بازی

فناوری اطلاعات

February 17, 2016
20:38 چهارشنبه، 28ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76229

مسئول مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات: بازی‌های رایانه‌ای تبدیل به رسانه شده است

مسئول مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات گفت: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند ابزاری برای ارتقا و فرهنگ‌سازی به شمار آیند و ورود دانشگاه به این عرصه از نگاه حاکمیت از کارهای مدبرانه به شمار می رود.
 
داوود کریم زادگان در نخستین کنفرانس ملی "بازی‌های رایانه‌ای: فرصت‌ها و چالش‌ها" که صبح امروز (چهارشنبه) در تالار دانشگاه اصفهان آغاز شد، اظهار کرد: حیطه فعالیت‌های کشور را به سه دسته کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم می‌کنند؛ در حالی که کشاورزی دارای ارزش افزوده 10.5 درصد و میزان اشتغال 17.5 درصد است. حوزه صنعت نیز دارای ارزش افزوده 40 درصد و میزان اشتغال 34.5 درصد و حوزه خدمات در دو بخش ارزش افزوده و اشتغال دارای رقم 50 درصد است. اما اهمیت بازی‌های رایانه‌ای از آن رو است که بخشی از آن به حوزه صنعت تعلق دارد، ولی عمدتاً با حیطه خدمات مرتبط است.
 
وی افزود: در دهه‌های 1940 و 1950 ثقل صنعت معطوف به حوزه تولید بود و دو بخش دیگر صنعت یعنی نوآوری و فروش و بازاریابی سهم کمتری داشت. از دهه 1970 وضعیت کاملاً بر عکس شد یعنی تلاش عمده در دو بخش نوآوری و فروش دیده شد. بنابراین امروز در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نمی‌بایست همت خود را کاملاً متوجه بخش تولید کنیم.
 
مسئول مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات گفت: امروز بازی‌های رایانه‌ای فراتر از سرگرمی تبدیل به رسانه شده و در نتیجه بازی‌های رایانه‌ای با خود مؤلفه های بسیاری به همراه آورده‌اند.
 
کریم زادگان افزود: اگر نگرش صحیحی بر بازی‌های رایانه‌ای داشته باشیم، می‌توان ابزاری برای ارتقا و فرهنگ‌سازی داشت و ورود دانشگاه به این عرصه از نگاه حاکمیت از کارهای مدبرانه به شمار می‌آید.
 
بازی‌ دارای بعد فرهنگی است
همچنین امیر رحیمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: یکی از حوزه‌هایی که در زندگی پرسرعت امروز نقش دارد، رسانه است؛ حوزه‌ای که سن و سال نمی‌شناسد.
 
وی تصریح کرد: رسالت دانشگاهیان رشد خردگرایی در جامعه است، از این رو تاکید بیشتر ما در حوزه بازی‌های رایانه‌ای مباحث محتوایی است؛ زیرا بازی‌ها علاوه بر جنبه سرگرمی دارای بعد فرهنگی نیز هستند. پس ضروری است که تولید این بازی‌ها مطابق با نیازهای کشور هدف‌گذاری شود تا در بینش، اخلاق و کردار جامعه تأثیر مثبت داشته باشند.
 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان افزود: دانشگاه‌ها در حیطه سیاست‌گذاری می‌توانند کمک کنند و تاکید ما بر تداوم این همایش در سال‌های آینده است.
 
ارایه 100 مقاله
همچنین جواد راستی، دبیر اجرایی کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: امروز در عرصه فناوری اطلاعات، بازی‌های رایانه‌ای عرصه‌ای جذاب و درآمدزا به شمار می‌آید، اما در ایران در زمینه آموزش و پژوهش بازی‌های رایانه‌ای که ورای تولید قرار دارد، کار چندانی نشده است.
 
وی اظهار کرد: در خصوص ورود دانشگاه به عرصه‌ای که نگاه‌ها عمدتاً معطوف به بعد سرگرمی آن است، این مطلب قابل توجه است که بخشی از موضوع بازی‌های رایانه به حیطه فرهنگ مرتبط است. همچنین بازی‌های رایانه‌ای در سایر ابعاد یعنی در زمینه‌های آموزشی، درمانی، تبلیغاتی نیز تأثیرگذار است.
 
دبیر اجرایی کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای اضافه کرد: دانشگاه اصفهان با دارا بودن رشته‌های متعدد در دو زمینه فنی و انسانی از دانشگاه‌های جامع به حساب می‌آید که می‌تواند کمک شایانی در این عرصه داشته باشد.
 
راستی تصریح کرد: این کنفرانس دارای چند رویداد جانبی از جمله نمایشگاه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای در ارگ جهان‌نما است که تا 30 بهمن ادامه دارد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برگزاری لیگ بازی‌های رایانه‌ای که در دهه فجر انجام شد.
 
وی در خصوص تعداد مقالات این کنفرانس گفت: 140 مقاله به این کنفرانس رسید که پس از داوری 100 مقاله پذیرش و به صورت شفاهی یا به شکل پوستر ارایه خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.