اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 6, 2016
10:11 یکشنبه، 16ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76479

اتصال 20 میلیارد دستگاه به اینترنت/ تجهیز 90 درصد خودروها به اینترنت

در حال حاضر در سطح دنیا 20 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت وجود دارد که می‌توان گفت این رقم هفت برابر جمعیت کره زمین است.
 
اولین همایش خدمات دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیاء صبح امروز از سوی اپراتور دوم ارتباطی کشور در سالن همایش‌های کتابخانه ملی آغاز به کار کرد.
 
طبق اطلاعات ارائه شده در بخش آغازین این همایش در حال حاضر بیش از 20 میلیارد دستگاه در سراسر دنیا به اینترنت متصل است که بخش قالب آن را رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند تشکیل می‌دهند. با این وجود برای اتصالات شکل‌های مختلفی در نظر گرفته شده و آنچه از آن تحت عنوان اینترنت اشیاء یاد می‌شود، شرایطی ایجاد می‌کند که در بحث‌های مختلف مانند مراکز تجهیزات درمانی، لوازم خانگی، لوازم امنیتی و سایر بخش‌ها از این فناوری بهره گرفت که در این زمینه ایران نیز می‌تواند به ویژه در خصوص صنعت نفت به این تکنولوژی مجهز شود.
 
طبق آمارهای ارائه شده تا سال 2008 میلادی تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت از جمعیت کل جهان بیشتر بوده و حال پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 تعداد دستگاه‌های هوشمند به بالغ بر 50 میلیارد دستگاه برسد.
 
همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در این میان فروش محصولات هوشمند از فروش بازار تبلت، کامپیوتر و گوشی موبایل پیشی خواهد گرفت. همچنین ارزیابی‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که در شرایطی که تا سال 2012 تنها 10 درصد خودروها مجهز به اینترنت بوده‌اند این رقم تا سال 2020 به 90 درصد خودروها افزایش پیدا می‌کند.
 
بر این اساس پیش‌بینی شده است که تا سال 2020 درآمدهای مربوط به خدمات ماشین به ماشین و اینترنت اشیاء در بخش ابزار به 36 میلیارد دلار، در بخش لوازم الکترونیک به 445 میلیارد دلار، سلامت 69 میلیارد دلار و اتومبیل به 202 میلیارد دلار برسد.
 
محمد فرجود – مدیر کل راهکارهای سازمانی ایرانسل – نیز در این همایش به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص برنامه‌های اپراتور دوم در این زمینه پرداخت و گفت: در حال حاضر شرکت ایرانسل تلاش دارد به ارائه‌ی خدمات مناسب به بخش خصوصی و دولتی اقدام کند.
 
مدیر کل راهکارهای سازمانی ایرانسل همچنین یادآور شد: شاید بیشترین تاثیر این بخش بر روی صنعت باشد، چرا که موج جدید ایجاد شده تنها یک موج فناورانه نیست و کسب‌وکارها را هم در بر می‌گیرد و اگر صنایع و کسب‌وکارها خود را برای مواجهه با آن آماده نکرده باشند ممکن است تمام سرمایه آنها از دست برود.
 
وی متذکر شد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی چند سال آینده اینترنت اشیاء (IOT) حدود 36 درصد بر روی صنایع تاثیر خواهد داشت.
 
همایش خدمات دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیاء تا بعد از ظهر امروز ادامه خواهد داشت و اخبار دیگر آن متعاقبا مخابره خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.