امینت

تلفن همراه

March 18, 2016
12:38 جمعه، 28ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76654

حتی تیم کوک هم معتقد است که شاید اپل مجبور به ساخت یک «سیستم عامل نظارتی» شود

به نظر نمی رسد به این زودی ها جنگ لفظی مابین اپل و اف بی آی بر سر استخراج اطلاعات از «آیفون سن برناردینو» فروکش کند. بار دیگر بالاترین مقام در این شرکت، یعنی تیم کوک وادار به واکنش شده است.
 
بر اساس صحبت های او، با روند فعلی هیچ بعید نیست روزی برسد که دولت شرکت های تکنولوژیک را وادار به تولید نرم افزارهایی برای جاسوسی از کاربرانشان بکند. او این صحبت ها را با مجله تایمز مطرح کرده و می افزاید:
 
«به طور ساده، روندی که دولت با استفاده از اختیارات قانون “Writs Act” در پیش گرفته می تواند ما را مجبور به انجام کارهایی کند که در اثر آن میلیون ها نفر در معرض آسیب قرار بگیرند. بعد ممکن است شما از خود بپرسید، اگر وقوع چنین چیزی ممکن باشد، دیگر چه اتفاقاتی محتمل خواهد بود؟ ممکن است در جلسه بعدی سنا بگویند که خب، ما اصلاً به یک “سیستم عامل نظارتی” نیاز داریم. شاید الزامات قانونی، این اختیار را به آنها بدهد که بدون اطلاع، دوربین مک شما را روشن کنند.»
 
این اولین بار نیست که تیم کوک با چنین لحن شدیدی به دولتمردان و قانونگذاران در بحث حفظ حریم شخصی کاربران می تازد. او ماه قبل هم در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود: «چیزی که دولت از ما می خواهد تولید نرم افزاری است که هیچ فرقی با سرطان ندارد.»
 
از دیدگاه مدیرعامل اپل، قانون “All Writs Act” که حدود ۲۰۰ سال پیش به تصویب رسیده است در شرایط فعلی کارآمدی خود را از دست داده است و ممکن در برخی موارد به آشکار کردن اطلاعات افرادی منجر شود که هیچ دخالتی در اقدامات تروریستی نداشته اند.
 
البته از آن طرف، وزارت دادگستری نیز ساکت ننشسته و در بیانیه ای مقاومت اپل را «استراتژی بازاریابی» خوانده است و تهدید کرده در صورت ادامه این وضع ممکن است تمام کدهای منبع سیستم عامل اپل را در اختیار بگیرد، کدهایی که به نوعی دارایی و سرمایه اصلی اهالی کوپرتینو محسوب می شوند.
 
باید دید نتیجه این مجادلات در صحنه عمل به کجا خواهد انجامید. اپل و اف بی آی قرار است در هفته آینده در دادگاه فدرال کالیفرنیا با یکدیگر سرشاخ شوند. این می تواند سرآغاز یک دعوای حقوقی چند ساله باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.