February 21, 2016
21:04 یکشنبه، 2ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76268

در گفتگوی فرهنگی مطرح شد: انسان تنها زندگی اجتماعی خود را در فضای مجازی بازنمایی می کند

برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع«اینیستاگرام و وارونگی فرهنگی» با حضور ابوذر منتظر قائم و سیدمحمدرضا اصنافی کارشناس فضای مجازی و آل داوود پژوهشگر فضای مجازی روی آنتن رادیو گفتگو رفت.


در ابتدای برنامه ابوذر منتظر قائم در خصوص چالش های فرهنگی اینیستاگرام گفت: ما همیشه چند بِرند را با تکنولوژی اشتباه می گیریم. امسال اینیستاگرام اصلا تکنولوژی نیستند بلکه محصول های فناوری هستند؛ وگرنه به اشتراک گذاشتن تصویر و رفتارهای شبکه ای یک سابقه قدیمی در کشورمان دارد.


وی افزود: اولین پایه فرهنگی مخرب، فرهنگ خودنمایی در اینیستاگرام پایه است. وقتی فرد یک اکانت باز می کند، به تدریج شروع خود را با اطرافش مقایسه می کند و در اوج به مرحله ای می رسد که لحظه به لحظه زندگی خود را منتشر می کند.


منتظر قائم عنوان کرد: باید از خود بپرسیم چگونه سرویسی مثل اینیستاگرام که با استقبال رو به رو می شود را یک شرکت دیگر با سرمایه ده ها میلیارد دلار خریداری می کند و این نگران کننده است. این امکانات رایگان هستند اما مسأله این است که برابر این امکانات آزاد، اطلاعات خود را ارائه می کنید. برخی می گویند ما وارد بحث های جاسوسی می شویم و کاربران عادی می گویند اطلاعات ما چه تأثیری در اطلاعات دشمن دارد؟…
این کارشناس فضای مجازی افزود: برای توضیح مثال می زنم. سال 82 روزنامه ای تیتر زد که 80 درصد مردم موافق رابطه با آمریکا هستند و همان زمان قوه قضاییه با ضابطان خود با دو جریان در خصوص مسأله نظرسنجی رو به رو شد؛ یک جریان مربوط به جعلی بودن و نظرسازی، بود.


منتظرقائم ادامه داد: یک جریان هم مربوط به وزارت امور خارجه آمریکا بود که می خواست بداند چهره آمریکا در نظرسنجی ها واقعا از جریان های مخالف چیست؟…بنابراین براساس دو موسسه نظرسنجی گالوپ و زاگبی، وزارت خارجه آمریکا تشنه شنیدن حقیقت بود. نظرسنجی در موسسه پی آر سی در امارات ظریف ترین دیدگاه های مردم جمع آوری شد که به عنوان جاسوسی با آنها برخورد شد.


وی توضیح داد: دانستن گرایش های مردم ارزش دارد و هرچه این حیطه گسترده تر باشد، شناخت ما نسبت به این مجموعه گسترده تر می شود. اهمیت اصلی ابزارهایی مانند اینیستاگرام این است که محیط جمع آوری مهندسی اجتماعی هستند که در پاره ای از موارد جریانسازی اجتماعی ایجاد می کنند.  

در ادامه اصنافی در خصوص شبکه های اجتماعی مانند اینیستاگرام گفت: یکی از کارکردهای اینیستاگرام خودنمایی و مصداق آن عکس سلفی است. اینکه انسان خود را در مرکزیت قرار داده و نمایش دهد، نوعی فردگرایی و اومانیسم است. ما یک انسان جمع زیست را در محیط اجتماعی تنها کردیم و در روز مجبور است چندین ساعت کار کند و ارتباط چندانی با اطراف ندارد.


وی افزود: انسان تنها شده برای رهایی از تنهایی مجبور است زندگی جمعی خود را در این فضای مجازی بازنمایی کند. تلاش برای زندگی آنلاین را تلاش قابل تقدیر بشر برای رهایی از تنهایی می دانم.


این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه از طرفی فضای مجازی، سبک زندگی را هدف قرار می دهد، افزود: اگر کسی بخواهد سبک زندگی انقلاب را گسترش دهد نباید این فضا را بکوبد بلکه باید در این فضا با حفظ ارزش های خانواده و…. حضور داشته باشد. به عنوان مثال اگر زن مسلمانی از غذای خانوادگی و سفره آرایی خود چیزی منتشر کنند نشان دهنده سبک زندگی است. تسلط بر این فضا نیازمند سواد رسانه ای است.


در ادامه آل داوود گفت: از زمانی که اصطلاح شبکه های اجتماعی را به کار بردند، ما را فریب دادند. غیرممکن است که در شبکه اجتماعی اینیستاگرام باشیم اما آسیب نبینیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.