تبلت

تلفن همراه

March 26, 2016
12:09 شنبه، 7ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76721

آیپد پروی جدید آمده تا جایگزین کامپیوتر ویندوزی قدیمی‌تان شود

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، آیپد پرو ۹٫۷ اینچی، دوازدهمین آیپد معرفی‌شده اپل از ابتدا (سال ۲۰۱۰ میلادی) تاکنون است. به‌طورکلی این تبلت، ویژگی‌های خود را از دو تبلت دیگر این شرکت به ارث برده است. آیپد پرو جدید ازنظر طراحی، اندازه و وزن بسیار شبیه به آیپد ایر ۲ است و به گفته‌ی شرکت اپل، این تبلت از محبوب‌ترین اندازه نمایشگر آیپدها یعنی ۹٫۷ اینچ بهره می‌برد. اما ازلحاظ قدرت سخت‌افزاری و لوازم جانبی، آیپد پروی جدید یک سر و گردن برتر از ایر ۲ است و باید آن را هم پای آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی بدانیم. این در حالی است که پرو ۱۲٫۹ از پرو ۹٫۷ اندکی قدرتمندتر و سریع‌تر است.
 
اکنون آیپدها متنوع‌تر از همیشه هستند و در سه اندازه‌ی ۷٫۹، ۹٫۷ و ۱۲٫۹ اینچ و با قیمت ۲۶۹ تا ۱۲۲۹ دلار به فروش می‌رسند. صرف‌نظر از نوع و اندازه‌ی آیپدی که انتخاب می‌کنید، آیپدها، جزو بهترین تبلت‌های بازار هستند. اما یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات شرکت اهل کوپرتینو در یک سال گذشته آن است که باوجود آن‌که توانسته‌اند تنوع و تعدد آیپدهای خود را افرایش دهند، اما همچنان با مشکل کاهش فروش دست‌وپنجه نرم می‌کنند. فروش آیپدها نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که اگر بخواهیم به‌تنهایی و بدون انجام هیچ مقایسه‌ای، نگاهی به فروش آیپدها بیندازیم، درمیابیم که فروش آن‌ها هرگز بد نبوده است. همچنین آمارها گواه بر آن دارند که فروش آیپدها در مقطعی بیشتر از سرفیس‌های مایکروسافت بوده است.
 
حالا بیایید تا نیم‌نگاهی به جدیدترین آیپد این شرکت داشته باشیم و ببینیم که این دستگاه چگونه می‌تواند به فروش تبلت‌های اپل کمک کند؟ آیا اپل برای رسیدن به این مهم، قصد دارد کاربران جدیدی را هدف قرار دهد؟
 
باوجود آن‌که آیپد پرو ۹٫۷ اینچی تقریبا از هر تبلت ۱۰ اینچی دیگری بهتر است، اما بهبودهای زیادی نسبت به آیپد قبلی نداشته است. این نخستین و مهم‌ترین تحلیلی است که می‌توان در مورد این محصول داشت. حقیقت آن است که این موضوع ممکن است برای اپل گران تمام شود و کاربران آیپدهای قدیمی، تمایلی به ارتقای تبلت خود نداشته باشند. برخلاف دارندگان تلفن‌های هوشمند که هر سال یا هر دو سال یک بار، گوشی هوشمند خود را به‌روز می‌کنند، دارندگان آیپدها، تبلت‌های خود را به مدت طولانی نگه می‌دارند و به این زودی‌ها به فکر خرید آیپد جدید نمی‌افتند. به‌عنوان‌مثال اگر شما در سال ۲۰۱۱ میلادی یک آیپد ۲ خریده باشید، مداد جدید آیپد پرو یا کیبورد آن نمی‌تواند شما را متقاعد به پرداخت هزینه‌ی ۶۰۰ دلاری برای جایگزینی آیپد خود با یک آیپد جدید کند.
حقیقت آن است که ضخامت کم‌تر، قدرت پردازشی بیشتر و نمایشگر باکیفیت‌تر آیپد پرو نسبت به آیپد ۲ هنوز کاربران را مجاب به ارتقای تبلت خود نکرده است. البته دقیقا همین حرف‌ها را می‌توان در مورد آیپد مینی این شرکت هم به کار برد. آمارها حکایت از آن دارند که محبوب‌ترین آیپد مینی تولید شده تاکنون، آیپد مینی نسل اول است. این در حالی است که بعد از معرفی این تبلت، سه آیپد مینی دیگر نیز در طول این ۴ سال معرفی و به بازار عرضه شدند.
 
اکنون که به‌خوبی متوجه شدیم که آیپد پروی جدید نمی‌تواند تبلت آینده‌ی بسیاری از صاحبان آیپدهای قدیمی باشد، مطمئنا این سوال در ذهنتان شکل می‌گیرد که پس این تبلت ایده‌آل اپل برای چه کسانی مناسب است؟ بگذارید برای پاسخ به این سوال مهم، یک فلاش‌بک کوچک و کوتاه به مراسم چند شب پیش اپل بزنیم. فیل شیلر، معاون ارشد بازاریابی اپل، در مراسم رونمایی آیپد پروی جدید گفت که اپل از معرفی این تبلت دوست‌داشتنی دو هدف بزرگ داشته است. نخست آن‌که نمایشگر ۹٫۷ اینچ، محبوب‌ترین اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش بین تمام آیپدها است. اما دلیل مهم‌تر آقای شیلر که با بحث ما همخوانی دارد، بحث کامپیوترهای قدیمی ویندوزی است.
شیلر در ابتدا به بیان آمار عجیبی پرداخت و گفت که هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون کامپیوتر در دنیا وجود دارد که از عمر استفاده‌ی آن‌ها 5 سال می‌گذرد. او این اطلاعات را بسیار ناراحت‌کننده دانست. اما جناب شیلر، از بیان یک حقیقت بزرگ چشم‌پوشی کرد و آن هم آنکه هم‌اکنون تعداد زیادی آیپد فعال وجود دارد که از عمر آن‌ها هم پنج سال می‌گذرد. بنابراین بسیار واضح است که اپل به دنبال آن است که تعداد زیادی از صاحبان کامپیوترهای قدیمی ویندوزی (به‌خصوص بخش IT شرکت‌های بزرگ) را به سمت خرید آیپد پروی جدید تشویق و ترغیب کند.
 
البته دلایل زیادی را می‌توان متصور شد که چرا همچنان مردم عادی در حال استفاده از کامپیوترهای قدیمی‌شان هستند. اما شاید مهم‌ترین دلیل آن مربوط به کارایی خوب و قابل‌قبول کامپیوترهای قدیمی آن‌ها باشد. ازنظر این افراد، تمام کارهایی که با کامپیوتر قدیمی‌شان نظیر وب‌گردی و تماشای فیلم انجام می‌دهند، با کامپیوترهای جدید تفاوتی ندارد. گرچه فروش آیپد پرو به این قشر افراد، اتفاق بسیار خوش‌آیند و سودآوری برای اپل به‌حساب می‌آید، اما به نظر نمی‌رسد که اپل تمام تمرکزش را روی این دسته افراد گذاشته باشد.
 
پس مشتریان اصلی آیپد پرو اپل چه افرادی هستند؟ همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از کامپیوترهای قدیمی ویندوزی در محیط‌های کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کامپیوترها معمولا با برندهایی چون Dell یا HP هستند و زمان زیادی از عمرشان می‌گذرد. اپل می‌خواهد تمرکز خود در مورد فروش آیپد پرو را روی بازارهای تجارت و سرمایه بگذارد. این شرکت علاقه‌ی بسیار زیادی دارد تا روزی را ببیند که تمام کاربران شرکت‌ها از آیپد پروهای ۹٫۷ یا ۱۲٫۹ اینچی استفاده می‌کنند. شاید به خاطر همین باشد که اپل دوست دارد این تبلت‌های خود را به‌عنوان دستگاه‌هایی برای بهره‌وری معرفی کند و آن‌ها را با قلم و کیبورد قابل جدا شدن همراه می‌کند.
 
به لطف توانایی‌ها و قابلیت‌های آیپد پروی ۹٫۷ اینچی، اپل به دنبال جذب مشتری‌های جدید است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تبلت، فناوری «ضد انعکاس» (Anti Reflective) نمایشگر است که فیل شیلر زمان زیادی صرف بیان این قابلیت در مراسم رونمایی‌اش کرد. همچنین شرکت اپل در حال فروش آداپتور USB برای آیپدهای خود است که با شبکه Ethernet کار می‌کند. مطمئنا کاربران عادی از وصل کردن کابل شبکه به آیپد خود حس خوبی ندارند و شاید هرگز این کار را انجام ندهند. اما اپل این وسیله‌ی جانبی را برای کاربران محیط‌های تجارت طراحی کرده تا به‌راحتی بتوانند شبکه‌ی اینترنت دفتر کار خود را به آیپد متصل کنند.
 
اما این موضوع هرگز به معنای آن نیست که اپل کاربران عادی را فراموش کرده است. اپل دوربین و اسپیکرهای آیپد پروی جدید را نسبت به آیپد ایر ۲ ارتقا داده و رنگ جدید رزگلد (صورتی) را هم به سه رنگ سنتی آیپدها اضافه کرده است. مطمئنا اپل از فروش یک دستگاه به تمام کاربران دنیا و با نیازها و کارایی‌های مختلف، بسیار خوشحال می‌شود.
 
اگر قبلا این حقیقت برای کاربران روشن نبود، اکنون از هر چیز شفافی شفاف‌تر است. اپل، آینده‌ی آیپدها را در اتاق‌های کنفرانس، شرکت‌های هواپیمایی و کارهای حرفه‌ای می‌بیند. اما مسئله‌ی اصلی اینجاست که چقدر دنیای تجارت به این موضوع روی خوش‌نشان می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.