تلفن همراه

پیام خطای ٥٣، دوست یا دشمن آیفون ٦

منبع: روزنامه شرق
خشم و اعتراض کاربران آیفون از «خطای ٥٣» که پس از به‌روزرسانی نرم‌افزار اپل به ازکارافتادن آیفون٦ منجر می‌شود، درحال افزایش است. اگر آیفون٦ به وسیله شخص ثالث تعمیر شده باشد، خطای ٥٣ پیغامی است که گوشی شما را محکوم به نابودی و کاملا بی‌ارزش می‌کند. این درحالی است که برای این اتفاق نه هشدار و نه راه‌حلی وجود دارد. بااین‌حال، تاکنون بسیاری از کاربران این ورژن از آیفون، دررابطه‌با خطای ٥٣ گزارش‌های متعددی ارائه کرده‌اند.
 
هزاران کاربر آیفون٦ مدعی شده‌اند گوشی‌هایشان به‌دلیل اینکه آخرین سیستم‌عامل اپل تشخیص داده که تعمیر گوشی از سوی تکنسینی غیر از نمایندگان اپل انجام گرفته، به‌طور دائمی از کار افتاده و تقریبا بی‌ارزش شده است. جالب است بدانید افراد نسبتا کمی خارج از دنیای فناوری، از مشکل به‌اصطلاح «خطای ٥٣» آگاه‌اند، ولی شما فقط زمانی از آن آگاه خواهید شد که برایتان اتفاق افتد. براساس نظر یک متخصص «این خطا گوشی شما را از بین‌ می‌برد».
 
شرکت اپل مدعی است خطای ٥٣ به‌منظور محافظت امنیت مشتریان ایجاد شده است. این مشکل فقط زمانی به‌چشم می‌آید که آخرین نرم‌افزار اپل آیفون نصب شده باشد. گرچه ممکن است گوشی برای هفته‌ها یا ماه‌ها پس از تعمیر یا خرابی، به‌خوبی کار کرده باشد، پس از نصب، تعداد فزاینده‌ای از مردم با ترس و وحشت شاهد بدون‌استفاده‌شدن گوشی‌گران‌قیمت (با هزینه‌ای بالای ٥٠٠ پوند) بودند. همچنین همه عکس‌ها و اطلاعات موجود در آن از بین‌ رفته و بازگشت‌ناپذیر خواهد بود.
 
کارشناسان فناوری می‌گویند: اپل همه‌چیز را درباره این مشکل می‌داند؛ ولی هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی‌ای به کاربران درباره بی‌مصرف‌شدن گوشی‌ها نکرده است. حال این سوال مطرح می‌شود چگونه یک شرکت به‌عمد، محصول خود را با یک آپگرید و بدون هشدار به مشتریان بی‌مصرف می‌کند؟ آنتونیو اولموس که عکاس آزاد است و خودش را معتاد محصولات اپل معرفی می‌کند، می‌گوید: «همه چیز غیرعادی است. چگونه یک شرکت به‌عمد، محصول خود را با یک به‌روزرسانی و بدون هشدار به مشتریان بی‌مصرف می‌کند؟ این درحالی است که در خارج از کشورهای بزرگ صنعتی، تعداد فروشگاه‌های اپل کم و دور از هم است و تلفن‌های آسیب‌دیده فقط ازطریق تعمیر اشخاص ثالث می‌توانند دوباره به کار بیفتند». او می‌گوید: «من حتی مطمئن نیستم گروه‌های دیگر (شخص ثالث) بدانند این یک مشکل بالقوه است».
 
آیفون قوانین را نقض می‌کند
آیا اقدام اپل، که به‌نظر می‌رسد برای بیرون‌انداختن تعمیرکاران مستقل از بازار طراحی شده باشد، ناقض قوانین رقابت است؟ به‌عنوان مثال، تولید‌کنندگان خودرو، مجاز نیستند خریداران خودروهای خود را به استفاده از خدمات خود مجبور کنند. در بریتانیا اپل برای تعمیر دکمه home «خانه» در آیفون ٦، ٢٣٦ پوند دریافت می‌کند، درحالی‌که تعمیرکنندگان مستقل فقط بخشی از این مبلغ را دریافت می‌کنند. کیلی وینز، کارشناس فناوری، به «Guardian Money» می‌گوید: این یک مسئله مهم است. «خطای ٥٣» در وب‌سایت ما _ وب‌سایت iFixit_ تابه‌حال بیش از صد و ٨٣‌ هزار بازدید داشته است که نشان از یک مشکل بزرگ برای کاربران اپل دارد. مشکل زمانی رخ می‌دهد که تعمیرکننده دکمه خانه «home» یا کابل را عوض می‌کند. پس از ارتقای نرم‌افزار، تلفن برای اطمینان از استفاده اجزای اصلی آن را چک می‌کند و اگر این‌گونه نباشد، به‌سادگی تلفن را قفل می‌کند.
 
هیچ هشدار و هیچ راهی برای به‌کارانداختن دوباره آن وجود ندارد. او ادامه می‌دهد: «معلوم نیست آیا این یک حرکت عمدی برای مجبورکردن افراد به استفاده از تعمیرکاران اپل برای تعمیر تلفن‌های آسیب‌دیده، است یا نه». درهرحال، نظر اپل این است که نمی‌خواهد اشخاص ثالث به تعمیر محصولات آن بپردازند. آنچه اپل باید انجام دهد، این است که به مشتریان خود اجازه دهد پس از تعمیر تلفن خود، آن را دوباره کالیبره کنند.
 
هیچ‌کس درباره آن نمی‌داند
 درهمین‌حال، وب‌سایت دیلی دات Daily dot مقاله‌ای از مایک وینر با عنوان «خطای ٥٣ آیفون شما را خواهد کشت و هیچ‌کس درباره آن نمی‌داند» در صدر اخبار خود قرار داده است. کیلی وینز می‌گوید: «فقط زمانی که اعتراضی بزرگ درباره این مشکل وجود داشته باشد، اپل کاری انجام خواهد داد». درهمین‌حال، در یک مقاله از روبن اسپارزا _ که در ماه نوامبر از سوی iCracked، مرکز خدمات تعمیر تلفن، منتشر شده_ آمده است: «هنگامی‌که برای اطلاعات بیشتر درباره این خطا اصرار کردیم، تعداد بسیار کمی از کارمندان اپل توانستند توضیحی ارائه دهند. هیچ قسمت تعویض‌پذیری، راه‌حل نرم‌افزاری و راهی برای دسترسی به حافظه گوشی وجود نداشت؛ راه‌حل یک آیفون جدید بود.
 
او ادامه می‌دهد: «اگرچه، هنوز برای ما راز بسیار بزرگی است، ما درحال‌حاضر می‌دانیم که خطای ٥٣ نتیجه یک مشکل سخت‌افزاری در جایی در مونتاژ دکمه خانه home است». سخنگوی اپل به مانی «money» می‌گوید: «ما از اطلاعات اثر انگشت با استفاده از روش امنیتی «منطقه امن» secure enclave، که منحصرا برای سنسور لمسی ID جفت شده، محافظت می‌کنیم. هنگامی‌که آیفون از سوی یک ارائه‌دهنده مجاز خدمات اپل یا فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل برای تغییرات سنسور لمسی ID سرویس می‌شود، جفت‌شدن آن دوباره تأیید می‌شود و بدین نحو، اطمینان حاصل می‌شود که دستگاه و ویژگی‌های iOS مربوط به ID لمسی در امان مانده است. بدون این جفت‌شدنِ منحصربه‌فرد، یک سنسور لمسی ID مخرب می‌تواند جایگزین شده و درنتیجه به منطقه امن دسترسی ایجاد کند.
 
هنگامی‌که iOS تشخیص دهد جفت‌شدن انجام نگرفته، ID لمسی، ازجمله پرداخت اپل (Apple pay)، غیرفعال شده تا دستگاه ایمن بماند. اگر یک مشتری با خطای بازگشت‌ناپذیر ٥٣ مواجه شود، توصیه می‌کنیم با پشتیبانی اپل تماس گیرد».

​​