می‌شود.
 
همچنین جهانگرد سال گذشته ابراز امیدواری کرده بود که تا سال 94 با رعایت ملاحظات امنیتی و فنی هیچ محدودیتی برای سرعت نداشته باشیم و تا پایان سال به اهداف تعریف شده نزدیک شده و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های مربوط به تامین زیرساخت‌ها، حتی تا بالای هشت مگ نیز در اختیار افرادی که نیاز دارند قرار بگیرد.
 
سال گذشته علی اصغر انصاری – معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات – از فراهم شدن زیرساخت فنی مورد نیاز برای پشتیبانی از آدرس‌های عددی نسخه شش و آمادگی زیرساخت فنی برای پشتیبانی از IPV6 از سال آینده خبر داد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این باره معتقد است براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این گذر حدود پنج تا شش سال زمان خواهد برد و می‌گوید: ما نمی‌خواهیم به سازمان‌های مختلف و بخش‌هایی که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطابق با IPV4 را خریداری کرده‌اند فشاری وارد شود، اما هرچه ورود به IPV6 سریع‌تر اتفاق افتد صرفه اقتصادی بیشتری به دنبال خواهد داشت.
 
به گفته جهانگرد، تسهیل شرایط کسب و کار حوزه فاوا برای شرکت‌های جوان و دانش‌بنیان از دیگر محورهای مصوب برای توسعه فاوا در دولت یازدهم محسوب می‌شود.
 
وی همچنین با بیان اینکه تا سال 94 بیشتر نقاط پرترافیک مجهز به اینترنت وای‌فای می‌شود عنوان کرد: کاربران می‌توانند در دانشگاه تا ترمینال‌های بزرگ، میدان‌های بزرگ، معابر بزرگ و عمومی به راحتی با هر ابزاری که وای‌فای دارد به اینترنت وصل شوند.
 
برنامه‌های زیرساختی سال 94
به گفته محمود خسروی- مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت- در خرداد ماه سال 1393 پروژه‌ای به نام ضربت طراحی و با اجرای آن، ظرفیت پهنای باند اینترنت دو برابر ظرفیتی شد که از زمان تاسیس شرکت ارتباطات زیرساخت تا آن زمان واگذار شده بود. پروژه تدبیر نیز که در انتهای سال 1392 کلید زده شده بود در سال 1393 دستاوردهای قابل توجهی داشت.
 
همچنین در تیر ماه سال جاری، پروژه تلاش برای افزایش ظرفیت IP کشور تا 1200 گیگابیت بر ثانیه افتتاح شد و خسروی از ایجاد 128 ایستگاه برای نصب تجهیزات پروژه تلاش و تحت پوشش درآمدن 100 شهر در قالب این طرح خبر داد.
 
در ادامه طراحی این پروژه‌ها در راستای افزایش ظرفیت پهنای باند، در بهمن ماه سال جاری، پروژه فجر که شامل سه پروژه بزرگ زیرساختی با عنوان‌های تلاش (2) و تجمیع (1) و (2) بود با هدف توسعه پهنای باند شبکه زیرساخت در کشور اجرا شد.
 
بنا به گفته خسروی با به انجام رسیدن پروژه تلاش که در ادامه مجموعه‌ای از پروژه‌های بزرگ ارتباطی کشور با عنوان توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت اجرا می‌شود، ظرفیت پهنای باند داخل کشور در حوزه انتقال از 2500 به 3300 گیگابیت بر ثانیه ارتقاء می‌یابد و زیرساخت لازم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات توسط متخصصان داخلی به شکل واقعی و موثر فراهم می‌شود.
 
همچنین با اجرایی شدن پروژه‌های تجمیع (1) و (2) در لایه دیتا به عنوان سومین لایه زیرساختی، ‌ظرفیت‌های ارتباطی برای اجرای پرشتاب سایر طرح‌های توسعه‌ای در این عرصه فراهم شده و ظرفیت بستری شبکه دیتای کشور تا پنج برابر افزایش می‌یابد.
 
همچنین بنا به اظهارات خسروی، پهنای باند بین‌المللی در ابتدای کار دولت 72 گیگابیت بر ثانیه بوده که هم اکنون به 307 گیگابیت بر ثانیه رسیده است و وی در مراسم افتتاح پروژه‌های فجر وعده افزایش 100 گیگابیت بر ثانیه ای این ظرفیت را تا پایان سال داد.
 
سیاست‌های وزارتخانه در جهت تکمیل برنامه‌های توسعه
برات قنبری – معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات محور اصلی برنامه سال 94 وزارت را گسترش پهن باند در کشور دانسته و همچنین گفته بود: یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت برای سال بعد طرح «توازن منطقه‌ای، کاهش شکاف اطلاعات و دیجیتالی بین مناطق و استان‌های کشور» با اعتباری بالغ بر 650 میلیارد تومان است.
 
بنا به گفته وی، سیاست‌های این وزارتخانه به گونه‌ای است که تکمیل زیرساخت ها، تدوین برنامه ششم توسعه و تدوین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، ساماندهی نظام آماری، سند رونق فضای کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.
 
همچنین ارتباط‌رسانی به روستاها، برگزاری انتخابات الکترونیکی، صیانت اجتماعی و فرهنگی درباره فناوری اطلاعات، توسعه کاربردها و نهضت تولید محتوا، انجام سرمایه گذاری مناسب برای توسعه و تکمیل زیربناهای فنی و مکانی از دیگر اولویتهای وزارت ارتباطات در سال پایانی برنامه پنجم توسعه به شمار می‌رود.
 
علی‌اصغر عمیدیان – رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات – مهمترین برنامه‌های سال گذشته این سازمان را طرح‌هایی مانند رومینگ ملی، ارتقای پروانه اپراتورهای همراه به نسل های سوم و چهارم، ساماندهی وضعیت تعرفه‌ای خدمات ارتباطی دانسته بود.
 
وی توسعه بخش رومینگ، نظارت برخط بر فعالیت‌های اپراتوری و گسترش مطالعات مقررات‌گذاری در شبکه نسل پنجم را از برنامه‌های سال 94 دانست و از طراحی چند پروژه در راستای گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خبر داد و گفت:‌ در سال 1394 صدور پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP)، صدور پروانه اپراتورهای مجازی موبایل (MVNO)، صدور پروانه‌های مراکز تماس، برگزاری مزایده و اعطای پروانه اپراتور دوم پست و همچنین صدور مجوز استفاده از شبکه‌های دسترسی ثابت مبتنی بر LTE از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود.
 
این موارد بخشی از برنامه‌هایی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش برای سال 94 ترتیب داده‌اند، بنابراین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال باید شاهد به انجام رسیدن آنها و آمادگی برای برنامه‌های اجرایی سال آینده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.