امنیت

فناوری اطلاعات

March 5, 2016
19:55 شنبه، 15ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76473

پرکاربردترین سایت توزیع لینوکس هک شد

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای از هک شدن پرکاربردترین سایت توزیع نرم افزار متن باز لینوکس – Linux Mint – خبر داد.
Linux Mint یکی از مشهورترین سایتهای توزیع لینوکس در دنیا است اما به تازگی، نسخه ISO آن با یک نسخه حاوی backdoor جایگزین شده است.
 
مرکز ماهر اعلام کرد: اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که در تاریخ ۲۰ فوریه سال جاری میلادی توزیع Mint را دانلود و نصب کرده اید، در حقیقت از یک توزیع آلوده در حال استفاده هستید.
 
چرا که در تاریخ ۲۰ فوریه یک گروه ناشناس از هکرها به سایت Linux Mint حمله کرده و لینک دانلود مربوط به توزیع Mint را با لینکی که به یکی از سرورهای خودشان اشاره می کند و حاوی یک نسخه ISO حاوی backdoor است، به نام Linux Mint ۱۷.۳ Cinnamon Edition جایگزین کردند.
 
به گفته تیم Linux Mint این حمله فقط یکی از نسخه های این توزیع را به نام Linux Mint ۱۷.۳ Cinnamon Edition آلوده کرده است. ضمن اینکه تنها دانلودهایی که در تاریخ ۲۰ فوریه انجام شده است، آلوده شده اند.
 
هکرها با استفاده از دسترسی به سرورهای زیرساخت Mint و پس از آن با دسترسی به سرور www-data توانسته اند یک shell از آن در اختیار گیرند. پس از آن هکرها با دستکاری صفحه دانلود مربوط به Linux Mint و جایگزینی آن با یک سرور FTP آلوده موجود در کشور بلغارستان (با آدرس ۵.۱۰۴.۱۷۵.۲۱۲) اقدام به جایگزینی لینک دانلود این توزیع لینوکس کرده اند.
 
این توزیع آلوده علاوه بر دارا بودن تمام ویژگی های توزیع های عادی Linux Mint، حاوی یک backdoor با نام Tsunami است که این امکان را به حمله کننده می دهد که از طریق سرورهای IRC (Internet Relay Chat) به سیستم قربانی دسترسی داشته باشد.
 
Tsunami یکی از تروجان های نام آشنای مربوط به لینوکس است که در واقع یک IRC bot ساده بوده و برای حملات DDOS از آن استفاده می شود.
 
البته تیم مدیریتی Linux Mint با شناسایی این حمله و پاک کردن لینک آلوده موجود، از آلوده شدن تعداد بیشتری از کاربران جلوگیری کرده است. بری این کار تیم Linux Mint تمامی دامنه‌های linuxmint.com را به صورت آفلاین درآورده و عملیات لازم را انجام داده است.
 
همچنین این گروه هکری با سرقت کل دیتابیس سایت Linux Mint اقدام به فروش آن به قیمت ۸۵ دلار کرده اند. گفته می شود که این گروه هکری یک تیم نه چندان حرفه ای بوده که توانسته با استفاده از بدافزارها و ابزارهای آماده اقدام به انجام این حمله کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.