سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 30, 2016
22:28 چهارشنبه، 11ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76757

مایکروسافت در پی ایجاد همزیستی مسالمت آمیز میان انسان و ماشین

ساتیا نادلا، یکی از محترم ترین مدیران دنیای تکنولوژی، امشب در مراسم بیلد از هوش مصنوعی زیاد صحبت کرد، اما با دقت بسیار بالا. وی حتی از نزدیک شدن هوش مصنوعی به فیلم های علمی-تخیلی هم سخن به میان آورد.
 
مدیر عامل مایکروسافت در میان جملات خود گفت که در آینده ای نه چندان دور، هوش مصنوعی پیشرفت های شگرفی را تجربه خواهد کرد اما این پیشرفت ها شانه به شانه ی انسان خواهند بود نه در برابر آن و در واقع، انسان از مزیت های ماشین بهره مند خواهد شد. 
 
مدیر عامل مایکروسافت با این اظهار نظر خود، سعی نمود تا پاسخی به افراد نگران و منتقد در زمینه پیشرفت های منفی هوش مصنوعی، نظیر «استیون هاوکینگ» یا «ایلان ماسک» بدهد.
 
مایکروسافت می خواهد حس لطفات را به DNA هوش مصنوعی منتقل کند
نادلا به هوش مصنوعی کورتانا اشاره کرد و گفت که بدون پیشرفت های AI، چنین دستیار دیجیتالی قدرتمندی محقق شدنی نبود و اکنون همین دستیار مجازی، به کاربران بسیاری در طول روز یاری می رساند تا مشکلات و سوالات خود را برطرف سازند. کورتانا می تواند نام فروشگاهی که یک بار به آن پا گذاشته اید را به یاد آورد، قادر است نام کارگردان یک فیلم کلاسیک را به شما بگوید یا در حتی، با لطیفه ای لبخند را بر صورت تان بنشاند.
 
مایکروسافت می خواهد لطیفه و البته حس لطفات را به DNA هوش مصنوعی منتقل کند. نادلا امشب گفت: «می خواهیم نوعی از تکنولوژی را توسعه دهیم که به بهترین شکل بشر را درک کند، نه به بدترین شکل ممکن.» بیان همین جمله باعث شد تا لبخندی بر صورت حضار نقش ببندد؛ در ابتدای همین هفته بود که مایکروسافت مجبور شد چت بات خود که تبدیل به یک نژاد پرست شده بود را در توییتر غیر فعال کند.
 
کلام انسان، لایه ای از رابط های کاربری در آینده خواهد بود
مایکروسافت به «Bot»ها امید بسیار بسته است؛ نادلا باور دارد که این چت بات ها، در آینده می توانند پیشرفت های بسیاری داشته و مانند اپلیکیشن هایی عمل کنند که صرفا کافیست با آنها سخن گویید. وی حتی تصور می کند که در آینده، دستیار های دیجیتالی می توانند به بات های ما زنگ بزنند و هماهنگی هایی را انجام دهند. مدیر عامل مایکروسافت به شدت باور دارد که که “زبان انسانی، لایه ای از رابط های کاربری در آینده خواهد بود”.
 
نادلا در مراسم امروز مایکروسافت تا جای ممکن تلاش داشت تا با دقت بیش از اندازه ای در مورد هوش مصنوعی، قابلیت ها و نگرانی های پیرامون آن صحبت کند. حتما شما نیز در فیلم های علمی تخیلی دیده اید که هوش مصنوعی ربات ها در آینده، به دستورات بشر اعتنایی نخواهد کرد و آنچه خودش فکر می کند درست است را انجام می دهد.
 
البته، این صرفا یک تئوریست اما مایکروسافت در کنفرانس بیلد خود تلاش کرد تا بیشتر جلوه های زیبای هوش مصنوعی را در برابر مخاطبان خود قرار دهد، آن هم توسط بات ها. صرفا پس از اینکه نادلا صحنه را ترک کرد، یکی از کارمندان مایکروسافت از طریق یک بات، برای خود پیتزا سفارش داد.
 
شما با رباتی که بتواند برای تان پیتزا سفارش دهد مشکل دارید؟ از آن می ترسید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.