فناوری اطلاعات

March 11, 2016
15:16 جمعه، 21ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76559

خرید ۲ ماهواره مخابراتی و سنجشی به ارزش ۱۸۰۰ میلیارد تومان

خرید و بهره‌برداری دو ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور در دستور برنامه‌های وزارت ارتباطات با اعتبار ۱۸ هزار میلیارد ریالی قرار گرفت.
 
وزارت ارتباطات در نظر دارد تا در چشم‌انداز پنج ساله آتی رقمی بالغ بر 18 هزار میلیارد ریال صرف خرید و بهره‌برداری دو ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور کند.
 
طبق برنامه پیش‌بینی شده این وزارتخانه، نیمی از منابع مالی مورد نیاز برای تحقق این امر از محل درآمدهای عمومی طی پنج سال تأمین می‌شود و نیمی دیگر از محل منابع مالی خارجی نظیر فاینانس خارجی و صکوک ارزی جبران خواهد شد.
 
این وزارتخانه در نظر داشت تا طی سال‌های 95 تا 99 به ترتیب 1350، 1530، 1800، 2070 و 2250 میلیارد ریال در این بخش هزینه کند تا اینکه با وجود تلاش‌های دولت برای دریافت مصوبه برنامه ششم توسعه، این لایحه به ‌دلیل تعارض جدی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و اسناد بالادستی از جمله اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی جمعیت از جانب نمایندگان مجلس تصویب نشد.
 
لذا مجلس با تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه، لایحه برنامه ششم را از دستور کار خارج کرد.
 
علی‌رغم گفتمان‌سازی و تصویب قوانین بالادستی متعدد طی 9 سال گذشته در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در خلال بررسی لایحه برنامه ششم در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشخص شد نگاه توسعه‌گرا و غیربومی در این برنامه به ‌شکل افراطی گنجانده شده است.
 
اولین بار طی 70 سال گذشته است که یک برنامه توسعه حتی واجد شرایط اصلاح نیز شناخته نشد و یکسره از جانب قوه مقننه مردود اعلام شد.
 
با این حال امکان تغییر و تحولاتی در شاخص‌های ریز و کلان این برنامه جهت ارائه مجدد به مجلس وجود دارد و امکان تغییر در بخش برنامه‌های ICT نیز هست.
 
با اینکه در بخش خرید و بهره‌برداری دو ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور تأمین 9000 میلیارد ریال منابع مالی خارجی نیز دیده شده بود اما باید منتظر ماند و دید رقم‌های در نظر گرفته شده، از سال آینده خارج از برنامه ششم توسعه اختصاص می‌یابد یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.