اپراتورها

تلفن همراه

February 27, 2016
14:27 شنبه، 8ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76404

جونیپر: سود اپراتورهای موبایل کاهش یافته و مکالمات نامحدود راهی برای جبران هزینه‌هاست

گزارش جدید گروه جونیپر می‌گوید با توجه به آنکه خرج‌‌کرد سالانه‌ بهره‌برداران تلفن‌ همراه از ۸۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است، هزینه‌های شماری از پیشتازان این حوزه اگر دست به اقدام اصلاحی نزنند در پایان دهه‌ جاری میلادی از درآمدشان بیشتر می‌شود.
 
ثابت شدن درآمدها به همراه جهش هزینه‌های گذرکرد (traffic) داده نهایتا موجب می‌شود قابلیت تداوم بهره‌برداری از شبکه به خطر افتد.
 
این گزارش که تحلیلی از وضعیت 12 بهره‌بردار بین‌المللی است، حاشیه‌ سود طی سه سال 6.4 درصد کاهش یافته و حاشیه‌ سود پنج بهره‌بردار مورد بررسی هر سال طی این بازه‌ زمانی افت داشته است.
 
در ضمن حاشیه سود شماری از بهره‌برداران بزرگ هم‌اکنون یک‌رقمی شده است. با توجه به آنکه در حال حاضر هزینه‌ها سالی 1.5 تا 2 درصد افزایش می‌یابد در دراز مدت نیز وضعیت ناپایدار است.
 
همچنین طبق این گزارش اگر بهینه‌سازی شبکه گسترده‌تر نشود، وضعیت در شماری از بازارهای رو به توسعه بحرانی می‌شود. برای مثال با توجه به آنکه رواج اینترنت همراه در شبه‌ قاره‌ هند در حال جهش است، هزینه‌های خدمات داده‌ای بهره‌برداران این منطقه اگر شبکه‌هایشان را بهینه‌سازی نکنند طی سه سال آینده 45 میلیارد دلار از درآمدهای خدمات داده‌ای‌شان بیشتر می‌شود.
 
البته در این گزارش از موفقیت‌هایی هم سخن رفته است؛ بخصوص در ایالات متحده که بهره‌بردارانی چون ورایزن و AT&T با معرفی طرح‌های داده‌ای اشتراکی جلوی روند کاهش حاشیه‌ سود را گرفته‌اند؛ به‌ طوری که درآمد خدمات بی‌سیم ورایزن با آنکه این شرکت در بازاری اشباع کار می‌کند به میزان بیشتر از هفت درصد در حال افزایش است.
 
بیش از 14 میلیون خانوار نیز اکنون مشترک طرح‌های اشتراکی‌ AT&T هستند.
 
با توجه به آنکه خدمات تلفن اینترنتی و پیامک درآمد خدمات هسته را به‌خطر انداخته است، تاکید ایالات متحده بر عنصر داده روش درستی است.
 
این نکته به‌ویژه در محیطی که به‌طور فزاینده در حال گذار به نسل 4 است صحت دارد.
 
قطعا در چنین شرایطی برای جبران کاهش درآمدهای خدمات هسته، طرح‌های تشویقی از سوی اپراتورها مانند مکالمات نامحدود درون شبکه یا امکان ارسال پیامک به میزان بی‌نهایت در ماه در نظر گرفته می‌شود اما در کشور ما به منظور بحث‌های ضدرقابتی مخالفت می‌شود.
 
زمانیکه رویکرد مشترکان موبایل به سمت دیتا و خدمات داده‌ای می‌رود، اپراتورها ناگزیر از ارائه خدمات تشویقی با دایره‌ای وسیع هستند زیرا این کار حداقل مانع افت شدید درآمدهایشان می‌شود و از طرفی رضایت مشترکان موبایل که به نوعی تضمین درآمدهای دولت است را به ارمغان می‌آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.