اپراتورها

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

February 23, 2016
8:55 سه شنبه، 4ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76292

درخواست خودروسازان و بانک‌ها برای MVNO/ ایران خودرو رقیب همراه اول می‌شود؟

اپراتورهای مجازی گونه‌ای از اپراتورها هستند که عملا امکانات فیزیکی شبکه برای ارسال مکالمات، پیامک‌ها و داده‌ها را نداشته و از این حیث ملزم به انعقاد قرارداد با یک اپراتور موبایل هستند؛ خودروسازان و تمامی بانک‌ها به این شیوه کسب‌وکار علاقه‌مند هستند.
 
اصول حاکم بر پروانه‌ اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه در اسفندماه سال گذشته توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.
 
اپراتورهای مجازی تلفن همراه عملا امکانات فیزیکی شبکه برای ارسال مکالمات، پیامک‌ها و داده‌ها را ندارند و از این حیث ملزم به انعقاد قرارداد با یک اپراتور موبایل (MNO) هستند تا امکانات فیزیکی برای ارسال محتواهای مذکور را به صورت عمده خریداری کرده و با نشان تجاری خود اقدام به فروش آن در بازار خرد کنند.
 
اپراتورهای مجازی در دنیا شامل دو نوع Light و Full هستند و همانطور که از اسم آنها بر می‌آید مدل "لایت" نیازمند زیرساخت خاصی نیست و می‌تواند از زیرساخت‌های سوییچینگ و HLR اپراتورهای تلفن همراه استفاده کند.
 
برخلاف مدل لایت، نوع دیگر که به "فول" شهرت دارد باید شبکه و Core را طراحی و ایجاد کند.
 
در عمل اگر Full MVNO را معادل اپراتور مجازی نوع اول و Light MVNO را معادل اپراتور مجازی نوع دوم در نظر بگیریم، باید گفت که اپراتور نوع اول غیر از شبکه دسترسی، تمامی قسمت‌های دیگر شبکه را می‌تواند داشته باشد در حالیکه اپراتور نوع دوم، نه تنها در بخش دسترسی بلکه در سایر بخش‌ها نیز صاحب شبکه نیست.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با گذشت حدودا یک سال، سرانجام موافقت‌نامه اصولی خود را در زمینه ارائه خدمات این حوزه به شرکت‌های های‌وب، شاتل، کنسرسیوم شرکت خدمات انفورماتیک و صبانت، کنسرسیوم تجارت الکترونیک پارسیان و کنسرسیوم سامان اعطاء کرد.
 
سال گذشته فراخوان مربوط به دریافت مجوز فعالیت در حوزه MVNO منتشر و طی آن 51 متقاضی برای دریافت پروانه اعلام آمادگی کردند که از این تعداد، 11 متقاضی شرایط دریافت پروانه را نداشتند و از این فرآیند حذف شدند.
 
از میان 40 متقاضی باقیمانده به 18 شرکتی که تمام شرایط لازم را دارا بودند اعلام شد که ضمانت‌نامه‌های لازم را ارائه کنند که تنها شرکت‌های مذکور موفق به ارائه ضمانت‌نامه شدند و موافقت‌نامه اصولی را دریافت کردند.
 
طبق اظهارات رگولاتوری، برای 12 متقاضی دیگر نیز در صورت ارائه ضمانت‌نامه موافقت اصولی صادر خواهد شد. 22 متقاضی باقیمانده نیز تا پایان بهمن فرصت دارند مدارک خود را تکمیل کنند که در صورت احراز شرایط، در مورد اعطای موافقت‌نامه به آنان نیز اقدام خواهد شد.
 
دریافت‌کنندگان موافقت‌نامه اصولی مطابق مصوبه کمیسیون شش ماه فرصت دارند که با اپراتورهای میزبان (اپراتورهای تلفن همراه) برای استفاده از شبکه دسترسی آنها به توافق برسند و در صورت توافق، پروانه برای آنها صادر خواهد شد و پس از آن می‌توانند به ارائه خدمات بپردازند.
 
بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که در نیمه اول سال 95 صدور پروانه و در نیمه دوم سال 95 آغاز سرویس‌دهی MVNO ها را داشته باشیم.
 
نکته جالب توجه در این است که از میان 40 متقاضی دریافت موافقت‌نامه اصولی، شرکت‌هایی وجود دارند که به نمایندگی از کمپانی‌های خودروساز داخلی مانند سایپا و ایرانخودرو هستند؛ این موضوع نشان‌دهنده جایگاه ارزنده ارتباطات موبایلی در پیشبرد اهداف یک کسب‌وکار است.
 
البته قطعیت ارائه موافقت‌نامه به شرکت‌های تحت حمایت این دو کمپانی هنوز مشخص نیست و ملاک، اکتساب شاخص‌های مورد نظر رگولاتوری و ارائه ضمانت‌نامه‌های مالی است.
 
حضور خودروسازان در کنار تمامی بانک‌های کشور برای دریافت پروانه MVNO نشان از جذابیت ارائه خدمات موبایلی برای کسب‌وکارهای مختلف دارد.
 
اپراتور MVNO از لحاظ سیم‌کارت اپراتوری مثل دیگر اپراتورهاست لذا مردم می‌توانند علاوه بر سیم‌کارت‌های معمول، سیم‌کارت MVNO هم داشته باشند.
 
به هر حال مشترک حق انتخاب دارد که صرفاً از سیم‌کارت اپراتور MVNO استفاده کند یا سیم‌کارت‌های چند اپراتور را داشته باشد.
 
الزامی نیست اپراتور MVNO خدمات صوت و دیتا ارائه کند، ولی اگر اپراتوری سبد سرویس‌های قابل ارائه‌اش کاستی داشته باشد شانس کمتری برای جذب مشتری دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.