تبلت

تلفن همراه

گوشی

March 20, 2016
10:48 یکشنبه، 1ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76657

موبایلها و تبلتهای محبوب در بازار دیجیتال/ رونق گجتهای پوشیدنی

حال و هوای بازارهای دیجیتال در آستانه عید نوروز، نشان می دهد که دیگر خریدهای نوروزی به لباس و اثاثیه منزل ختم نمی شود و ایرانیها برای تغییر در سال نو به دنبال خرید کالاهای دیجیتال هم هستند.
 
نگاهی به گوشه و کنار بازارهای دیجیتال در پایتخت، از شور و هیجان مردم برای خرید جدیدترین کالاهای دیجیتالی حکایت دارد و با وجودی که به گفته فعالان بازار، هنوز هم کاربران منتظر کاهش قیمت پس از جریانات سیاسی و رفع تحریم ها هستند اما این موضوع باعث نشده تا بازار کالاهای دیجیتالی سوت و کور و بی رونق باشد.
 
فعالان بازار دیجیتال معتقدند که در آستانه عید نوروز و در ماه پایانی سال، همچنان گوشی‌های موبایل بیشترین سهم تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند. براساس آمار وزارت ارتباطات بالغ بر ۲۵ میلیون گوشی هوشمند در دست ایرانیها است و به دلیل باب شدن ابزارهای جدید ارتباطی مانند پیام رسانهای موبایلی نیز روز به روز براین آمار افزوده می شود.
 
همچنین در حالی که در مقطعی بازار لپ تاپها به دلیل عرضه تبلت، کم سو شده بود اما شواهد نشان می دهد که کاربران متوجه تفاوت این دو کالا با یکدیگر شده اند و قبول دارند که تبلت کارآیی لپ تاپ را نخواهد داشت. به همین دلیل علاوه بر تقاضا برای خرید تبلت، بازار لپ تاپ هم بی رونق نیست. در همین حال گجتهای پوشیدنی هم نقش پررنگی در بازار دارند و کاربران موبایل استقبال خوبی از ساعت هوشمند و دستبندهای سلامتی دارند. در بازار کالاهای دیجیتال، نقش تلویزیون های هوشمند برای حرکت خریداران به سمت بازار، بسیار مشهود است.
 
گوشی های نسل چهارمی حرف اول را می زنند
 
بازار گوشی های موبایل مانند تمامی مواقع سال پررونق و هیچانی است. مدلهای مختلف از برندهای متفاوت گوشی ها در ویترین های مغازه ها باعث سردرگمی خریداران می شود. اما با این وجود مشخص است که اغلب خریداران قبل از ورود به بازارهای موبایل، گشتی اینترنتی در بازارهای آنلاین داشته اند و با داشتن اطلاعات کافی راهی بازار برای خرید شده اند. با این حال بازهم پیشنهادات فروشندگان در خرید بی تاثیر نیست و بسیاری از خریداران به پیشنهاد فروشنده برای خرید توجه دارند.
 
در بازار خرید موبایل تمایل به سمت گوشی های هوشمند است و به ندرت خریدارانی پیدا می شوند که به دنبال گوشی معمولی باشند. در این بازار رقابت بر سر گوشی های نسل سوم (۳G ) و چهارم (۴G) است و همچنین برای اغلب خریداران کیفیت دوربین گوشی مهم است. به همین دلیل علاوه بر گوشی های در رده بالا و به قولی پرچمدار که خریداران خاص خود را دارند گوشی های میان رده و ارزان قیمت (در رده قیمت یک میلیون تومان) با تقاضای خوبی همراه هستند.
 
در بازار پرچمداران گوشی های هوشمند آیفون ۶s پرفروش است. جدیدترین و آخرین مدل گوشی اپل اگرچه از نظر ابعاد و وزن، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نسل قبل خود است، اما به لطف دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و پردازنده قوی، مورد استقبال خوبی از سوی دوستداران آیفون واقع شده و همچنان در بازار خوب می فروشد. این مدل، دارای رقیبانی همچون گلکسی S۶، اکسپریا Z۵ و ال جی G۴ است. این گوشی های اندرویدی نیز پرچمداران بازار اسمارت فونها محسوب می شوند.
 
در بین بازار گوشی های میان رده‌ و میان قیمت‌، شانس با کمپانی های چینی است . در این بازار برند هوواوی و آیفون چینی که با نام شیائومی به تازگی وارد بازار شده از اقبال خوبی برخوردار هستند. در این بازار، گوشی های نسل چهارمی ارزان قیمت هم با استقبال خوبی مواجه شده اند که اغلب دو سیم کارته هستند و قیمتی کمتر از ۸۰۰ هزار تومان دارند. از آن جمله می توان به گوشی آنر ۴X هوواوی با نمایشگر ۵.۵ اینچی و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اشاره کرد. در رده محصولات این برند، مدل شات ایکس هم خوب می فروشد.
 
در بین گوشی های نسل چهارمی ارزان قیمت دو سیم کارته می توان به گلکسی J۲ و سری گلکسی A سامسونگ با توجه به تفاوت در طراحی و مناسب بودن قیمت نیز اشاره کرد. از خانواده اچ تی سی نیز تقریبا می توان گفت خریداران دیزایر ۶۲۶ را ترجیح می دهند که این گوشی هم دو سیم کارته است و هم از نمایشگر ۵ اینچی بهره می برد. اچ تی سی وان E۹ هم از دیگر مدلهای پرطرفدار بازار موبایل است.
 
در خانواده ارزان قیمتهای نوکیا لومیا ۶۴۰XL با صفحه نمایش ۵.۷ اینچی از جمله گوشیهای ویندوزفون محسوب می شود که طرفدار دارد. از جمله مدلهای برند سونی نیز اکسپریا ام ۴ آکوا از دیگر گوشی های دو سیم کارته محسوب می شود که محبوب است.
 
رقابت ۱۰ اینچی ها و ۸ اینچی ها در بازار تبلت
 
بازار تبلتها اگرچه به اندازه بازار موبایل داغ نیست اما شکی نیست که تبلت‌ها با ابعاد بزرگ صفحه نمایش خود قصد دارند برخی نیاز‌های مشخص و مبتنی بر اپلیکیشن‌ها را برطرف کنند. به همین دلیل خریداران این کالا، دلیل انتخاب و خرید یک تبلت را با توجه به سهولت در حمل و نقل، خواندن کتاب، تماشای فیلم، وب‌گردی و امثال این موارد اعلام می کنند. در بازار تبلتها رقابت میان تبلتهای ۱۰ اینچی با ۸ اینچی و ۷ اینچی دیده می شود. از دیگر ویژگیهایی که به غیر از قیمت و وزن تبلت از سوی خریداران مورد توجه قرار دارد قابلیت نصب سیم کارت و امکان مکالمه است.
 
در این بازار تبلتهای زیر ۷۰۰ هزار تومان بیشتر برای انجام کارهای معمولی و روزانه پیشنهاد داده می شود و در محدوده قیمت ۷۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومان، گزینه های مناسبی از سامسونگ و لنوو تا ایسوس و ال جی برای تماشای فیلم و وب‌گردی با رزولوشن بالای تصاویر دیده می شود.
 
در بازار پرفروشهای تبلت، تبلت ۱۰ اینچی لنوو که با نام یوگا ۲ شناخته می شود، با امکان اضافه‌کردن کیبورد یا قرارگیری در حالت افقی و روی پایه، پرفروش است. همچنین مدل زن پد ZenPad New ۲۱ از کمپانی ایسوس که ۸ اینچی است و قابلیت نصب سیم کارت ۴G را دارد گزینه مناسبتری برای کاربران محسوب می شود. از کمپانی ایسوس مدلهای ترنسفورمربوک مانندT۱۰۰TAL LTE که بزرگتر از ۱۰ اینچ است و قابلیت پشتیبانی از سیم کارت را دارد نیز در رده پرفروشها است.
 
گلکسی تب A سامسونگ که ۹.۷ اینچی است و از نسل چهارم موبایل پشتیبانی می کند نیز گزینه پرفروشی است که در کنار قلم دیجیتال از اندروید ۵ آب نبات چوبی بهره می برد. در بین تبلتهای کوچکتر هووای مدیاپد ایکس ۱ که ۷ اینچی است خوب می فروشد. این تبلت قابلیت مکالمه و نصب سیم کارت را دارد. در رده برند شیائومی نیز در بازار تبلت مدل می‌پد با صفحه‌نمایش ۷.۹ اینچ و سیستم عامل اندروید ۵.۱ پرفروش است. این تبلت دوربینی ۸ مگاپیکسلی دارد. در میان تبلتهای پرطرفدارجی پد ۸ اینچی ال جی انتخاب خوبی برای کاربرانی است که قصد خرید تبلت ارزان قیمت و با قابلیت نصب سیم کارت را دارند.
 
بازگشت پرشکوه لپ‌تاپ ها به بازار 
 
با وجودی که برای مدتی تبلت‌ها به بازار لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی حمله بردند، اما کاربران خیلی زود متوجه شدند که تبلت‌ها نمی‌توانند جایگاه لپ‌تاپ را پر کنند و هنوز بسیاری از افراد برای کار‌هایی با بهره‌وری بالاتر و قدرت بیشتر سخت‌افزاری، لپ‌تاپ خریداری می‌کنند.
 
پس از این بازگشت باشکوه به بازار، تقاضای متفاوتی از سوی خریداران برای لپ تاپها با کاربری های متفاوتی از جمله اقتصادی یا دانشجویی، لپ‌تاپ‌های لمسی، گیمینگ، مالتی‌مدیا و اولترابوک‌‌‌ها دیده می شود. در بازار خرید سال نو، برند‌های زیادی از جمله اپل، لنوو، دل، اچ‌پی، ایسر و ایسوس در تلاش برای دراختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار هستند و با وجودی که لپ تاپها یکی از کالاهایی هستند که با کاهش قیمت طی ماههای اخیر همراه بوده اند، بازار پررونقی دارند.
 
جدال در میان برندهای لپ تاپ بیشتر برای قیمتهای ۲.۵ میلیون تا ۳.۵ میلیون تومانی است که معمولا دارای پردازنده‌های Core i اینتل هستند. چرا که اغلب کاربران برای انجام کارهای خود نمی‌خواهند لپ‌تاپی ضعیف داشته باشند و از طرفی بودجه‌ زیادی هم برای هزینه کردن ندارند. به همین دلیل ترجیح می دهند لپ‌تاپ‌های Core i۵ تا Core i۷ را خریدارای کنند. از سوی دیگر لپ‌تاپ‌های مجهز به نمایشگر ۱۵.۶ اینچی که معمولا بدنه‌ای بزرگ‌تر از لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی دارند مورد توجه خریداران قرار دارد. البته کاربران نیم نگاهی نیز به وزن دستگاه و ضخامت آن دارند و ترجیح می دهند دستگاه سبک تری را انتخاب کنند.
 
جنبه مهم دیگر خرید یک لپ‌تاپ قطعا میزان نگه‌داری و طول عمر باتری آن است و در نهایت طراحی کیبورد و میزان ظرفیت حافظه ذخیره سازی اطلاعات نیز برای خریداران در درجه اهمیت قرار دارد. تمامی این ویژگیها سبب شده است که در بازار لپ تاپها مدل Aspire V۱۵ Nitro VN۷-۵۹۱G-۷۰RT  ایسر از سوی فعالان بازار پیشنهاد شود. محصولات سری V ایسر جزء بهترین مدل‌های این برند هستند که از طراحی زیبا و امکانات جالبی بهره می‌برند. مدل INSPIRON ۵۵۵۸ کمپانی دل نیز در این مشخصات می گنجد و با رنگ بندی مختلف مورد استقبال واقع شده است.
 
در میان پرفروشهای برند ایسوس نیز پیشنهاد K۵۵۰JX پیشنهاد خوبی است که مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. این گزینه به لطف پردازنده اصلی و گرافیکی قدرتمند برای کاربران گیم گزینه مناسبی محسوب می شود. درمیان پرفروشهای برند لنوو نیز برتری با Ideapad Z۵۱۷۰ است. در میان برند اچ پی اقبال باENVY ۱۵-k۲۱۱ne است که دارای مشخصاتی همچون ضخامت و وزن کم است.
 
در بازار پرفروشها، مک‌بوک ایر MJVE۲ مورد علاقه طرفداران اپل است که از طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و با توجه به مشخصات سری ایر، از نظر وزنی بسیار سبک بوده و قابلیت حمل و نقل ساده‌ای دارد و تمام الومینیوم است.
 
محبوبیت ساعتهای هوشمند در میان گجتهای پوشیدنی 
 
بازار گجتهای پوشیدنی در ایران مانند اغلب کشورها در ساعت هوشمند و دست بندهای سلامتی خلاصه می شود. دنیای ابزارهای پوشیدنی به ویژه ساعت‌های هوشمند و دست‌بندهای سلامتی در سال‌های اخیر با سرعتی باور نکردنی رشد کرده و به همین دلیل کمپانی‌های بزرگی چون اپل، سامسونگ، ایسوس، موتورولا، هوواوی، سونی، مایکروسافت، ال‌جی، شیائومی و نایکی تا شرکت‌های گمنام چینی به این صنعت روی آورده‌اند. حتی برندهایی چون سواچ نیز با آگاهی از وضعیت بازار نوظهور ساعت‌های هوشمند، تلاش کرده‌اند با همکاری کمپانی‌های فناوری، محصولات کلاسیک خود را در قالب مدل‌های هوشمند عرضه کنند.
 
اگرچه در ایران همچنان ساعت هوشمند با توجه به قیمت خود یک کالای لوکس به شمار می‌رود اما افزایش تمایل کاربران به سمت خرید این کالا در بازار کاملا محسوس است. در این بازار علاوه بر ویژگیهایی چون بلوتوث، محافظ نمایشگر، قابلیت سفارشی‌سازی، قابلیت ضدآب، امکان بروزرسانی و گارانتی معتبر که اغلب ساعتها از آن برخوردار هستند، رقابت بر سر ساعتهایی است که تمامی سیستم عاملهای روز گوشی های موبایل را پشتیبانی کند و از ظاهری جذاب هم برخوردار باشد.
 
در این بازار اپل واچ ، مانند همه جای دنیا ساعت هوشمند پرطرفدار است که در چند مدل اپل‌واچ، اپل‌واچ اسپورت و اپل‌واچ ادیشن عرضه شده و تفاوت آن در جنس بدنه‌ و بند آنها است. این ساعت‌ها در دو اندازه ۳۸ میلیمتر برای خانم‌ها و ۴۲ میلیمتر برای آقایان با نمایشگر مربع ارائه شده‌ و از استقبال خوبی برخوردار است.
 
گیر اس ۲ سامسونگ از دیگر ساعتهای هوشمند پرطرفدار است که در دو نسخه با بندهای چرمی و پلاستیکی در بازار وجود دارد و یک مدل دیگر از این برند نیز قابلیت اتصال سیم کارت را دارد. ساعتهای هوشمند سامسونگ دارای صفحه گرد است. واچ اربین ال‌جی نیز یکی از زیباترین ساعتهای هوشمند پرفروش بازار است و در واقع اولین مدلی محسوب می شود از شبکه LTE پشتیبانی می کند. این ساعت هم صفحه گرد است و علاوه بر نسخه‌ چرمی دارای مدلی با بند فلزی است.
 
از جمله مدلهای پرتقاضا در بازار ساعتهای هوشمند می توان به موتو ۳۶۰ موتورولا که به تازگی وارد بازار ایران شده اشاره کرد. هوواوی واچ نیز ساعتی زیبا و خوش ساخت با طراحی کلاسیک است که با هر دو سیستم عامل اندروید و IOS سازگار است و خوب می فروشد. در بازار اسمارت واچ ها، نسل سوم ساعت هوشمند سونی – اسمارت‌واچ ۳ – با داشتن قابلیت ضد آب بودن خوب می فروشد. زن واچ ایسوس – ZenWatch – نیز به دلیل قیمت مناسب گزینه خوبی برای خریداران به حساب می آید.
 
تلویزیون های هوشمند از قافله عقب نماندند
 
اهمیت تلویزیون به عنوان یک سرگرمی بزرگ به حدی است که با هوشمند شدن وسایل زندگی، شاهد هوشمندشدن این وسیله ارتباطی نیز هستیم. گشتی در بازار لوازم دیجیتال نشان می دهد که تلویزیونها نیز از قافله دیجیتالی و هوشمند شدن عقب نمانده و دارای سیستم عامل ها و امکانات بسیاری علاوه بر تغییر ظاهری هستند. در این بازار علاوه بر امکاناتی چون کیفیت در تماشای فیلم، سریال، مسابقات ورزشی و بازی کردن با تلویزیون، این دستگاه ها با داشتن سیستم عامل از یک پخش‌کننده‌ ساده خارج شده و ابعاد دیگری به زندگی مردم داده اند.
 
در بازار فروش تلویزیونهای هوشمند شب عید، رقابت میان کمپانی های معروف کره ای ال جی و سامسونگ مشهود است و خریداران اغلب درصدد خرید تلویزیونی هستند که با پشتیبانی از تمامی امکانات، قیمت مناسبتر و کیفیت تصویر خوبی داشته باشد. در این بازار ویژگیهای مشترکی برای مدلهای پرفروش سامسونگ و ال جی می توان متصور شد و خریداران در درجه اول، بر خرید با قیمت مناسب تاکید دارند.
 
دربازار پرفروشها طبق اعلام فعالان این بازار ال ای دی هوشمند خمیده سامسونگ مدل ۴۸JUC۷۹۲۰ که ۴۸ اینچی است با توجه به کیفیت تصویر و ابعاد آن پرفروش است. این مدل دارای گیرنده‌ دیجیتال داخلی و سه درگاه USB برای اتصال هارد اکسترنال یا حافظه‌ است. قابلیت اتصال به Wi-Fi از دیگر ویژگیهایی است که امکان جستجو در اینترنت با تلویزیون را برای کاربر فراهم می کند. همچنین تلویزیون ال ای دی هوشمند ال جی مدل LF۶۳۰۰۰GI که ۴۳ اینچی است و دارای رابط هوشمند و کیفیت تصویر Full HD با صفحه تخت، از فروش خوبی برخوردار است. در این بازار تلویزیون ال ای دی هوشمند سامسونگ مدل ۴۰J۶۹۵۰ در سایز ۴۰ اینچ نیز خوب می فروشد.
 
البته در رنج قیمت یک میلیون تومان نیز تلویزیون ال ای دی ایکس ویژن مدل XS۴۰۲۰ در سایز ۴۰ اینچ از جمله تلویزیونهایی است که از سوی فعالان بازار به خریداران پیشنهاد می شود. این تلویزیون در کنار تصویر پذیرفتنی Full HD ، دارای ماشین زمان است که باعث می شود کاربر، برنامه‌های موردعلاقه اش را از دست ندهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.