فناوری اطلاعات

February 27, 2016
16:35 شنبه، 8ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76408

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد: بومی سازی ۲۰ فناوری کلیدی سامانه‌های فضایی

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از بومی سازی حداقل ۲۰ فناوری کلیدی سامانه‌های فضایی به عنوان برنامه های مدنظر این پژوهشگاه برای سال آینده خبر داد.
 
حسن حدادپور با اشاره به برنامه های در دست انجام برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه در بخش فضا، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی مدار GSO و ساخت و پرتاب دو ماهواره مخابراتی سنجشی عملیاتی، اقدام خواهد کرد.
 
وی استفاده از فضا را به منظور خدمت‌رسانی به جامعه یکی از مشخصه‌های توسعه یافتگی کشورها دانست و افزود: نتایج کاربردی حوزه فضا در ابعاد مختلف مخابراتی،‌ ارتباطی، پایش زمین، هواشناسی، نقشه‌برداری و موقعیت‌یابی مورد نیاز جوامع است.
 
حدادپور با اشاره به اثرات فناوری‌های فضایی در فعالیتهای صنعتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورها ادامه داد: نگاهی به آمار درآمدهای حاصل از فعالیتهای فضایی نشان دهنده اهمیت این صنایع است، به گونه‌ای که درآمد جهانی از صنایع ماهواره‌ای در سال ۲۰۱۴ برابر ۲۰۳ میلیارد دلار ارزیابی می شود.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه، اعداد و ارقام اعلام شده نشان می‌دهد که توانمندی فضایی یک دارایی لوکس نیست و امکان چشم‌پوشی از آن وجود ندارد، یادآور شد: از این رو دارا بودن فناوری فضایی موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان و تقویت کننده اقتدار ملی و آفریننده رفاه برای جامعه است.
 
وی با تاکید بر اینکه بخش ICT به ویژه بخش فضایی کشور به عنوان بخش‌ مهم و اساسی، سهم عمده و مسئولیت بزرگی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: هدفگذاری انجام شده در توسعه‌ کشور، متعلق به تمام بخش‌ها بوده و تمامی مسئولان و متخصصان کشور باید در یک بسیج همگانی تمامی تلاش و توانمندی خود را به کار بندند تا رشد اقتصادی میانگین ۸ درصد سالانه برنامه ششم توسعه محقق شود.
 
حدادپور اصل درون‌زا و برو‌نگرا بودن را یکی از اصول مبنایی سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌ ششم توسعه ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به این امر باید مسؤولان بخش فضایی نیز توجه اصلی خود را معطوف به توسعه و بومی سازی فناوری فضایی کرده و در این راستا باید از فرصت‌های بین‌المللی فراهم شده در شرایط پسا تحریم حداکثر استفاده شود.
 
سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به نقش این پژوهشگاه در توسعه فناوری‌های فضایی خاطرنشان کرد: از جمله می‌توان به طراحی و ساخت ماهواره SRI، تکمیل و راه‌اندازی فاز اول آزمایشگاه سیستمی فضایی، طراحی، ساخت و پرتاب کاوشگر پیشگام و پژوهش، طراحی و ساخت ماکاپ سفینه سرنشین‌دار و نیز طراحی و ساخت مدل مهندسی ماهواره‌ مخابراتی ناهید ۱ اشاره کرد.
 
وی در مورد برنامه‌های آتی این پژوهشگاه گفت: این پژوهشگاه بنا دارد تا با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیتهای بین‌المللی در چارچوب برنامه ششم توسعه و در راستای توسعه پرشتاب و پایدار کشور، برخی از اهداف کلیدی را محقق کند. در این راستا طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی در مدار GSO و طراحی، ساخت و پرتاب دو ماهواره مخابراتی سنجشی عملیاتی، در دستور کار قرار دارد.
 
حدادپور گفت: علاوه بر آن در زمینه اجرای فاز دوم آزمایشگاه سیستمی فضا اقدام خواهد شد. همچنین توسعه و به کارگیری فناوری استفاده از سکوهای استراتوسفری، طراحی و توسعه پایگاه فضایی بین‌المللی چابهار و توسعه و بومی سازی حداقل ۲۰ فناوری کلیدی سامانه‌های فضایی برای سال آینده در دستور کار قرار دارد.
 
سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران اضافه کرد: این پژوهشگاه‌ همچنین انجام پروژ‌ه‌های فناورانه مورد درخواست سایر بخش‌ها مانند بومی‌سازی سامانه‌های رادار هواشناسی و زیرساخت‌های مرتبط با مرزبانی الکترونیکی را در برنامه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.