اپلیکیشن

تلفن همراه

February 18, 2016
17:43 پنجشنبه، 29ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76248

معرفی کاربردهای علمی تلگرام/ نامشخص بودن میزان استفاده علمی از تلگرام

سرگرد پریرخ نریمان، با اشاره به بیش از 20 میلیون کاربر فعال در تلگرام گفت: آمار دقیقی در مورد استفاده علمی از تلگرام وجود ندارد و بسیاری از کاربران نمی‌دانند فعالیت‌هایشان جرم محسوب می‌شود.
 
در سخنرانی علمی «معرفی کاربردهای علمی شبکه‌های اجتماعی: تلگرام، ریسرچ‌گیت و انجمن» ضمن معرفی کاربردها و قابلیت‌های شبکه های اجتماعی علمی، آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی به صورت عمومی صورت گرفت.
 
در ابتدای این سخنرانی مرتضی نبی‌میبدی دانشجوی، دکترای مدیریت فناوری اطلاعات ایرانداک با معرفی شبکه‌های اجتماعی گفت: شبکه‌های اجتماعی باعث حرکت به سمت وب اجتماعی شده و در بعد حرفه ای  پژوهشگران می‌توانند با هم تعامل داشته و بعد علمی به اجتماعشان بدهند.
 
وی در ادامه توضیح داد که تلگرام چگونه می تواند به ایجاد یک اجتماع مجازی برای پژوهشگران کمک کند.
 
وی افزود: تلگرام گروه محور است و استادان و دانشجویان می‌توانند اقدام به ایجاد گروه علمی کنند و بر اساس قوانین علمی که گروه تعریف می‌کند به سمت اهداف علمی پیش ‌روند.
 
وی ادامه داد: در گروه‌های علمی اخبار روز همایشها و دیدگاه‌های استادان و صاحب‌نظران منتشر شده و پیشنهاد و درخواست کار و پرسش و پاسخ انجام می‌شود.
 
نبی گفت: آموزش مبحث دیگری است که از طریق گروه‌ها انجام می‌شود که پشتیبانی تلگرام از انواع فایل در این زمینه موثر بوده است.
 
دانشجوی دکتری ایرانداک تصریح کرد: در کانالهای تخصصی تلگرام نیز امکان ارتباط با گروه وسیعی از افراد وجود دارد اما امکان تبادل اطلاعات به صورت متقابل وجود ندارد.
 
وی در ادامه به معرفی شبکه ریسرچ گیت پرداخت و گفت: ریسرچ گیت شبکه تخصصی است که برای پژوهشگران ایجاد شده است و هدفش همکاری با دوست و همکار پژوهشی در دنیاست و مهارت‌ها و توانمندی‌های پژوهشگر را معرفی می‌کند.
 
نبی با اشاره به امکان افزودن آثار منتشر شده و حتی منتشر نشدۀ در شبکه ریسرچ گیت گفت: آمار تولیدات پژوهشگر در نمودار نمایش داده می‌شود و با امتیازی که به افراد داده می‌شود امکان ارزیابی فرد فراهم می‌شود.
 
سپس میترا شمسی، مدیر دفتر تحقیق و توسعه ایرانداک به معرفی شبکه اجتماعی انجمن پرداخت و گفت:‌ این شبکه از سال 1389 توسط ایرانداک راه‌اندازی شده و حدود 16 هزار عضو دارد که از اعضای جامعه علمی کشور هستند.
 
وی از ویژگی های انجمن، اتصال قوی به پایگاه اطلاعاتی گنج را عنوان کرد و گفت: انجمن این امکان را به اعضا می‌دهد که حوزه های مورد علاقه خود را مشخص کند و مدارک مرتبط از گنج برایشان فراخوانی شود.
 
در ادامه این سخنرانی، سرگرد نریمان، کارشناس ارشد مرکز تحقیقات کاربردی پلیس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به معرفی پلیس فتا پرداخت و گفت: در فضای تلگرام افزون بر مزیت‌ها ناامنی‌هایی برای کاربران وجود دارد.
 
وی گفت:‌ کاربران تلگرام از همه اقشار هستند و ما با تشکیل کلاس‌های آموزشی اقدام به آگاهی دادن به مردم به ویژه دانش‌آموزان می‌کنیم.
 
وی با اشاره به پرونده های موجود در پلیس فتا گفت: باید ببینیم چند درصد استفاده از تلگرام علمی است؟ آماری در این زمینه وجود ندارد اما آنچه که ما می‌بینیم خیلی پایین است.
 
نریمان با اشاره به افزایش چشمگیر پرونده تخلفات گفت: روزانه بیش از 150 پرونده در پلیس فتا داریم که نشان می‌دهد وقوع جرایم در این حیطه محدود به سن خاصی نیست.
 
وی تصریح کرد: ما 20 میلیون کاربر فعال در تلگرام داریم و متاسفانه خیلی  از کاربران نمی‌دانند کارهایی که می‌کنند جرم است.
 
در پایان سخنرانی، به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.
 
این سخنرانی در روز دوشنبه، 26 بهمن 1394 از ساعت 11 تا 12:30 در تالار سخن پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.